
Rijkswaterstaat (RWS)
max €99 per uur
Zeeland
12 uur per week
15 december 2025
31 december 2026
Voor Rijkswaterstaat zijn wij op zoek naar een Raakvlakmanager Hartelkering.
Rijkswaterstaat
Rijkswaterstaat is de uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat en werkt dagelijks aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. We beheren en ontwikkelen de rijkswegen, -vaarwegen en –wateren, en zetten in op een duurzame leefomgeving. Samen met anderen werken we aan een land dat beschermd is tegen overstromingen. Waar voldoende groen is, en voldoende en schoon water. En waar je vlot en veilig je weg vindt van A naar B. Samenwerken aan een veilig, leefbaar en bereikbaar Nederland. Dat is Rijkswaterstaat.
Keringteam1(KT1)
Keringteam 1 verzorgt al het onderhoud (vast en variabel) aan de Maeslantkering en de Hartelkering. Voor het waarborgen van de continuïteit en veiligheid van de Hartelkering is een robuust inkoop- en contractmanagementproces noodzakelijk, ondersteund door integraal planningsmanagement, effectief raakvlakmanagement en een up-to-date onderhoudsmanagementsysteem. Werkzaamheden kunnen alleen uitgevoerd worden in het zomerseizoen. De coördinatie van alle uit te voeren werkzaamheden ligt bij RWS i.v.m. de verantwoordelijkheid voor de integrale veiligheid.
De werkomgeving Hartelkering wordt gekenmerkt door een grote dynamiek, het werk is technisch uitdagend en speelt zich af binnen de SIO driehoek (PPO, beheer en BOC ON, aangevuld met >5 nevenopdrachtnemers). Binnen de projecten op dit object spelen vraagstukken op het gebied van aanbestedingen, contractbeheersing, risicobeheersing, raakvlakmanagement en integrale veiligheid een centrale rol. Ook de samenwerking met interne en externe stakeholders, waaronder onder andere de beheersorganisatie, marktpartijen en bevoegd gezagen, is essentieel. RWS heeft behoefte aan specialistische ondersteuning die resulteert in concrete producten waarmee het interne projectteam direct kan sturen en beslissen.
Opdrachtomschrijving
Het doel van de opdracht is om te borgen dat het onderhoudsniveau van de Hartelkering aantoonbaar op peil is en de juiste informatie in de systemen (denk aan Ultimo/Hexagon) staat zodat RWS over de juiste en up-to-date informatie m.b.t. de staat van het areaal beschikt. Om dit te bewerkstelligen, heeft de opdrachtgever behoefte aan integraal en effectief raakvlak- en planningsmanagement, een up-to-date onderhoudsmanagementsysteem (OMS) en aan een robuust en volledig ingericht en geborgd contractmanagementproces.
De opdracht bestaat uit 3 hoofdcomponenten, te weten;
1) Raakvlak- en planningsmanagement;
2) Op orde brengen en houden van het Onderhoudsmanagementsysteem (OMS);
3) Contractmanagement BOC.
1) Raakvlak- en planningsmanagement
De Hartelkering is een object waar probabilistisch onderhoud wordt uitgevoerd o.b.v. faalkansmanagement. Er zijn hiervoor doorlopend meerdere opdrachtnemers aan het werk op basis van unieke contracten met een eigen scope. Deze contracten zijn niet op elkaar afgestemd. Voor dit object dient integraal plannings- en raakvlakmanagement binnen de SIO-driehoek (PPO, beheer en BOC ON, aangevuld met +/-5 nevenopdrachtnemers) gecoördineerd en uitgevoerd te worden. Het resultaat hiervan dient een geïntegreerde, actuele en realistische planning op dagniveau te zijn waarin de raakvlakken die er bestaan tussen de verschillende opdrachtnemers zijn gesignaleerd en beheerst. De planning dient door het projectteam van Rijkswaterstaat te kunnen worden gebruikt als sturingsinstrument voor besluitvorming, voortgangsmonitoring en risicobeheersing.
2) Op orde brengen en houden van het Onderhoudsmanagementsysteem (OMS)
Op de Hartelkering werd gewerkt met Ultimo. Dat wordt vanaf Q4 2025 overgezet naar Hexagon. Opdrachtgever dient de staat van het areaal in dit systeem doorlopend real-time te kunnen raadplegen. Om aantoonbaar te kunnen voldoen aan de faalkans heeft de opdrachtgever de volgende behoefte: onderhoudstaken dienen nauwkeurig gepland, gemonitord en gedocumenteerd te worden. Daarnaast dienen er weloverwogen beslissingen genomen kunnen worden op basis van data en Versie 2021-07 rapportages. Onderhoudsprocessen dienen gestroomlijnd te kunnen worden ten einde de betrouwbaarheid en levensduur van de asset te verhogen en kosten dienen bespaard te kunnen worden door storingen en dure reparaties te verminderen. Opdrachtgever heeft de behoefte dat eventuele verschillen en afwijkingen die optreden door de overzetting van Ultimo naar Hexagon geïdentificeerd worden en voorstellen voor oplossingen worden voorgesteld.
3) Contractmanagement
De keuze om bovenstaande te combineren met contractmanagement van het BOC-contract, is omdat de meeste raakvlakken optreden tussen de BOC-aannemer en de nevenaannemers. De werkzaamheden van de BOC-aannemer kunnen soms op dagbasis wijzigen en dan is het van belang om iemand te hebben die nauw betrokken is bij het contract. In het BOC-contract wordt het vast onderhoud aan de Hartelkering beschreven. De levenscyclus van deze contracten dient beheerd te worden op een zodanige wijze dat de afspraken in het contract worden nageleefd, dat de kwaliteit van het geleverde werk voldoet aan de eisen en overige gemaakte afspraken, dat de kosten en risico's beheerst worden, en dat de contractuele relaties geoptimaliseerd worden. Dit omvat onder andere het vastleggen van afspraken, het bewaken van de prestaties, het oplossen van geschillen, en het aanpassen van het contract aan veranderende omstandigheden.
Resultaat Opdracht
De opdracht omvat zowel het opleveren van concrete producten als het gevraagd en ongevraagd adviseren van het projectteam bij besluitvorming. De opdrachtnemer levert gedurende de looptijd documenten, analyses, registers en adviezen op die direct inzetbaar zijn in de projectpraktijk en bijdragen aan tijdige en juiste besluitvorming door het interne projectteam.
Beoordeling van de opdrachtresultaten
De opdrachtgever beoordeelt de deliverables op basis van:
- Volledigheid en juistheid van de opgeleverde documenten;
- Toegevoegde waarde van adviezen voor besluitvorming;
- Bruikbaarheid van plannings- en contractdocumentatie;
- Kwaliteit en toepasbaarheid van risicoanalyses en mitigerende maatregelen;
- Tijdigheid van oplevering conform afgesproken planning.
Eisen
1 De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een afgeronde HBO opleiding, in de richting van bedrijfskunde of civiele techniek.
2 De aangeboden kandidaat heeft kennis van en minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met het begeleiden van de uitvoering van onderhoudscontracten dat in de afgelopen vijf jaar is opgedaan.
3 De aangeboden kandidaat heeft kennis van en minimaal 4 jaar aantoonbare ervaring met het werken met raakvlakmanagement op stormvloedkeringen waar probabilistisch onderhoud wordt uitgevoerd o.b.v. faalkansmanagement dat in de afgelopen 5 jaar is opgedaan.
4 De aangeboden kandidaat heeft kennis van en minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met relevante contractvormen (D&C, ingenieursdiensten, prestatiecontracten) en voorwaarden (UAV-GC, ARVODI).
Wensen
1 De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met (zelfstandig gebruik gemaakt) van de applicaties Hexagon (1) of Ultimo (2) dat in de laatste vijf jaar is opgedaan.
2 De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring van SCB (Systeemgerichte Contractbeheersing) dat in de laatste vijf jaar is opgedaan.
3 De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met het coördineren van integraal planningsmanagement met meerdere opdrachtnemers dat in de laatste vijf jaar is opgedaan.
4 De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis van en ervaring met werken volgens de SIO-driehoek.
5 De aangeboden kandidaat beschikt over aantoonbare overtuigingskracht en uitstekende communicatieve vaardigheden.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox