Rijksvastgoedbedrijf

Senior adviseur beeldende kunst

Rijksvastgoedbedrijf

De opdracht­omschrijving

Organisatie & directie

Het Rijksvastgoedbedrijf, onderdeel van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, is de grootste opdrachtgever in Nederland op het gebied van vastgoed. Wij zijn een professionele organisatie met een enorme hoeveelheid beschikbare kennis en ervaring. We beheren ruim 12 miljoen vierkante meter gebouwen en circa 89.000 hectare grond. Onze medewerkers ontwikkelen en beheren onder meer rechtbanken, kazernes, magazijnen, kantoren, musea, gevangenissen, gerechtsgebouwen, paleizen en monumenten.

Bij het Rijksvastgoedbedrijf werken project- en procesmanagers, inkopers, contractmanagers, gebouwbeheerders, juristen, restauratiespecialisten, ingenieurs en architecten. Maar ook ecologen en kunsthistorici. Wij zorgen voor beheer en onderhoud, aan- en verkoop, nieuwbouw, verbouw en renovatie én ontwikkeling en herontwikkeling van gebouwen en terreinen.

 

Zie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/over-ons voor meer informatie over het Rijksvastgoedbedrijf

 

Directie Vastgoedbeheer
De directie Vastgoedbeheer (VB) is verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud van gebouwen, gebouwgebonden installaties, terreinen en infrastructuur en gronden van het Rijksvastgoedbedrijf, zowel in de fase van (tijdelijk)gebruik als leegstand. Daarnaast realiseert de directie de kleinere projecten die het gevolg zijn van ( her)ontwikkeling, transformatie of transacties.

Technische Expertise
De afdeling Technische expertise heeft onder meer tot taak om invulling te geven aan de doorontwikkeling en transformatie van het gehele kennisdomein van de directie VB. Daarnaast zorgt het voor de doorontwikkeling van duurzaamheid in alle geledingen binnen de directie VB. Tevens geeft het invulling aan het klantgericht en kosteneffectief beheren van monumenten en kunst binnen het Rijksvastgoedbedrijf.

 

Sectie Technisch advies: Monumenten en Kunst

De sectie Technische Advies: Monumenten en Kunst zorgt ervoor dat het Rijksvastgoedbedrijf op een goede manier omgaat met cultureel erfgoed, zowel monumentaal vastgoed als kunstwerken. Aan ons de taak om een balans te vinden tussen maatschappelijke opgaves als duurzaamheid en veiligheid en het behoud van het erfgoed. Hierbij buigen we ons ook over de maatschappelijke waarde van kunst en monumenten, maken we afwegingen over wat wel en niet bewaard moet worden en adviseren we over auteursrechtkwesties.

Je komt in een deskundig team met circa 25 collega's. Een groot deel van hen heeft een bouwkundige of architectonische achtergrond. Daarnaast zijn er collega's die gespecialiseerd zijn in kunstgeschiedenis en cultuurhistorie. De sectie Monumenten & Kunst is verantwoordelijk voor het ontwikkelen en onderhouden van specialistische kennis aangaande de in beheer zijnde kunst en monumenten bij het RVB. Zij levert hiermee een belangrijke bijdrage aan de verantwoordelijkheid van het RVB met betrekking tot haar cultureel erfgoed.

De sectie draagt zorg voor:

•Adviseren bij beleidsvraagstukken aangaande het behoud van erfgoedwaarde bij vastgoedprocessen en wettelijke verplichtingen die gelden voor de kunstcollectie;

•Beheren en ontwikkelen van specifieke kennis over monumentale gebouwen, gebouwenvoorraad, de collectie percentagekunst en het inrichten van kennismanagement.

•Uitvoeren van beleid volgend uit veranderde wet- en regelgeving, beleid en normen voor kunst en monumenten

•Beoordelen en adviseren van plannen die worden geproduceerd binnen de verschillende programma’s en het voeren van de regie over restauratieverantwoordingen.

•Het toetsen en ontwikkelen van producten van de markt om kwaliteit van restauraties te borgen.

 

Opdrachtomschrijving

De werkzaamheden omvatten onder meer:

 

  • Adviseren inzake de kunstcollectie met betrekking tot onderhoud, vanuit het gedachtengoed van de percentageregeling beeldende kunst, de Erfgoedwet en de Auteurswet.
  • Coördineren van de uitvoer en zorg dragen voor communicatie, documentatie en registratie.
  • Adviseren bij werkzaamheden - die voortvloeien uit wijzigingen in de vastgoedportefeuille van het RVB (renovatie, afstoot of sloop van een pand) -zoals herplaatsen van kunstwerken, treffen van beschermende maatregelen en het schenken of afstoten van kunstwerken.
  • Coördineren en regie voeren op de uitvoer en zorg dragen voor documentatie en registratie.
  • Voeren administratie rondom de projecten in ons Collectie Informatie Systeem.

 

De werkzaamheden omvatten niet alleen het adviseren, maar ook het (laten) uitvoeren van deze werkzaamheden plus het communiceren met object- en assetmanager, de verschillende leveranciers en gebruikers over de werkzaamheden.

 

Meest essentiële competenties

  • Organisatiesensitiviteit
  • Analyseren
  • Klantgerichtheid
  • Resultaatgerichtheid
  • Stressbestendig

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis01: De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde HBO opleiding op het gebied van beeldende kunst. Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleidingen moet duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen of het diploma is behaald zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis03: De aangeboden kandidaat verklaart dat hij/zij beschikbaar is conform het opdrachtprofiel (uren en opdrachtperiode inclusief eventuele verlengingen). Toelichting: De opdrachtnemer deelt zijn werkzaamheden zelfstandig in. Wel vindt, voor zover dat voor de uitvoering van de opdracht nodig is, afstemming met het Rijksoverheid plaats in geval van samenwerking met anderen, zodat deze optimaal zal verlopen. Indien noodzakelijk voor de werkzaamheden richt de opdrachtnemer zich naar de arbeidstijden bij het Rijksoverheid.
  • Eis02: De aangeboden kandidaat beschikt over minimaal 5 jaar werkervaring, waarbij aantoonbaar sprake is van de volgende aspecten: • Het beheer en behoud van een kunstcollectie kennen en kunnen (laten) uitvoeren. • Advisering over schade aan kunstwerken. • Kennis en ervaring met het beoordelen van kunstwerken binnen de context van de kunstgeschiedenis en onze gehele kunstcollectie. • Kennis van de Auteurswet en de toepassing daarvan met betrekking tot (percentage) kunst. • Ervaring met collectieregistratiesystemen en de vastlegging (registeren en documenteren) van uitgevoerde kunstopdrachten en onderhoudsprojecten. • Kennis van de belangen die verschillende partijen kunnen hebben bij het ver-/herplaatsen of slopen van een kunstwerk. Ervaring in het omgaan met deze partijen en het meewegen van de verschillende belangen in het uitwerken van een advies. • Ervaring met het onderhouden van contacten binnen de (inter)nationale kunstwereld. • Ervaring met het werken in een team. Toelichting: Deze kennis moet duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Benoem bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van het aantal jaren waarin de kennis is opgedaan en bij welke opdrachtgever, zal de aanbieding terzijde worden gelegd.
  • Eis04: Het maximum uurtarief voor deze opdracht is €100 all in. Toelichting: Expliciet vermelden wij dat eventuele verblijfskosten en de reisduur en -kosten voor woon-werkverkeer niet door de opdrachtgever voor vergoeding in aanmerking komt. Verzoek: Vanwege de objectieve beoordeling die door de beoordelingscommissie van het Rijkvastgoedbedrijf wordt uitgevoerd, verzoeken wij u om het tarief bij de aanbieding te vermelden in Nétive Job, maar niet te noemen in de aanbiedingsformat die als bijlage wordt toegevoegd.
  • Eis06: De aangeboden kandidaat dient te beschikken over voor de uitvoering van de opdracht geschikte elektronische hulpmiddelen. De elektronische hulpmiddelen worden niet door het Rijksvastgoedbedrijf ter beschikking gesteld. Onder elektronische hulpmiddelen vallen mobiele telefoon, computer, laptop en/of tablet.
  • Eis05: Benoem duidelijk in het CV bij de opleiding en werkervaringen aan welke eis (onder vermelding van het nummer van deze eis) hiermee wordt voldaan. Onder een CV verstaan wij een overzicht van de werkervaring van de kandidaat. Dit is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat van maximaal 7 pagina's A4. De kandidaat beschrijft per wens, met behulp van en verwijzing naar referenties, niet ouder dan 7 jaar, hoe en in welke mate hij daaraan voldoet. De kandidaat dient zijn antwoorden te geven op een los document, dat bij het cv wordt gevoegd (max. 3 A4 voor alle wensen tezamen). Hierbij dient het verband tussen de wens en de referentie telkens duidelijk te worden omschreven, per aspect en waar mogelijk aan de hand van concrete voorbeelden en situaties. LET OP: Er kan in totaal 1 document worden geüpload. Het CV en de beschrijving van de wensen kunnen worden samengevoegd in 1 document, waardoor er een bestand (van maximaal 10 pagina’s A4) geüpload kan worden. Toelichting: De Inhuurdesk behoudt zich het recht voor om aanbiedingen terzijde te leggen indien er overmatig veel taal- en/of spelfouten in het CV en/of referentie voorkomen. In het CV dient te allen tijde een vermelding van de functienaam, start- en einddatum van de werkzaamheden en aantal gewerkte uren per week te zijn vermeld. Toelichting eisen: De werkervaring en afgeronde opleidingen zoals gevraagd in de eisen moet duidelijk zijn benoemd in het CV van de kandidaat. Benoem de functie, bij welke opdrachtgever deze werkervaring is opgedaan en de periode [mm-jjjj]. Bij het niet benoemen van de functie, het aantal jaren werkervaring en bij welke opdrachtgever deze gevraagde ervaring / kennis is opgedaan, zal de aanbieding terzijde worden gelegd. Toelichting wensen: De werkervaring / kennis zoals gevraagd in de wensen moet middels concrete voorbeelden duidelijk zijn in het CV van de kandidaat. Noem de functie, werkzaamheden, naam van de opdrachtgever(s) en de periode [dd-mm-jjjj]. Bij het niet duidelijk benoemen zal dit leiden tot aftrek van punten.
  • Eis08: In verband met de werkzaamheden is het een eis dat een positieve referentie omtrent integriteit verifieerbaar is. Daarnaast dient de kandidaat een Verklaring Omtrent Gedrag te kunnen overleggen binnen 4-6 weken na start van de opdracht.

De Wensen

  • Wens03: De mate van ervaring met het verbinden van meer dan twee partijen met als doel een door alle partijen gedragen besluit. Aspecten: • *Complexiteit van de externe omgeving (*Complexiteit: diversiteit aan stakeholders, de kunstenaar zelf en de omgeving), waarin bijvoorbeeld sprake is van een gebouweigenaar - behoeftesteller/budgethouder - lokaal gebruiker; • Ervaring met het bereiken van consensus tussen projectverantwoordelijke - inkoper - (technisch) adviseur(s) - opdrachtnemers in de rol van projectleider.
  • Wens 1: De mate van ervaring met het adviseren bij beleidsvraagstukken aangaande het behoud van erfgoedwaarde bij vastgoedprocessen en wettelijke verplichtingen die gelden voor de kunstcollectie. Aspecten: • *Complexiteit van het stakeholder- en krachtenveld (* Complexiteit: betreft het aantal betrokken partijen) en de belangen die verschillende partijen kunnen hebben bij het ver-/herplaatsen of slopen van een kunstwerk. Inclusief ervaring in het omgaan met deze partijen en het afwegen van hun verschillende belangen; • Waarde (zowel economisch als cultuurhistorisch) van de betreffende kunstcollectie; • Niveau en verschillende soorten van onderhoud • Verschillende soorten herplaatsing
  • Wens02: De mate van ervaring in het beheren, registreren en documenteren van (percentage) kunst(projecten). Aspecten: • *Grootte en diversiteit van de samenstelling van de beheerde kunstcollectie; *met grootte wordt bedoeld: het aantal kunstwerken. • Mate van gedetailleerdheid van registratie- en documentatiegegevens;
  • Wens03: De mate van ervaring met het schakelen tussen de verschillende abstractieniveaus binnen de projectorganisatie. Aspecten: • Ervaring met het adviseren en handelen in een project in een politiek bestuurlijke omgeving, zoals bij een rijksbrede organisatie, met uiteenlopende belanghebbenden; • Ervaring met het organiseren en inschakelen van de eigen organisatie (van opdrachtgever) voor inhoudelijke ondersteuning.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox