gemeente Eindhoven
max €100 per uur
Noord-Brabant
36 uur per week
03 oktober 2025
31 december 2025
Voor de Gemeente Eindhoven is Freep op zoek naar een Privacy Officer
Aanleiding:
Het gaat om een tijdelijke ondersteuning. Voor de komende maanden hebben wij extra capaciteit nodig om enkele DPIA’s binnen Publiekscontacten op te stellen. Dit gebeurt uiteraard onder supervisie van onze privacy officers, zodat de kwaliteit en zorgvuldigheid gewaarborgd zijn.
Daarnaast is er behoefte aan ondersteuning bij het signaleren, oppakken en opvolgen van eventuele datalekken. Het gaat hierbij om praktische hulp bij het vastleggen, analyseren en correct afhandelen van meldingen, zodat we tijdig en zorgvuldig kunnen blijven handelen richting zowel betrokkenen als toezichthouders.
Kortom: wij zoeken iemand die tijdelijk kan meedraaien en de handen uit de mouwen wil steken op het gebied van privacy en gegevensbescherming, zodat wij als team onze wettelijke taken goed en tijdig kunnen blijven uitvoeren.
Wat is de doelstelling en omgeving van het onderdeel waar de functie organiek is ondergebracht?
De functie van Privacy Officer bestaat uit het bevorderen van de naleving door de sector van privacygerelateerde wet- en regelgeving en/of branchenormering door middel van planvorming, voorbereiding, uitvoering, evaluatie, ondersteuning en advisering. De Privacy Officer vertaalt decentraal de privacy wet- en regelgeving naar een juiste toepassing in de werkpraktijk van de sector. Ontwikkelt en coördineert beheersactiviteiten op het gebied van privacy. Draagt het beleid hierover uit binnen de sector en de afdelingen. Daarnaast richt de Privacy Officer zich op het vergroten van de kennis en awareness op het gebied van privacy.
Wat zijn de overige functies (inclusief niveaus) van het onderdeel?
- Strategisch Informatieadviseur Privacy (centrale/chief privacy officer) geeft vakinhoudelijke richtlijnen en aanwijzingen aan de organisatie en daarmee ook aan de privacy officer.
- Medewerkers van de afdeling waar de Privacy Officer gepositioneerd is.
- Privacy Officers (van andere sectoren).
- Privacy Juristen (van andere sectoren).
Taken:
Rapporteren
- Legt verantwoording af over de privacy compliance binnen de sector aan het sectorhoofd door middel van onderbouwde kwartaalrapportages in het kader van de planning en control cyclus.
Verantwoordelijk voor de ontwikkeling en uitvoering van (domeinbrede) risicoanalyses op het gebied van privacy compliance. Dit omvat de analyse en beoordeling van risico’s, het ontwikkelen van alternatieve (structurele) oplossingen en het doen van aanbevelingen richting het MT voor implementatie van noodzakelijke maatregelen.
Coördineren
- Coördineert de uitvoering van (meer)(jaren)plannen m.b.t. privacy compliance binnen de sector.
- Coördineert de afhandeling van datalekken.
- Coördineert de afhandeling van privacy rechtenverzoeken.
- Coördineert de uitvoering van DPIA’s.
- Onderhoudt een overlegstructuur met de verschillende sectoronderdelen en het privacy team ter bevordering van kennis en kwaliteit ten aanzien van privacy.
- Vertegenwoordiger vanuit de sector aan privacy officers overleggen (mee denken over inrichting). Neemt deel aan landelijke, regionale en gemeentelijke bijeenkomsten/symposia en workshops.
Planvorming en beleid
- Formuleert, beheert, evalueert en monitort (uitvoerings)beleid en procedures binnen de sector.
- Stelt (meer)(jaren)plannen op, waaronder voor de bewustwording en opleiding van management en medewerkers en voor communicatie naar betrokkenen.
- Monitort en evalueert de uitvoering van (meer)(jaren)plannen.
- Adviseert en informeert het MT aan de hand van rapportages over de voortgang in de borging van privacy binnen de sector en afdelingen van de sector. Daarnaast het leveren van input aan Strategisch Informatieadviseur Privacy (Centrale/Chief Privacy Officer).
- Volgt en analyseert relevante ontwikkelingen, adviseert over de borging van privacy en informatiebeveiliging bij (sector)specifieke beleidskaders, programma’s en procedures.
Adviseren
- Adviseert het sectormanagement over privacybeleid en -ontwikkelingen.
- Geeft advies aan sectormanagement en medewerkers over de toepassing van privacygerelateerde wet- en regelgeving en branchenormering.
- Geeft advies over sectorspecifieke privacygerelateerde reglementen, beleid en werkinstructies en over de positionering van privacy in werkprocessen.
- Adviseert en ondersteunt bij het sluiten van verwerkersovereenkomsten, regelingen, reglementen en convenanten
- Adviseert over technische, juridische en organisatorische maatregelen onder andere n.a.v. datalekken en risicoanalyses, zoals autorisatie, authenticatie en overeenkomsten.
Uitvoeren en ondersteunen
- Beheert privacyregisters, zoals verwerkingsregisters, datalekregisters, risico- en maatregelenregisters ten behoeve van de sector.
- Is het eerste aanspreekpunt voor privacygerelateerde onderwerpen binnen de sector.
- Participeert in projectgroepen.
- Werkt nauw samen met de Strategisch Informatieasviseur Privacy (Centrale/Chief Privacy Officer, Privacy Officers van andere sectoren en Information Security Officer).
- Inventariseert en analyseert meldingen van inbreuken in verband met persoonsgegevens (datalekken).
- Organiseert bewustwordings- en trainingsactiviteiten.
- Ondersteunt bij de afhandeling van datalekken.
- Ondersteunt bij de afhandeling van privacy rechtenverzoeken.
- Ondersteunt bij implementatie en de uitvoering van het privacybeleid.
- Ondersteunt bij de uitvoering van DPIA’s.
Aanvullende informatie:
• Graag het cv in het NL aanleveren
• Bij voldoende aanbod zullen wij de rol eerder sluiten dan de aangegeven deadline in de portal. Bied dus z.s.m. een geschikte kandidaat aan;
• Leveranciers van kandidaten behoren op de hoogte te zijn van de geldende wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsvoorwaarden en de Gemeenten cao. Deze inzet valt in schaal 10 - eind van de Gemeenten cao;
• Het is niet toegestaan een extra schakel toe te passen tussen de kandidaat en de leverancier die de kandidaat aanbiedt.
• Graag ontvangen we in de persoonlijke motivatie een onderbouwing waaruit blijkt dat de kandidaat over de gevraagde competenties beschikt.
• Het is niet toegestaan om een kandidaat in te huren die eerder in dienst is geweest van de Gemeente Eindhoven. (tussenperiode van twee jaar).
• Als de kandidaat mag starten bij de klant, dan zal er een pre-employmentscreening plaatsvinden. Wij sturen u op dat moment de daarvoor benodigde documenten toe via de Portal. Uw kandidaat mag pas starten na afronding van de pre-employmentscreening.
• De kandidaat beschikt over een legitimatiebewijs (een paspoort of identiteitskaart), welke bij intake én op de startdatum van het contract van de kandidaat geldig is en ter controle kan worden overlegd.
• Bij het aanbieden van kandidaat gaan wij ervan uit dat u akkoord bent met de voorwaarden van de gemeente Eindhoven. Bent u niet bekend met deze voorwaarden kunt u deze opvragen bij inhuur@eindhoven.nl;
• Het tarief is afhankelijk van de kennis en kunde van de kandidaat.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox