Gemeente Enschede

Consulent vorderingenbeheer

Gemeente Enschede

De opdracht­omschrijving

Consulent vorderingenbeheer 

Het cluster Werk en Inkomen voert voor de gemeente Enschede een aantal wettelijke regelingen uit. Het cluster is in ontwikkeling en bestaat per 1-1-2022 uit acht afdelingen.
Afdeling Handhaving en debiteuren bestaat uit 3 teams: Team handhaving voert handhavingsonderzoeken uit en bepaalt de hoogte van sancties en maatregelen, Team debiteuren voert het debiteurenbeleid uit en draagt zorg voor verhaal. Daarnaast is in de nieuwe organisatiestructuur het Team Procesondersteuning onderdeel van de afdeling. Zij hebben als doel meer samenhang, synergie en efficiency te brengen in de administratieve processen binnen het cluster. De afdeling bestaat in totaal uit circa 50 medewerkers en werkt nauw samen met andere afdelingen van het cluster Werk en Inkomen:

  • Afdeling Claimbeoordeling beoordeelt aanvragen voor uitkeringen (Participatiewet, de IOAW en de IOAZ).
  • Afdeling Inkomensvoorziening zorgt voor de tijdige en correcte betaling van uitkeringen en verwerkt mutaties.
  • Afdeling Werkzoekendenbegeleiding zorgt dat werkzoekenden arbeidsfit blijven of worden gemaakt en begeleidt de werkzoekenden richting de arbeidsmarkt.
  • Dat gebeurt in samenwerking met de Afdeling Werkgeversdienstverlening en Detacheringen die zorgt voor de matching van mensen met een uitkering op (regulier) werk en voor de detachering van circa 700 SW-medewerkers bij werkgevers (inleners).
  • Afdeling Inburgering en Participatie houdt zich bezig met de Inburgering van statushouders en de participatie van uitkeringsgerechtigden met een lange afstand tot de arbeidsmarkt.
  • Afdeling Onderwijs investeert – ook in regionaal verband – in de jeugd door o.a. het voorkomen van schoolverzuim en schooluitval (uitvoering van de Leerplichtwet en het Regionaal Meld- en Coördinatiepunt Vroegtijdig Schoolverlaters).
  • Afdeling Bedrijfsbureau adviseert en ondersteunt de uitvoerende afdelingen op het terrein van procesinrichting, kwaliteit (rechtmatigheid en doelmatigheid), informatievoorziening en ICT-ondersteuning


Team debiteuren
Team debiteuren zorgt er onder meer voor dat de uitstaande vorderingen daadwerkelijk worden geïncasseerd. Bijstand die te veel of ten onrechte is ontvangen moet namelijk worden terugbetaald. Dat geldt ook voor de bijstand die als geldlening is verstrekt.
Op basis van het nieuwe kwijtscheldingsbeleid zullen er een groot aantal vorderingen beoordeeld moeten worden. Jouw rol is om het team te versterken en de overige collega’s te ondersteunen met hun dagelijkse werkzaamheden.

Functie-inhoud
Als consulent vorderingenbeheer ondersteun je het team. Je controleert en verdeelt werkprocessen en zet je in voor het incasseren van vorderingen in het kader van de Participatiewet. Hiervoor onderzoek en bereken je of de debiteur aflossingsruimte heeft. Hierbij houd je rekening met de beslagvrije voet. Wanneer er sprake is van meerdere (problematische) schulden verwijs je de inwoner naar een schuldhulpverleningsorganisatie.
Ook spoor je debiteuren zonder vaste woon- of verblijfadres op en moedig je deze aan tot betaling. Daarnaast controleer je de aangeleverde gegevens, voer je intakegesprekken en rapporteer je de bevindingen en (eventuele) afspraken. Kortom, een afwisselende functie met veel persoonlijk contact!

Taken en verantwoordelijkheden consulent vorderingenbeheer

  • registreert en muteert gegevens;
  • verdeelt, plant en faseert het werkproces en de daarbij horende aard verzoeken en fasen;
  • incasseert vorderingen;
  • berekent de aflossingscapaciteit door rekening te houden met de beslagvrije voet;
  • onderzoekt en beoordeelt kwijtscheldingen en schuldhulpverleningstrajecten;
  • legt vereenvoudigd derdenbeslag en adviseert over beslag op zaken;
  • adviseert, ondersteunt en maakt een uitgebreide rapportage.


Functie eisen

  • HBO werk- en denkniveau;
  • klant- en doelgerichte werkhouding en gevoel voor kwaliteit en integriteit;
  • goede mondelinge en schriftelijke uitdrukkingsvaardigheden;
  • probleemoplossend, initiatiefrijk, flexibel en weet van aanpakken;
  • inzicht in administratieve werkprocessen;
  • teamspeler die beschikt over daadkracht en zelfstandigheid om een eigen oordeel te kunnen vormen;
  • kennis van:
    • wet- en regelgeving sociale zekerheid, vooral op het gebied van de Participatiewet, terug- en invordering, waaronder de beslagvrije voet;
    • de sociale kaart; applicatie ‘suites voor het sociale domein’

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • De volgende competenties zullen worden getoetst tijdens het gesprek: - communicatieve vaardigheden - probleemoplossend - initiafrijk - flexibel - overtuigend - zelfstandig
  • De kandidaat heeft al minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring op het gebied van schuldhulpverlenging, bewindvoering of incasso werkzaamheden
  • Kandidaat mag na 1500 gewerkte uren kosteloos worden overgenomen door de Gemeente Enschede.
  • De kandidaat heeft minimaal een afgeronde HBO opleiding
  • De kandidaat heeft al minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als consulent binnen de gemeente
  • De kandidaat heeft aantoonbare ervaring/ervaring van de participatiewet
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van wet- en regelgeving op het gebied van sociale zekerheid, terug- en invordering, waaronder de belastingvrije voet
  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis/ervaring van de applicatie Suite voor het Sociale Domein

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox