Gemeente Rotterdam

Inkomensconsulent intake bijzondere bijstand - cluster w&i

Gemeente Rotterdam

De opdracht­omschrijving


Waar ben jij van?
Jij bent van het echte mensenwerk. Elke Rotterdammer telt voor jou mee! Jij bent iemand die energie krijgt van mensen verder helpen. Je gaat in gesprek met burgers, luistert, vat samen en vraagt door. Door jouw passie voor het vak voelen mensen zich gehoord en gezien.

Jouw functie

Als Rotterdam willen we er zijn voor mensen die een steuntje in de rug nodig hebben. Dit is waar jij blij van wordt in jouw rol als Inkomensconsulent Bijzondere Bijstand. Je gaat aan de slag met inhoudelijk beoordelen van bijzondere bijstandsaanvragen of de aanvragers in aanmerking kunnen komen voor bijzondere bijstand binnen de kaders van relevante wet- en regelgeving op basis van hun vraagstelling. Verder hou jij je bezig met het beheren van de toegekende bijzondere bijstand, het handhaven van de rechtmatige verstrekking, inclusief eventuele verrekening, terugvordering of verhaal op onrechtmatig of te veel ontvangen bijzondere bijstand.

 

Dit ga je doen:

Het toetsen en beoordelen van eenvoudige tot complexe vraagstukken m.b.t. Bijzondere Bijstand en het vaststellen van het recht op bijzondere bijstand;

Het toetsen en beoordelen van eenvoudige tot complexe aanvragen Bijzondere bijstand, o.a. kinderopvang en Individuele Inkomenstoeslag, bewindvoeringkosten, rechtsbijstand, inrichtingskosten + overige kostensoorten;

Je haalt en geeft informatie aan doelgroepen inzake hun persoonlijke (inkomen)situatie;

Je draagt zorg voor het beheer- en handhavingsproces op toegekende Bijzondere Bijstand;

Het afstemmen van bevindingen met en draagt informatie over aan collega’s binnen de afdelingen;

Je draagt zorg voor een tijdige beëindiging of wijziging van de lopende bijzondere bijstandsuitkering aan de hand van verkregen informatie over de (inkomens)situatie van de

aanvrager;

Je informeert aanvragers over de voortgang en het al dan niet toekennen van aanvragen;

Je signaleert verdachte situaties en voert nader onderzoek uit (draagt zorg voor) naar de rechtmatigheid van de uitkering (Bijzondere Bijstand).

Jouw profiel

Jij weet wat nodig is en durft verantwoordelijkheid te nemen. Je neemt initiatief, werkt planmatig en structureert je eigen werkproces. Je maakt een planning met realistische doelen en behoudt het overzicht. Daarnaast werk je integer en haal en geef je informatie aan doelgroepen over hun persoonlijke situatie. Dit doe jij door je te verdiepen in de situatie of vraag van de burger. Klantgerichtheid staat voorop tijdens het toetsen en beoordelen van de vraagstukken die de burger bij jou neerlegt. Je bent besluitvaardig ook bij conflicterende belangen Je bent communicatief vaardig en weet als geen ander hoe het is om onder tijdsdruk beslissingen te nemen en neemt een standpunt in zodra de belangrijkste informatie voorhanden is. Je bent een kei met het opvoeren, invoeren, bewerken en autoriseren van gegevens in uitkeringssystemen. Als resultaatgerichte collega laat je zien dat je jouw caseload zelfstandig beheert. Je werkt graag samen met collega’s binnen en buiten je team en zij zijn op hun beurt blij met jouw flexibiliteit. Je bent stressbestendig en stelt bij een hoge werkdruk collega’s binnen jouw team gerust door kalm op te treden. Tot slot weet je als geen ander prioriteiten te stellen.

Eisen

Je hebt minimaal een afgeronde Hbo-bachelor opleiding;

Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent, of een vergelijkbare functie, in het domein Inkomen en aanvragen bijzondere bijstand afgehandeld;

Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring met het systeem Suwinet;

Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan met Basisregistratie Personen (BRP);

Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers;

Je hebt kennis van de Participatiewet.

Wensen

Je hebt minimaal zes maanden werkervaring met het raadplegen in het systeem Socrates, opgedaan in de afgelopen 2 jaar;

Je hebt minimaal zes maanden ervaring met het afhandelen van bijzondere bijstand aanvragen, terugvorderen van uitkeringen en het invoeren van financiële mutaties, opgedaan in de afgelopen 2 jaar;

Je hebt een training/opleiding Inkomensconsulent, of Klantmanager maar dan wel Inkomen, afgerond;

Je hebt een training Juridisch rapporteren afgerond;

Je hebt een training gesprekstechnieken afgerond;

Je hebt een training omgaan met emotie en agressie afgerond.

De afdeling
De afdeling Intake bestaat uit zes teams met inkomensconsulenten en in ieder team een manager. Een aantal inkomensconsulenten hebben de functie senior. Senioren zullen je voornamelijk (op kantoor) gaan inwerken. Op de afdeling Intake van het cluster Werk en Inkomen zijn processen en werkzaamheden ondergebracht die allemaal gerelateerd zijn aan het aanvragen van een uitkering en/of een tegemoetkoming in kosten. Als een Rotterdammer zich bij ons meldt voor een bijstandsuitkering of voor bijzondere bijstand dan bieden wij zo snel mogelijk inkomenszekerheid. Wij bepalen of er recht bestaat op een (bijzondere)uitkering of dat er mogelijk sprake kan zijn van een andere voorliggende voorziening (WW, WIA enz.). Tegelijkertijd starten wij de dienstverlening in relatie tot arbeids-re-integratie en hebben ook oog voor doorwijzing naar andere loketten. Denk hierbij aan verwijzen van burgers naar Kredietbank Rotterdam voor de schuldenproblematiek, Expertise team financiën of Vraagwijzer. De belangrijkste uitdagingen van afdeling Intake voor dit jaar én het komende jaar zijn:

Herziening van het aanvraagproces;

Individualiseren, toepassen van menselijke maatwerk;

Ontwikkelen en implementeren van een bredere Intake, d.w.z. in samenwerking met Werk en Cluster MO kijken naar verschillende leefgebieden van de klant;

Werkplezier, gezonde werkdruk, zinvolle bijdrage aan doelstellingen in een veranderende organisatie;

De afdeling Intake bestaat uit zes teams met inkomensconsulenten en in ieder team een manager. Een aantal inkomensconsulenten hebben de functie senior. Senioren zullen je voornamelijk (op kantoor) gaan inwerken.

Onze organisatie
Werken voor de gemeente Rotterdam is werken voor een stad die zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Die bekend staat als innovatief en internationaal. Een stad ook met complexe vraagstukken en grote maatschappelijke opgaven. In deze voorhoede werk jij, voor en samen met meer dan 620.000 Rotterdammers. Bij zo’n stad hoort een eigentijdse overheid. Wij bieden je ruimte en kansen om Rotterdam en daarmee jezelf vooruit te blijven helpen. 

De Eisen

  • Schrijft u als Inschrijver zelfstandig in? (zijnde; niet in combinatie)
  • Geschiktheid Kandidaat Inschrijver verklaart dat de kandidaat geschikt is voor inzet op de opdracht. Hiertoe heeft Inschrijver ten minste: De inhoud van deze uitvraag gelezen en begrepen. Onder de inhoud van deze uitvraag verstaan wij het volgende: het functieprofiel of opdrachtomschrijving behorend bij deze uitvraag; de van toepassing zijnde voorwaarden; Middels passende en realistische selectie- en screeningsinstrumenten de volgende zaken vastgesteld: dat de kandidaat volledig voldoet aan alle in deze uitvraag gestelde eisen; dat inzet van de kandidaat tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie leidt; dat uit het (arbeids)verleden van de kandidaat geen bezwaren ten aanzien van inzet op de opdracht blijken: Kandidaat is afgelopen 2 jaar niet in dienst geweest van de gemeente Rotterdam. Knock-out Het bovenstaand gestelde betreft een eis (knock-out). Indien de inschrijving niet aantoonbaar voldoet aan deze eis komt de inschrijving niet voor gunning in aanmerking.
  • Curriculum Vitae U dient hier het CV van de kandidaat te uploaden. Het CV dient ter verificatie van het gestelde in de Inschrijving. Vermeld in de Bestandsnaam van het CV de naam van de kandidaat en de naam van u als Inschrijver. Vormvereisten CV: Volledige naam + voorletters kandidaat; Beschikbaar voor x aantal uren vanaf startdatum; Opleiding; Werkervaring; Specifieke kennis; Systeem kennis; Relevante nevenactiviteiten; Gevraagde certificaten + naam instituut + datum behaald; De CV dient opgesteld te zijn in het Nederlands; maximaal 5 A4 enkelzijdig groot. U bevestigt één (1) Curriculum Vitae van de kandidaat te hebben geüpload. NB: Indien meerdere inschrijvingen zijn toegestaan (zie het Functieprofiel onder het kopje 'procedure') dient  u hiervoor een aparte inschrijving in te dienen. Knock-out Het bovenstaand gestelde betreft een eis (knock-out). Indien de inschrijving niet aantoonbaar voldoet aan deze eis komt de Inschrijving niet voor gunning in aanmerking.
  • Vanaf heden is het niet meer nodig om deze documenten te uploaden in Mercell. In plaats daarvan vragen wij u deze documenten wel op te vragen bij de kandidaat en in eigen beheer te houden tot tenminste 12 maanden na afloop van de opdracht inclusief eventuele verlengingen en daarbij vragen wij u akkoord te gaan met onderstaande. Opdrachtnemer gaat akkoord met onderstaande voorwaarden: 1. Opdrachtnemer garandeert dat hij voorafgaand aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund beschikt over:  een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring informatiegebruik en geheimhouding; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Integriteits- en geheimhoudingsverklaring; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring arbeidsverleden; een Verklaring omtrent het gedrag op punten 11, 12 en 13 van de kandidaat, tenzij dit anders is aangegeven in het functieprofiel,  die niet ouder is dan 5 jaar ten opzichte van de datum waarop de opdracht definitief wordt gegund en waaruit geen bezwaren blijken ten aanzien van het inzetten van de kandidaat op de opdracht (VOG). Opdrachtnemer garandeert dat hij ook tijdens de gehele looptijd van de opdracht beschikt over een geldige VOG van de kandidaat; 2. Opdrachtnemer is van rechtswege in verzuim op het moment dat hij de verplichting in het eerste lid niet uiterlijk voorafgaande aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund is nagekomen.  3. De gemeente Rotterdam is gerechtigd om van Opdrachtnemer te verlangen dat hij op eerste verzoek met (de hierboven genoemde) relevante stukken aantoont dat hij de verplichting uit lid 1 (tijdig) is nagekomen. 4. Indien bij Opdrachtnemer het vermoeden bestaat of redelijkerwijs zou moeten bestaan dat hij de verplichting uit het eerste lid niet (tijdig) zal kunnen nakomen, dient hij de gemeente Rotterdam hiervan onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen via de algemene mailbox [servicepuntexterneinhuur@rotterdam.nl] met vermelding van de naam van de kandidaat en het specifieke tendernummer. 5. Opdrachtnemer kan zich jegens de gemeente Rotterdam niet op overmacht beroepen terzake de niet nakoming van de verplichtingen uit deze bepaling. 6. Indien Opdrachtnemer één of meerdere van zijn verplichtingen uit deze bepaling niet of niet tijdig nakomt, is hij aansprakelijk voor alle schade die de gemeente Rotterdam daardoor lijdt of nog zal lijden. Onverminderd de rechten die de gemeente Rotterdam heeft op grond van de wet, is hij in dat geval gerechtigd om:   zijn verplichtingen uit de opdracht tot plaatsing van de kandidaat op te schorten en/of de geleden of nog te lijden schade als gevolg van de tekortkoming te verrekenen met (toekomstige) vorderingen die de Opdrachtnemer heeft op de gemeente Rotterdam en/of de kandidaat per direct op non-actief te stellen en/of de Opdracht tot plaatsing van de kandidaat (definitief) te beëindigen.   7. Voorafgaande aan een eventuele plaatsing informeert Opdrachtnemer de kandidaat over de noodzaak om de documenten genoemd in het eerste lid op tijd bij Opdrachtnemer aan te leveren en over de gevolgen (non-actiefstelling en/of beëindiging opdracht tot plaatsing) die de gemeente Rotterdam kan verbinden aan de niet nakoming van deze verplichting.
  • WAADI Indien u tegen vergoeding arbeidskrachten ter beschikking stelt aan de gemeente Rotterdam om onder onze leiding en toezicht arbeid te verrichten, dient uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel te blijken dat u dit wettelijk mag doen conform de Wet Allocatie Arbeidskrachten Door Intermediairs (Waadi).  De gemeente checkt dit bij opdrachten onder leiding en toezicht via deze Link naar de KvK Waadi check website. U verklaart dat u bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel WAADI geregistreerd bent.

De Wensen

  • Aanvullende trainingen Geef aan welk van de in de antwoordopties genoemde relevante trainingen de kandidaat succesvol heeft afgerond. - De kandidaat heeft een training/opleiding Inkomensconsulent, of Klantmanager maar dan wel Inkomen, afgerond - De kandidaat heeft een training Juridisch rapporteren afgerond - De kandidaat heeft een training gesprekstechnieken afgerond - De kandidaat heeft een training omgaan met emotie en agressie afgerond - Geen van bovenstaande opties
  • Ervaring in de gevraagde functie Geef aan in welke mate de kandidaat in relatie tot deze uitvraag aantoonbaar beschikt over de volgende ervaring: De kandidaat heeft minimaal zes maanden werkervaring met het raadplegen in het systeem Socrates, opgedaan in de afgelopen 2 jaar;  De kandidaat heeft minimaal zes maanden ervaring met het afhandelen van bijzondere bijstand aanvragen, terugvorderen van uitkeringen en het invoeren van financiële mutaties, opgedaan in de afgelopen 2 jaar; Geen van bovenstaande opties.  Indien u verklaart dat de kandidaat over de genoemde ervaring beschikt dient hij aantoonbaar over de genoemde ervaring te beschikken zodat dit leidt tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie. - De kandidaat heeft minimaal zes maanden werkervaring met het raadplegen in het systeem Socrates, opgedaan in de afgelopen 2 jaar - De kandidaat heeft minimaal zes maanden ervaring met het afhandelen van bijzondere bijstand aanvragen, terugvorderen van uitkeringen en het invoeren van financiële mutaties, opgedaan in de afgelopen 2 jaar - Geen van bovenstaande opties
  • Je hebt minimaal een afgeronde Hbo-bachelor opleiding; Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan als Inkomensconsulent, of een vergelijkbare functie, in het domein Inkomen en aanvragen bijzondere bijstand afgehandeld; Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring met het systeem Suwinet; Je hebt in de afgelopen twee jaar minimaal zes maanden werkervaring opgedaan met Basisregistratie Personen (BRP); Je hebt werkervaring met het voeren van gesprekken met klanten/burgers; Je hebt kennis van de Participatiewet.
  • GEGEVENS FACTURERENDE PARTIJ Bent u als u de Opdracht gegund krijgt ook de facturerende partij?

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox