Provincie Noord-Brabant

Adviseur Ruimte en Wonen

Provincie Noord-Brabant

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Uitdaging:

Een goed woon-, leef- en vestigingsklimaat is essentieel voor Brabant. Meer en meer speelt ‘het wonen’ hierbij een centrale rol. In Brabant ligt er nog een flinke woningbouwopgave. Alleen al de komende 10 jaar zullen nog ca. 120.000 woningen aan de voorraad moeten worden toegevoegd. Naast de benodigde versnelling van het bouwtempo is het hierbij van belang de woningbouw optimaal in te zetten voor versterking van de ruimtelijke kwaliteit in onze steden en dorpen en het herbestemmen van leegstaand vastgoed, soms ook in het buitengebied. Maar óók om de bestaande woningvoorraad te verrijken met (nieuwe) woonvormen, waaraan – denk o.a. aan de vergrijzing – steeds meer behoefte zal zijn, maar waarin nog onvoldoende wordt voorzien. Een vierde focuspunt richt zich op de verduurzaming van de (bestaande) woningvoorraad en woningbouw.

Onze Brabantse Agenda Wonen (sept. 2017) is hierbij leidraad voor onze activiteiten, die wij veelal in nauwe samenhang met andere programma’s en tal van externe partners uitvoeren. Daarnaast is in 2020 het ‘Actieprogramma Nieuwe Woonvormen en Zelfbouw’ vastgesteld, met als doel dat deze woonvormen een plek krijgen ‘meer in het hart van de woon-opgaven’.

Niet alleen landelijk en gemeentelijk, ook provinciaal scoort ‘bouwen en wonen’ hoog op de politiek-bestuurlijke agenda (bestuursakkoord). Vanuit haar regierol wil de provincie de samenwerking tussen gemeenten versterken. De provincie heeft hierbij – m.n. op (sub)regionale schaal – een regisserende, agenderende en stimulerende rol. Kennis en onderzoek, monitoring en prognoses staan hierbij centraal, evenals het maken van (sub)regionale afspraken over de woningbouwplanning en –programmering; kwantitatief (hoeveel te bouwen), kwalitatief (voor wie en wat te bouwen) én ruimtelijk (waar te bouwen). Hierbij vormen de actielijnen en richtinggevende principes uit onze Brabantse Agenda Wonen de basis voor ons handelen.

Wat ga je doen?

Als Adviseur Ruimte en Wonen initieer, stimuleer en faciliteer je het overleg met en tussen gemeenten over (plan)ontwikkelingen en initiatieven op het gebied van bouwen en wonen.

Onze provinciale inzet is hierbij gericht op de versnelling van het bouwtempo, maar wel met oog voor zorgvuldig ruimtegebruik én vanuit een vraaggericht, flexibel planaanbod, met aandacht voor de betaalbaarheid en volop ruimte voor nieuwe, soms tijdelijke woonvormen. Bovendien liggen er tal van verbindingen met andere thema’s als duurzaamheid en energie, mobiliteit en bereikbaarheid, klimaatadaptatie, leefbaarheid etc. Vanuit de provinciale regie- en kennisrol draag je, in overleg met onze partners, zorg voor het realiseren van deze ambities. Andere werkzaamheden in deze functie zijn onder andere:

  • Je levert – soms ook als projectleider – concrete bijdragen aan vervolgactiviteiten vanuit onze Brabantse Agenda Wonen en ons Actieprogramma Nieuwe Woonvormen en Zelfbouw, zoals bijvoorbeeld het (verder) in beeld brengen behoefte aan woonvormen voor bijzondere doelgroepen, de betaalbaarheid van woningen, de betere benutting van de woningvoorraad of een regionale aanpak om te zorgen dat er meer collectieve woonvormen worden gerealiseerd.
  • Je initieert, stimuleert en faciliteert gemeenten en regio’s bij het opstellen van regionale perspectieven op bouwen en wonen.
  • Je begeleidt en beoordeelt gemeentelijke en regionale ontwikkelingen en initiatieven op het gebied van bouwen en wonen.
  • Je adviseert over gemeentelijke bestemmingsplannen en ontwikkelingen op de regionale woningmarkt. 

Kandidaatomschrijving

Wij zijn op zoek naar een Adviseur Ruimte en Wonen met een brede blik en affiniteit met ruimtelijke planvormingsprocessen. Je weet – in grote lijnen – wat er speelt op het vlak van ‘het wonen’ (trends en ontwikkelingen). Je werkt en denkt integraal, je hebt een pro-actieve houding en toont initiatief. Je kunt goed ‘schakelen tussen binnen en buiten’. Je begrijpt de belangen van gemeenten en initiatiefnemers en je kunt je goed verplaatsen in andere partijen zonder het eigen belang uit het oog te verliezen. Naast deze competenties beheers je de volgende kwaliteiten:

  • Een academisch werk- en denkniveau, of een door ervaring bereikt gelijkwaardig niveau;
  • je toont initiatief, bent ondernemend en weet vertrouwen te wekken en draagvlak te realiseren;
  • je hebt kennis van en inzicht in monitorings- en onderzoekstechnieken;
  • je beschikt over onderzoeksvaardigheden en analytisch vermogen;
  • je bent communicatief ingesteld;
  • je bent flexibel en in staat om op verschillende dossiers tegelijk te opereren;
  • je beschikt over een goede antenne voor politiek-bestuurlijke processen en weet daarin het college adequaat te adviseren.

Interviewplanning

We streven ernaar om de gesprekken te plannen in week 19 (9 tot en met 15 mei) en deze zullen fysiek plaatsvinden. We vragen u bij het indienen van de offerte met deze data rekening te houden.

Toelichting op rooster

Start datum mag zo snel als mogelijk. Op dit moment wordt er gedeeltelijk thuis en op kantoor gewerkt. De kantoordagen worden in het team Wonen onderling afgesproken. Voor de komende periode zijn dat de maandag en donderdag. Onregelmatige werktijden, alleen in uitzonderlijke situaties.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Opleidingsachtergrond Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur binnen het vakgebied sociale geografie of planologie. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring project- en procesmanagement Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring op het vlak van project- en procesmanagement, bij voorkeur binnen de overheidssector. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring beleidsterrein Wonen Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het beleidsterrein wonen, bij voorkeur binnen de overheidssector. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring monitorings en onderzoekstechnieken Kandidaat beschikt over werkervaring op terrein van monitorings- en onderzoekstechnieken. Dit blijkt uit het CV.
  • Overige eisen Door opleiding of werkervaring verkregen kennis en inzicht in - Monitorings- en onderzoektechnieken - En project en procesmanagement, bij voorkeur binnen de overheidssector. Dit blijkt uit het CV.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Opleidingsachtergrond Kandidaat beschikt over minimaal een afgeronde HBO opleiding. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring project- en procesmanagement Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring op het vlak van project- en procesmanagement, bij voorkeur binnen de overheidssector. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring beleidsterrein Wonen Kandidaat beschikt over minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring op het beleidsterrein wonen. Dit blijkt uit het CV.
  • Ervaring monitorings en onderzoekstechnieken Kandidaat beschikt over werkervaring op terrein van monitorings- en onderzoekstechnieken. Dit blijkt uit het CV.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox