Gemeente Rotterdam
max €66 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
12 januari 2024
31 juli 2024
Waar ben jij van?
Jij bent van het echte mensenwerk. Elke Rotterdammer telt voor jou mee! Jij bent iemand die energie krijgt van mensen verder helpen. Je gaat in gesprek met burgers, luistert, vat samen en vraagt door. Door jouw passie voor het vak voelen mensen zich gehoord en gezien.
Jouw functie
Als Rotterdam willen we er zijn voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Dit is waar jij blij van wordt in jouw rol als Inkomensconsulent Bijzondere Bijstand. Je gaat aan de slag met inhoudelijk beoordelen van bijzondere bijstandsaanvragen of de aanvragers in aanmerking kunnen komen voor bijzondere bijstand binnen de kaders van relevante wet- en regelgeving op basis van hun vraagstelling. Verder hou jij je bezig met het beheren van de toegekende bijzondere bijstand, het handhaven van de rechtmatige verstrekking, inclusief eventuele verrekening, terugvordering of verhaal op onrechtmatig of te veel ontvangen bijzondere bijstand.
Dit ga je doen:
Het toetsen en beoordelen van eenvoudige tot complexe vraagstukken m.b.t. Bijzondere Bijstand en het vaststellen van het recht op bijzondere bijstand;
Het toetsen en beoordelen van eenvoudige tot complexe aanvragen Bijzondere bijstand, o.a. kinderopvang en Individuele Inkomenstoeslag, bewindvoeringkosten, rechtsbijstand, inrichtingskosten + overige kostensoorten;
Je haalt en geeft informatie aan doelgroepen inzake hun persoonlijke (inkomen)situatie;
Je draagt zorg voor het beheer- en handhavingsproces op toegekende Bijzondere Bijstand;
Het afstemmen van bevindingen met en draagt informatie over aan collega’s binnen de afdelingen;
Je draagt zorg voor een tijdige beëindiging of wijziging van de lopende bijzondere bijstandsuitkering aan de hand van verkregen informatie over de (inkomens)situatie van de
aanvrager;
Je informeert aanvragers over de voortgang en het al dan niet toekennen van aanvragen;
Je signaleert verdachte situaties en voert nader onderzoek uit (draagt zorg voor) naar de rechtmatigheid van de uitkering (Bijzondere Bijstand).
Jouw profiel
Jij weet wat nodig is en durft verantwoordelijkheid te nemen. Je neemt initiatief, werkt planmatig en structureert je eigen werkproces. Je maakt een planning met realistische doelen en behoudt het overzicht. Daarnaast werk je integer en haal en geef je informatie aan doelgroepen over hun persoonlijke situatie. Dit doe jij door je te verdiepen in de situatie of vraag van de burger. Klantgerichtheid staat voorop tijdens het toetsen en beoordelen van de vraagstukken die de burger bij jou neerlegt. Je bent besluitvaardig ook bij conflicterende belangen Je bent communicatief vaardig en weet als geen ander hoe het is om onder tijdsdruk beslissingen te nemen en neemt een standpunt in zodra de belangrijkste informatie voorhanden is. Je bent een kei met het opvoeren, invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen. Als resultaatgerichte collega laat je zien dat je jouw caseload zelfstandig beheert. Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en zij zijn op hun beurt blij met jouw flexibiliteit. Je bent stressbestendig en stelt bij een hoge werkdruk collega’s binnen jouw team gerust door kalm op te treden. Tot slot weet je als geen ander prioriteiten te stellen.
Eisen
Je hebt minimaal een afgeronde Hbo-bachelor opleiding;
Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent, of een vergelijkbare functie, in het domein Inkomen en aanvragen bijzondere bijstand afgehandeld;
Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring met het systeem Suwinet;
Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan met Basisregistratie Personen (BRP);
Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers;
Je hebt kennis van de Participatiewet.
Wensen
Je hebt minimaal zes maanden werkervaring met het raadplegen in het systeem Socrates, opgedaan in de afgelopen 2 jaar;
Je hebt minimaal zes maanden ervaring met het afhandelen van bijzondere bijstand aanvragen, terugvorderen van uitkeringen en het invoeren van financiële mutaties, opgedaan in de afgelopen 2 jaar;
Je hebt een training/opleiding Inkomensconsulent, of Klantmanager maar dan wel Inkomen, afgerond;
Je hebt een training Juridisch rapporteren afgerond;
Je hebt een training gesprekstechnieken afgerond;
Je hebt een training omgaan met emotie en agressie afgerond.
De afdeling
De afdeling Intake bestaat uit zes teams met inkomensconsulenten en in ieder team een manager. Een aantal inkomensconsulenten hebben de functie senior. Senioren zullen je voornamelijk (op kantoor) gaan inwerken. Op de afdeling Intake van het cluster Werk en Inkomen zijn processen en werkzaamheden ondergebracht die allemaal gerelateerd zijn aan het aanvragen van een uitkering en/of een tegemoetkoming in kosten. Als een Rotterdammer zich bij ons meldt voor een bijstandsuitkering of voor bijzondere bijstand dan bieden wij zo snel mogelijk inkomenszekerheid. Wij bepalen of er recht bestaat op een (bijzondere)uitkering of dat er mogelijk sprake kan zijn van een andere voorliggende voorziening (WW, WIA enz.). Tegelijkertijd starten wij de dienstverlening in relatie tot arbeids-re-integratie en hebben ook oog voor doorwijzing naar andere loketten. Denk hierbij aan verwijzen van burgers naar Kredietbank Rotterdam voor de schuldenproblematiek, Expertise team financiën of Vraagwijzer. De belangrijkste uitdagingen van afdeling Intake voor dit jaar én het komende jaar zijn:
Herziening van het aanvraagproces;
Individualiseren, toepassen van menselijke maatwerk;
Ontwikkelen en implementeren van een bredere Intake, d.w.z. in samenwerking met Werk en Cluster MO kijken naar verschillende leefgebieden van de klant;
Werkplezier, gezonde werkdruk, zinvolle bijdrage aan doelstellingen in een veranderende organisatie;
De afdeling Intake bestaat uit zes teams met inkomensconsulenten en in ieder team een manager. Een aantal inkomensconsulenten hebben de functie senior. Senioren zullen je voornamelijk (op kantoor) gaan inwerken.
Onze organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox