Gemeente Bodegraven Reeuwijk

Interim concernmanager

Gemeente Bodegraven Reeuwijk

De opdracht­omschrijving

Interim concernmanager Bedrijfsvoering - CIODe gemeente Bodegraven-Reeuwijk behoort tot de Groene Hart-gemeenten, centraal gelegen naast Gouda, Woerden en Alphen aan den Rijn. Met 36.500 inwoners op een oppervlakte van 88 km2 biedt onze gemeente een unieke mix van dorps- en landelijk leven, waar wonen, bedrijvigheid en recreëren samenkomen. De Reeuwijkse plassen zijn voor een groot deel aangewezen als Natura 2000 gebied en is met zijn 735 hectare aan oppervlakte erg geliefd onder bewoners en recreanten. We werken binnen het gebied samen met omliggende gemeenten, om de kwaliteit van onze leefomgeving te versterken.

Onze trots zit in Nederlands meeste bekende exportproduct: kaas. Wij maken onderdeel uit van Cheese Valley. Het ‘gele goud’ dat al eeuwenlang in onze polders wordt gemaakt, wordt wereldwijd verhandeld onder de naam Goudse kaas. Bodegraven-Reeuwijk ligt centraal en is goed bereikbaar via de A12 en A4 en ons treinstation. Bedrijven vestigen zich graag hier, waardoor onze 19 bedrijventerreinen bijna vol zijn. Met daarnaast de aantrekkelijke voorzieningen voor wonen en recreatie is onze gemeente een favoriete bestemming voor mensen die op zoek zijn naar een plek om te wonen, te werken en te ontspannen.

Opdrachtomschrijving
De gemeente Bodegraven- Reeuwijk is in transitie van zelfsturing naar lijnsturing. Waar medewerkers eerder zelf bepaalden hoe ze hun werk organiseerden, ligt de focus nu op het toevoegen van heldere leidinggevende rollen, duidelijke kaders en processen en daarmee meer overzicht, rust en voorspelbaarheid. Cruciaal daarbij is dat de ondersteunende bedrijfsvoering naadloos aansluit bij de praktijk van lijnmanagers, hen faciliteert en zo hun effectiviteit vergroot. We zoeken dan ook een manager, die deze transitie helpt bestendigen.
Er zijn in 2025 een missie, visie en kernwaarden (verbinding, betrouwbaar en vitaliteit) vastgesteld. Er wordt gewerkt met een topstructuur, bestaande uit een drie concernmanagers die samen met de gemeentesecretaris/ algemeen directeur richting geven aan de organisatie. Dit managementteam wordt ondersteund door een concerncontroller. Binnen dit MT is behoefte aan een interim concernmanager Bedrijfsvoering: een ervaren professional met een stevige generieke bedrijfsvoeringsachtergrond met ongeveer evenveel affiniteit met alle bedrijfsvoeringscomponenten, inclusief ICT/ informatievoorziening. Het betreft een tijdelijke opdracht waarin gevraagd wordt een stevige basis neer te zetten en verder te bouwen aan de versterking en positionering van het domein Bedrijfsvoering. Tegelijkertijd met de uitvoering van de beschreven opdracht bereidt de organisatie zich voor op de werving van een structurele concernmanager.

De functie draait om het verder ontwikkelen van de ingezette organisatiekoers. Het MT wil een stevige en betrouwbare partner zijn voor de rest van de organisatie. Je levert een strategische en kritische bijdrage hieraan en bent een krachtige gesprekspartner die op constructieve wijze scherpte in het gesprek brengt en strategisch weet te adviseren. Je draagt hiermee actief bij aan de ontwikkeling van het MT als team en aan de gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de organisatie. Dit alles vraagt om zorgvuldige afwegingen en het vinden van de juiste balans: wat kan de organisatie aan en welke keuzes worden daarin gemaakt? Jij bewaakt de ingezette koers, weet deze helder te vertalen naar de praktijk en stuurt bij waar nodig.
Je stuurt op de ontwikkeling van eigenaarschap en vakmanschap binnen de organisatie. Daarbij richt je je specifiek op het versterken van samenwerking en het borgen van strategische advisering vanuit Bedrijfsvoering richting de andere organisatieonderdelen.
Het domein Bedrijfsvoering vormt het fundament van de organisatie en draagt bij aan een betrouwbare en toekomstbestendige uitvoering van de primaire gemeentelijke taken. Het biedt de stabiele basis waarop de gemeente haar maatschappelijke opgaven kan realiseren. De wettelijke eisen aan de bedrijfsvoering nemen toe, wat vraagt om verdere professionalisering en samenwerking.
Binnen Bedrijfsvoering werken circa 65 professionals in 3 verschillende teams, te weten:
1) Team Financiën, Inkoop en JZ.
2) Team Bestuursadvies, Bestuurssecretariaat, Communicatie en HR;
3) Team Digitale Informatie, inclusief de Privacy Officer en Functionaris Gegevensbeheersing.

Als interim concernmanager geef je direct leiding aan de teammanagers en ondersteun je hen bij hun ontwikkeling en via hen die van hun teams. Je inspireert, coacht en stimuleert de teammanagers in hun groei en leiderschap. Samen oefenen en groeien in nieuwe rollen en nieuwe processen is de kern van de ontwikkeling. Dat vraagt om senioriteit in de rol van het hele concernmanagement. Jij helpt om daarin rust, richting en overzicht te brengen en helpt het domein én de hele organisatie om vanuit samenwerking en professionaliteit verder te groeien.

Werkzaamheden
Als interim concernmanager Bedrijfsvoering speel je een sleutelrol in het versterken van de organisatie. Je vormt de verbindende schakel tussen bestuur, teammanagers en
medewerkers en zorgt ervoor dat zowel beleid en uitvoering als bedrijfsvoering en primaire proces elkaar versterken.
Je vertaalt de ambities uit het concernbeleid en de strategische agenda naar realistische doelen en concrete resultaten. Deze leg je vast in een naar eigen vorm op te leveren plan voor de korte, middellange en langere termijn waarbij je alvast de eerste stappen ter uitvoering neemt tijdens de invulling van jouw opdracht.
Binnen het MT breng je jouw brede expertise en ervaring in op het gebied van bedrijfsvoering met specifieke aandacht voor de organisatiebrede samenhang. Je bent opdrachtgever van belangrijke projecten, gericht op het versterken van ‘de basis op orde’.
Je weet deze trajecten effectief in te zetten om het domein Bedrijfsvoering verder te positioneren binnen de organisatie en bij te dragen aan een stabiele, toekomstgerichte bedrijfsvoering.

Resultaten
Richting het einde van de opdracht wenst opdrachtgever de volgende resultaten te zien opgeleverd:

  • Een plan van aanpak waarin de bedrijfsvoeringsstrategie wordt vertaald naar doelen en resultaten, dat gedragen wordt door de teamleiders en collega MT-leden.
  • Een wijze, middel of instrument waarbij adequate sturingsinformatie ten behoeve van alle bedrijfsvoeringscomponenten ten behoeve van het MT/ managers/ teamleiders wordt opgeleverd.
  • Een gedragen werkwijze voor het vastleggen, LEAN-en en digitaliseren van onze belangrijkste processen en een aantal concrete geïmplementeerde procesverbeteringen.

Competenties

  • Uitstekende communicatieve vaardigheden en een verbindende leiderschapsstijl.
  • Politiek-bestuurlijke sensitiviteit en het vermogen om te schakelen tussen strategische en tactische vraagstukken.
  • Visie en realisatiekracht.
  • Een koel hoofd en warm hart om de veranderkundige opgave van de gemeente Bodegraven-Reeuwijk te kunnen leiden.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Heeft academisch werk- en denkniveau.
  • Heeft minimaal 7 jaar ervaring in een leidinggevende positie waarin leiding wordt gegeven aan leidinggevenden.
  • Heeft ervaring met het sturen op processen, informatiemanagement en het bevorderen van innovatie en kwaliteit binnen organisaties.
  • Heeft ervaring met strategische bedrijfsvoering en organisatieontwikkeling c.q. -verandering en beschikt over brede kennis van bedrijfsvoering en interne dienstverlening.
  • Heeft ruime ervaring als leidinggevende binnen een overheidsorganisatie of vergelijkbare complexe omgeving waar politiek-bestuurlijke sensitiviteit een rol speelt.
  • Is een strategische gesprekspartner met overtuigingskracht en weet richting te geven vanuit samenwerking.
  • Stimuleert eigenaarschap en vakmanschap binnen het domein en draagt bij aan een positieve en professionele werkcultuur.
  • De kandidaat weet rust, overzicht en vertrouwen te brengen, en combineert dit met resultaatgerichtheid en besluitvaardigheid.
  • Is inzetbaar vanaf 1 januari 2026 tot 1 sept 2026 voor 36 uur per week (met optie tot verlenging).

De Wensen

  • Is LEAN-gecertificeerd en/of heeft ervaring met LEAN-procesverbetering.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
02 januari 2026 om 11:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox