Shared Service Center-ICT (SSC-ICT)

Projectmanager crisis business continuity management (bcm)

Shared Service Center-ICT (SSC-ICT)

De opdracht­omschrijving

Organisatieomschrijving

SSC-ICT
Om onze ministeries goed te blijven bedienen, willen we ons verder ontwikkelen. Dat doen we in interactie met onze klanten, de ministeries. Want wij zijn ICT-dienstverlener van en voor het Rijk, en zijn trots op onze publieke taak en de grootschalige projecten die ertoe doen.

Het ontstaan van SSC-ICT
Aan het begin van dit millennium verzorgden alle ministeries zelf – en onafhankelijk van elkaar – de ICT-werkplekken voor hun ambtenaren. Om voor deze dienstverlening één efficiënte en uniforme lijn te creëren hebben de verschillende ICT-organisaties hun werkzaamheden gebundeld. Door de jaren heen zijn er verschillende samenstellingen en benamingen geweest, maar sinds 2014 is SSC-ICT een feit.

Waar staan we nu?
SSC-ICT is uitgegroeid tot een organisatie van circa 1.200 medewerkers en draagt bij aan een eigentijdse rijksdienst met veilige, flexibele en slagvaardige ICT-diensten. Wij verlenen deze diensten aan de volgende ministeries:

  • Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
  • Justitie en Veiligheid
  • Buitenlandse Zaken
  • Infrastructuur en Waterstaat
  • Sociale Zaken en Werkgelegenheid
  • Volksgezondheid, Welzijn en Sport
  • Financiën

ICT moet er altijd zijn en is in toenemende mate cruciaal voor de primaire processen van deze ministeries. Onze rijkscollega’s werken op verschillende locaties en apparaten: via desktop en laptop, maar ook op tablet en smartphone. Snelheid en flexibiliteit worden steeds belangrijker. De ICT verzorgen voor én met het Rijk is een uitdagende taak. Het werkveld is divers en de veiligheidseisen zijn hoog.

Waar zijn we naar op weg?
SSC-ICT groeit naar één organisatie met één gezicht. We blijven werken aan een transparante werkwijze en optimale dienstverlening: standaard waar het kan, maatwerk waar het moet. De ministeries vertrouwen hierbij op onze veilige, betrouwbare ICT-diensten die altijd beschikbaar zijn.

Het doel: stabiele ICT-diensten leveren in een snel veranderende digitale wereld.

"Dit doen wij door samen te werken, te leren van elkaar, de beleving van gebruikers centraal te stellen, en vooral door plezier te hebben in ons werk!"

SSC-ICT

Business Unit IT Infrastructuur Services (BIS) 
Deze business unit heeft als hoofdtaak het leveren van technische services ten behoeve van de standaard- en maatwerkdienstverlening.  

Functiebeschrijving
Een projectmanager met technische affiniteit is gewenst, maar is niet de kerngedachte. Het zwaartepunt van de opdracht ligt in het verbinden, samenwerken, overtuigen en communiceren op organisatorisch en proces gerelateerde vraagstukken.

De volgende taken en resultaatgebieden worden onderkend:
- Ondersteuning van de programmamanager bij de aanpak/implementatie/gedragenheid van het BCM programma
- Overall aanspreekpunt en business unit (BU) overstijgende coördinatie voor de implementatie van proces gerelateerde- en organisatorische BCM maatregelen
- Coördinatie, uitvoering en ondersteuning bij risico- en impactanalyses
- Implementatie begeleiding van de proces- en organisatorische maatregelen
- Zorgdragen en ondersteunen bij de ontwikkeling van continuïteitsplannen vanuit een ketengedachte (unit-overstijgende samenwerking). Denk aan herstel strategieën, back-ups, bijbehorende processen/documentatie.
- Inrichting van crisismanagement (voorbereiding, respons, herstel). In samenwerking met verantwoordelijken voor incident management.
- Testen en oefenen van de herstelplannen incl. documentatie en compliance

Om de weerbaarheid van de ICT-dienstverlening te vergroten werkt SSC-ICT aan Business Continuity Management (BCM): een aanpak waarmee we de continuïteit van de meest essentiële processen, diensten en applicatieketens kunnen waarborgen. Dit voor wanneer er onverwachte grote verstoringen optreden. Dit is niet alleen belangrijk omdat SSC-ICT de vertrouwde IT-partner van en voor het Rijk wil zijn. Met de implementatie van de cyberbeveiligingswet NIS2 zijn we als organisatie ook verplicht om BCM aantoonbaar op orde te hebben. 

De aanpak van BCM bestaat uit een aantal stappen die helpen om gericht en onderbouwd tot maatregelen te komen om kritieke bedrijfsprocessen te beschermen. Je kunt het zien als een denkproces dat rust geeft en richting biedt: wat willen we beschermen, waartegen, en hoe? De bedrijfsprocessen van SSC-ICT zijn in veel gevallen complex en er komen teams uit verschillende Business Units (BU’s) bij kijken. BCM is daarom ook een BU-overstijgend programma. We kijken dan ook niet naar de werkzaamheden van één team, maar naar alle teams die bijdragen aan één bedrijfsproces.  

Competenties

  • Goede beheersing van zowel de Nederlandse als de Engelse taal in woord en geschrift.
  • Een hoge mate van zelfstandigheid
  • Stressbestendig
  • Proactieve instelling
  • Overtuigingskracht
  • Mondelinge presentatie
  • Bewezen uitstekende communicatieve vaardigheden door het succesvol leiden van projecten waarbij complexe werkprocessen werden geoptimaliseerd

De Eisen

  • Kandidaat beschikt over minimaal HBO werk- en denkniveau.
  • Kandidaat beschikt over ruime aantoonbare ervaring in complexe overheidsorganisaties
  • Aantoonbare werkervaring op het gebied van risico gestuurd werken en de inrichting van crisismanagement > 2 jaar

De Wensen

  • Mate waarin de kandidaat beschikt over ervaring met Business Continuity bijvoorbeeld beheersing van ISO31000 en/of ISO22301
  • Kandidaat is in het bezit van PRINCE2 certificaat
  • Mate waarin de kandidaat ervaring heeft met het Scaled Agile Framework (SAFe).

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
03 juli 2025 om 12:29
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox