Provincie Utrecht

Projectleider realisatie verkeersobservatie camera’s

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Veenendaal mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Veenendaal. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie. 

Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.

In het programma Infrastructuur & Benutten van de provincie Utrecht werken circa vijftien collega’s aan de opgave om de multimodale verkeersstromen zo optimaal mogelijk te benutten. Dit gebeurt in het eigen wegenareaal, en ook veel in samenwerking met andere wegbeheerders in de regio. Binnen dit team zijn disciplines van data, verkeerstechniek met een voorname focus op verkeersregelinstallaties, openbare verlichting, incidentmanagement en verkeersmanagement. 

Momenteel hebben we in de provincie Utrecht circa 70 verkeersobservatiecamera’s. Deze camera’s worden ten eerste gebruikt bij het technisch en verkeerskundig beheer van onze verkeersregelinstallaties (VRI’s) en ten tweede om bij onverwachte verkeerssituaties verkeersstromen in beeld te brengen en het proces van incidentmanagement (IM) te starten. IM verwijst naar het geheel aan maatregelen en afspraken om verkeersincidenten op de weg zo snel mogelijk op te lossen en het verkeer weer veilig te laten doorstromen, waarbij veiligheid voor hulpverleners en weggebruikers voorop staat. Het is een samenwerking van alarmcentrales en bergingsbedrijven, gecoördineerd door de Stichting Incident Management Nederland (SIMN), die zorgt voor een snelle en efficiënte afhandeling van incidenten zoals pech, ongevallen en achtergelaten lading. De verkeersobservatiecamera’s worden bediend door de provincie zelf, en ketenpartner Rijkswaterstaat voor het uitvoeren van het IM-proces. 

De volgende taken vallen in ieder geval onder de verantwoordelijkheid van de projectleider: 

  • Initiëren, inkopen en coördineren van aanbesteding nieuwe verkeersobservatiecamera’s; 
  • Opstellen van uitgangspunten voor het programma van eisen; 
  • Afstemming met en adviseren van collega’s over het programma van eisen; 
  • (laten) opstellen van het programma van eisen; 
  • Realiseren vervanging huidige en nieuwe verkeersobservatiecamera’s; 
  • Toetsen en beoordelen ontwerptekeningen met specifieke blik op integraliteit; 
  • Begeleiding van uitvoering van het buitenwerk; 
  • Het testen van de systemen (FAT/SAT) inclusief de verslagleggingen hiervan;  
  • Sturen op contractuele afspraken en onderhouden eisenset; 
  • Valideren en implementeren instandhouden werkende keten huidige en nieuw aan te schaffen verkeersobservatiecamera’s met het borgen beheer en onderhoud; 
  • Realiseren van Service Level Agreements (SLA) in samenwerking met ketenpartners en contractmanagers.
  • Als projectmanager zorg jij voor een werkende keten, borgt het beheer en onderhoud en zorg jij voor het realiseren van SLA’s met ketenpartners zoals Rijkswaterstaat. De huidige keten dient goed te functioneren. Daarnaast is het doel om in 2026 de huidige verkeersobservatiecamera’s te vervangen, en enkele nieuwe verkeersobservatiecamera’s aan te schaffen. Als projectmanager leid jij het gehele proces van aanbesteding in goede banen: van het opstellen van een programma van eisen tot het selecteren van een competente aannemer. Na aanbesteding zorg jij als projectmanager dat de verkeersobservatiecamera’s op straat gerealiseerd worden, en wanneer dat gerealiseerd is, voor een duidelijke overdracht naar de assetmanager in onze beheerorganisatie.  

    Als projectmanager ben je het eerste aanspreekpunt om bovenstaande taken te realiseren. Dat doe je in goede samenwerking met diverse professionals. Je hebt aantoonbare ICT-ervaring, hebt kennis van cameratechniek (CCTV) en hebt bij voorkeur kennis van verkeersobservatiecamera’s en verkeersmanagementsystemen. Je bent leergierig, bent een doorpakker in het realiseren van infrastructurele projecten, en pakt ingewikkelde vraagstukken met beide handen op en je bent bereid je verder te specialiseren in dit werkveld. 

    Voor het uitoefenen van de opdracht wordt vanuit de provincie Utrecht verwacht dat de opdrachtnemer haar eigen (ICT) middelen inzet. Indien gedurende de opdracht blijkt dat er extra bedrijfsmiddelen nodig zijn om het product of dienst te kunnen leveren/verlenen, dan zal opdrachtnemer deze zelf bekostigen.

    Competenties

    • Samenwerkingsgericht
    • Sociaal vaardig
    • Proactief
    • Innovatief vermogen  
    • Planmatig
    • Besluitvaardig
    • Omgevingsbewustzijn
    • Leiderschap                                                                       

    Functieschaal
    Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functie is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

    Benodigd aantal professionals

    CV-eisen
    Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

    De Eisen

    • 2. Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau;
    • 3. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager binnen civieltechnische projecten voor de publieke sector;
    • 4. Uurtarief maximaal €95,- exclusief BTW/inclusief reiskosten woon-werkverkeer;
    • 5. In het bezit zijn van VCA-vol;
    • 6. In het bezit van rijbewijs B, benoem dit duidelijk in het CV;

    De Wensen

    • 7. Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring als projectmanager binnen civieltechnische projecten voor de publieke sector;
    • 8. aantoonbare werkervaring met verkeersmanagementsystemen, benoem duidelijk in het CV waar deze ervaring is opgedaan;
    • 9. In de afgelopen 10 jaar aantoonbaar productkennis van CCTV en cameratechniek;
    • 10. Aantoonbare werkervaring met aanbestedingsprocedures;

    Interesse in deze opdracht?

    Zo werkt onze dienstverlening

    Reageer direct

    De opdracht sluit
    27 oktober 2025 om 08:00
    Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

    Eventuele motivatie volgt in een latere fase

    LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

    Mis geen kans, word gratis lid

    Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox