Gooise Meren
max €120 per uur
Noord-Holland
16 uur per week
08 april 2025
08 april 2026
Organisatie
Bussum, Naarden en Muiden vormen samen gemeente Gooise Meren met ruim 60.000 inwoners. Onze organisatie is plat en overzichtelijk met 450 medewerkers. We vertrouwen elkaar, zijn wendbaar en werken doelgericht met impact voor het bestuur, de inwoners en collega’s.
We stimuleren medewerkers zichzelf te zijn en te vertrouwen op hun kennis en intuïtie. Als je leergierig bent zijn er vele mogelijkheden om te experimenteren en jezelf te ontwikkelen. Onze medewerkers hebben een open blik naar buiten en naar elkaar. Ze durven vragen te stellen en kritisch te zijn. En bovenal: ze hebben plezier in hun werk.
Ook Gooise Meren staat gesteld voor complexe vraagstukken. We proberen die vraagstukken zo simpel mogelijk te houden. Door bij de essentie van de opgave te blijven, is het voor medewerkers duidelijk wat hun aandeel is en welke rol ze daarin hebben. Ze voelen zich mede eigenaar van de oplossing.
We hebben een stevige organisatie die zichzelf continue ontwikkelt. Dat doen we geleidelijk en op een zo natuurlijk mogelijke manier. Soms hebben we tijdelijk mensen nodig voor projecten, nieuwe opgaven of vervanging. Daarvoor zoeken we inspirerende teamspelers die effectief werken: doortastend, ondernemend, besluitvaardig. Passend bij onze organisatie.
Opdracht
In 2023 is de Omgevingsvisie Gooise Meren door de gemeenteraad vastgesteld. De omgevingsvisie is hét integrale beleidsdocument waarin alle gemeentelijke omgevingsgerelateerde en lange termijn opgaven, ambities en (beleids)doelen op elkaar zijn afgestemd. Daarbij is door de raad aangegeven de visie elke twee jaar te willen actualiseren. Eind 2024 heeft de raad een proces vastgesteld voor het regelmatig actualiseren van onze Omgevingsvisie. Bij de eerste actualisatie wordt gekeken naar:
- Nieuwe trends en ontwikkelingen die verwerkt moeten worden;
- Beleidsontwikkelingen binnen de gemeente op strategisch niveau in de afgelopen twee jaar;
- Concrete ontwikkelingen in de afgelopen twee jaar.
Het is de bedoeling om eind 2025 de geactualiseerde omgevingsvisie voor te leggen aan de gemeenteraad voor besluitvorming.
Er vindt in principe geen nieuwe integrale beleidsvorming plaats, we gaan ervan uit dat de ambities en doelstellingen en de opgenomen beleidslijnen in de visie van 2023 nog actueel zijn. Tenzij recent nieuw beleid is aangenomen dat logischerwijs wel een plek moet krijgen in de omgevingsvisie.
Ook het uitvoeringshoofdstuk wordt gemonitord en geactualiseerd. Op grond van de Omgevingswet moet in de Omgevingsvisie staan hoe burgers, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere bestuursorganen bij de voorbereiding betrokken zijn. En wat de resultaten hiervan zijn. Bij deze actualisatie is de impact van de aanpassing van de omgevingsvisie gering en wordt niet uitgebreid geparticipeerd.
Afstemming van de actualisatie vindt plaats met een te vormen integraal beleidsoverleg. Daarnaast vindt afstemming plaats met de uitvoering, de afdeling projecten en de wijkadviseurs. Het product van deze herziening is uiterlijk eind 2025 gereed.
Met jouw duidelijke visie en scherpe blik zorg je voor de benodigde integraliteit tussen de diverse beleidsvelden bij de actualisatie. Voor jou is het vanzelfsprekend om over de beleidsvelden heen te kijken en ze te verbinden. Je ontwerpt hiervoor heldere processen, organiseert betrokkenheid, plant verschillende fases en zorgt voor een tijdige oplevering.
Concreet betekent dit onder andere:
Competenties
- Je bent gericht op verbinden, samenwerken en communiceren;
- Je kunt je advies goed uitdrukken in woord en op schrift;
- Je bent resultaatgericht, en erop gefocust hoe dingen mogelijk gemaakt kunnen worden;
- Je kunt moeiteloos schakelen tussen strategisch, tactisch en operationeel niveau;
- Je hebt een goed netwerk en legt makkelijk nieuwe contacten
- Je bent een integraal denker en werker, die de verschillende belangen snel en goed in kaart kan brengen en afwegen;
- Je bent omgevingsbewust en hebt gevoel voor politiek;
- je kunt de verbinding leggen tussen bestuurlijke en ambtelijke inzet en zelfstandig de afstemming met / advisering aan het bestuur (portefeuillehouder, college en gemeenteraad) vormgeven.
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.
Benodigd aantal professionals
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox