Gemeente Meppel

Beleidsadviseur sociaal domein - participatiewet - armoedebeleid

Gemeente Meppel

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Meppel, een stad met een open karakter die voor iedereen wat te bieden heeft. Mooie woonwijken, een gezellige historische binnenstad, leuke evenementen, bedrijvigheid en een prachtige natuurlijke regio op fiets- en wandelafstand.

Bij zo’n prachtige stad wil de gemeente Meppel graag als aantrekkelijke werkgever aansluiten; een werkgever waar je als medewerker trots op bent, die uniek is en bekend staat als ondernemend en ambitieus.

Gemeente Meppel is een resultaatgerichte organisatie met ambitie. We richten ons op een kwalitatief hoogwaardige dienstverlening en werken daarbij opgavegericht. Hoe? Door anders te denken, anders te organiseren en anders te doen, vanuit vertrouwen, verantwoordelijkheid geven en steun bieden.

Samen met ruim 400 collega’s werk je dagelijks voor de inwoners van de gemeente Meppel aan maatschappelijke vraagstukken die betekenis hebben voor de samenleving. De organisatie bestaat uit verschillende afdelingen. Deze zorgen ervoor dat er op het gebied van werk en inkomen, zorg en welzijn en duurzaamheid, prettig gewoond en geleefd kan worden in de ‘fairtrade gemeente’ Meppel.

Wij bieden een vernieuwende flexibele werkomgeving met de mogelijkheid om plaats- en tijdsonafhankelijk te werken op basis van individueel leiderschap. Ook kan gebruik gemaakt worden van verschillende faciliteiten om je talenten te laten spreken.

Opdracht
Bij ons staat het Sociaal Domein volop in ontwikkeling. Wij zijn voor de beleidsopgaven in de Participatie op zoek naar een ervaren beleidsadviseur met ruime kennis van Armoede- en schuldenbeleid en de Participatiewet..

Het doel is om de effecten van het beleid te realiseren en door monitoring bij te sturen in de uitvoering van beleid. Ook vertaal je landelijke ontwikkelingen op deze terreinen naar een lokale aanpak en concrete acties en zorg je voor het bevorden van de doorontwikkeling  van beleid.

Scope van de opdracht Armoede- & Schuldenwet en Participatiewet (inkomen)

  • Beleidsontwikkeling Participatiewet, met nadruk op het inkomensdeel.
  • Sturing, monitoring en evaluatie van de voortgang van het reeds vastgestelde beleidsplan en uitvoeringsplan armoede en schulden.
  • Vertaling van actuele ontwikkelingen naar beleid en concrete acties (o.a. Participatiewet in Balans).
  • Projectleiding voor de doorontwikkeling van het Geldloket.
  • Budgetbeheer (en toezicht) budgetten op deze terrreinen.
  • Sparringpartner/buddy op beleidsonderwerpen voor de beleids-collega's
  • Proactief adviseren van het bestuur.

Competenties
- Sterke communicatieve, politieke en bestuurlijke adviesvaardigheden.
- Helikopterview en focus op verschillende beleidsopgaven;
- Energiek, enthousiast en een sterke verbinder.

Praktische details
- De opdracht loopt vanaf juni 2025 voor de duur van een jaar met een optionele verlenging van 2x een half jaar. Op basis van resultaten worden daarna keuzes gemaakt in de formatie en doorontwikkeling in het Sociaal Domein.
- 20 tot 24 uur per week, deels thuiswerken is overleg mogelijk, in de inwerkfase wordt er een fysieke aanwezigheid op de werkdagen in het stadhuis in Meppel verwacht.
- Bereid om indien nodig (af en toe) aanwezig te zijn tijdens raadsvergaderingen in de avonduren.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10A. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg

 

De Eisen

  • Aantoonbare afgeronde hbo bachelor opleiding;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur in het Sociaal Domein binnen een overheidsinstelling.

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar met het adviseren van een politiek bestuur (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld;
  • Aantoonbare afgeronde wo master opleiding in de richting van Bestuurskunde, Politicologie of Sociologie;
  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als beleidsadviseur in het Sociaal Domein binnen een gemeentelijke instelling;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met de Participatiewet, -inkomensdeel, of Armoede en schuldenbeleid;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met projectmatig werken (maak dit duidelijk aantoonbaar in het cv met een voorbeeld.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
03 juni 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox