Gemeente Enschede

IT Procesmanager

Gemeente Enschede

De opdracht­omschrijving

IT Procesmanager bij het IT Bedrijf van de Gemeente Enschede| 36 uur  
Ben jij een enthousiaste verbinder die goed het overzicht kan bewaren in complexe situaties? Heb jij kennis van IT en wil je die kennis inzetten om bij te dragen aan de gemeente Enschede als organisatie? Hou je ervan om continu te werken aan verbetering en sta je open voor een nieuwe stap? 
Lees dan vooral verder!  

Jouw context 
De afhankelijkheid van de gemeentelijke organisaties van IT-voorzieningen neemt alleen maar toe. Een zorgvuldig beheer van de IT-infrastructuur is dan ook essentieel. Het IT Bedrijf ondersteunt en adviseert de gemeentelijke organisatie en partners om hun werk te kunnen doen en hun ambities waar te kunnen maken. De partners die het IT Bedrijf ondersteunt zijn onder andere: GBTwente, Gemeente Losser, Gemeente Borne en de vereniging Dimpact. Het IT Bedrijf bestaat uit drie teams: Informatie Technology & Services, Beleid & Integratie en beheer, waarmee je in je werk allemaal te maken krijgt. Je verbinding met de organisatie verloopt veelal via accountmanagers en aandachtsfunctionarissen. 

Jouw functie 
In jouw rol ben je primair verantwoordelijk voor het changeproces en bent voorzitter van het CAB. Hiervoor is een beleidsdocument en op het proces vindt jaarlijks een audit plaats. Je beoordeelt zelf of i.s.m. de CAB-leden of wijzigingsverzoeken kunnen worden uitgevoerd en of hier bepaalde voorwaarden aan moeten worden verbonden. Daarnaast stel je samen met senior IT-collega’s kaders en richtlijnen op voor de uitvoering van IT-werkzaamheden. Naast de formele contactmomenten is het zeer belangrijk dat je ook op andere manieren contact houdt met de verschillende teams en disciplines. 
Voor de ondersteuning van het changeproces wordt TOPdesk gebruikt. Vandaaruit organiseer je het dagelijks werk. Je werkt mee aan een professionele en werkbare administratie van de werkzaamheden. Je adviseert over het gebruik en inrichting van TOPdesk als ondersteuning aan het werkproces en het CMDB. Voor vragen over het changeproces ben jij als changemanager het eerste aanspreekpunt. Inhoudelijke vragen gaan via de helpdesk en bewaak je de voortgang. 
Periodiek organiseer je speciale onderhoudsvensters voor werkzaamheden die van invloed zijn op de primaire dienstverlening. Deze onderhoudsvensters kenmerken zich door onderbreking van (essentiële delen van) de dienstverlening of werkzaamheden die een hoog afbreukrisico hebben. 
Als changemanager werk je continu aan de verbetering van het changeproces. Daarnaast neem je ook het initiatief in het verder vormgeven van processen. Hierbij wordt het ITOM-model gehanteerd. Je schakelt tussen verschillende disciplines en werkt aan een optimale afstemming met het incident- en project portfolio management die op dit moment al zijn ingevoerd. 
Als changemanager leg je verantwoording af aan het management van het IT Bedrijf. Je rapporteert over de KPI’s en past het proces en de werkwijze zo nodig aan om doelen te bereiken. Ook in audits leg je verantwoording af over het gevoerde beleid en de kwaliteit van de verslaglegging. 
 
Jouw kwaliteiten 
Je bent expert en autoriteit in het managen van complexe IT-processen; 
Je verbindt en enthousiasmeert; 
Je bent een sparringpartner voor je collega’s en het management van het IT Bedrijf; 
Je bent verantwoordelijk voor doorontwikkeling van het change management; 
Je stuurt op de processen om de IT-infrastructuur onder controle te houden.  
 
 Wat wij vragen  
  • Afgeronde relevante HBO+ opleiding;  
  • Aantoonbare ervaring met change management binnen het domein IT;   
  • Iemand die een volwaardige gesprekspartner is voor specialisten en management;   
  • Bekend met besluitvormingsprocessen, organisatorische en functionele verhoudingen bij de overheid is een pre;   
  • Bekendheid met TOPdesk, ITIL en Prince2 is een pre  
  • Signaleren van problemen/kansen en weet daar tijdig op in te spelen;   
  • Gevoel voor menselijke verhoudingen en in staat doeltreffende samenwerking tot stand te brengen;   
  • Je kunt een Verklaring Omtrent het Gedrag overhandigen.   
Competenties 
  • Initiatief; 
  • Samenwerken; 
  • Overtuigen; 
  • Analytisch; 
  • Conflicthantering; 
  • Besluitvaardig.
 
 

De Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met change management binnen het domein IT in de afgelopen 5 jaar
  • Kandidaat heeft een afgeronde relevante HBO+ opleiding

De Wensen

  • De competenties, kennis en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek. • Signaleren van problemen/kansen en weet daar tijdig op in te spelen; • Iemand die een volwaardige gesprekspartner is voor specialisten en management. • Gevoel voor menselijke verhoudingen en in staat doeltreffende samenwerking tot stand te brengen. Competenties • Initiatief; • Samenwerken; • Overtuigen; • Analytisch; • Conflicthantering; • Besluitvaardig
  • Kandidaat is aantoonbaar iemand die een volwaardige gesprekspartner is voor specialisten en management. Dit komt duidelijk en aantoonbaar naar voren in het CV.
  • Kandidaat is aantoonbaar bekend met TOPdesk, ITIL en Prince2 is een pre
  • Kandidaat is aantoonbaar bekend met besluitvormingsprocessen, organisatorische en functionele verhoudingen bij de overheid is een pre;
  • Er dient minimaal 1 recente referentie met contactgegevens in het CV te staan

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox