Gemeente Zwolle

Bedrijfsvoeringsadviseur maatschappelijke ontwikkeling

Gemeente Zwolle

De opdracht­omschrijving

Organisatie
In Zwolle geloven we dat het leven beter wordt als we samenwerken met inwoners, ondernemers en partners in de stad. En dat blijkt te werken, want Zwolle scoort hoog op ‘kwaliteit van leven’. Inwoners hebben een groot hart voor de stad, houden van het groen, werken, ondernemen met plezier en voelen zich veilig. We kijken uit naar een toekomst met meer dan 160.000 inwoners. Het is onze missie om onze brede welvaart te behouden en te versterken. Dit doen we door unieke talenten samen te brengen en onze passie voor de stad en haar inwoners te delen.

In Zwolle kun je jezelf ontwikkelen, je interesses en vaardigheden verkennen en de vrijheid ervaren om te doen wat je leuk vindt en waar je goed in bent. We zijn een organisatie, waar we elkaar waarderen, accepteren en respecteren om wie we zijn. Diversiteit verrijkt onze organisatie en zorgt voor een kleurrijk Zwolle, waar iedereen zich thuis voelt.

Je team / afdeling

De afdeling Maatschappelijke Ondersteuning (MO) is samen met het Sociaal Wijkteam en Inkomensondersteuning onderdeel van het Sociaal Domein. Op de afdeling MO werken circa 55 (integrale) beleidsadviseurs in een politiek-bestuurlijke context. De afdeling is verantwoordelijk voor voorbereidend advies richting de portefeuillehouder, beleidsontwikkeling (al dan niet projectmatig) en zorgt voor een goede implementatie van het beleid in de uitvoering en/of bij ketenpartners. Naast de reguliere lijnorganisatie wordt er op specifieke onderwerpen (zoals o.a. de Sociale Basis) opgavegericht gewerkt.

Bij MO werken medewerkers met verschillende achtergronden, expertises en talenten, integraal, samen. De sfeer is informeel. We hebben oog en aandacht voor elkaar en zijn gericht op ontwikkeling van het team, persoonlijke ontwikkeling, en de organisatie van de gemeente Zwolle in het algemeen. Medewerkers in het team werken soms samen in complexe (regionale) samenwerkingsverbanden en met ketenpartners in en om de stad.

Opdracht
Als procesbegeleider Planning & Control cyclus (P&C) zorg je samen met de (senior) beleidsadviseurs voor de juiste (financiële) informatie; essentiële input voor het managementteam. Dankzij jouw bijdrage kunnen wij goed gefundeerde keuzes maken en sturen op doelen en KPI’s.  Je draagt bij aan de kwalitatieve en tijdige oplevering van P&C producten, de doorontwikkeling van de producten, en het optimaliseren van het P&C-proces. De eindverantwoordelijkheid ligt bij het Managementteam Sociaal Domein (MTSD) en het Kernteam P&C.  De doeleigenaren van MO hebben met hun budgethouders een spilfunctie; je werkt actief met hun samen.

Vanuit deze rol rapporteer je (functioneel) aan de Coördinator Planning & Control Cyclus die eveneens deel uitmaakt van het Kernteam. De Procesbegeleider is de spil van de P&C tussen het Kernteam en het domein waarbij jij de brug slaat van concern breed naar domein specifiek.    

Je coördineert de productie, de processen en de taken in het P&C proces voor het Sociaal Domein. Dit betreft de P&C producten; Perspectiefnota (PPN), programmabegroting, jaarrekening en bestuursrapportages (Berap). 

In de rol van bedrijfsvoeringsadviseur adviseer je het MT over de professionalisering van (nieuwe) bedrijfsvoeringsinstrumenten voor een beleidsafdeling. Je ondersteunt het MT Maatschappelijke Ontwikkeling (MT-MO) op het gebied van: werkprocessen, procesbegeleiding naar college en raad  (moties, amendementen, toezeggingen, politieke vragen, spoorboekje), de totstandkoming van het afdelingsplan MO, begeleiding inwerkprogramma (bijhouden Wegwijzer MO) voorbereiding MT-MO, subsidieoverleg en afdelingsoverleg. Je bent actief met datagericht werken en past de mogelijkheden van AI toe in je werk. Je bent “agenda lid” van het MT-MO.

Competenties

Qua profiel:|Analytisch vermogen;

  • Heldere communicatieve vaardigheden;
  • Iemand die complexe materie kan ontrafelen en kan vertalen naar (helder) inzicht;
  • Visie heeft, wil ontwikkelen en ook resultaatgericht is;
  • Benaderbaar, op samenwerking- en oplossingsgericht maar ook kritisch waar dit nodig is;

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 11. Deze functieschaal is verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag

 

De Eisen

  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo bachelor niveau
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring als bedrijfsvoeringsadviseur in de profit- en de non-profit sector
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als strategisch adviseur bij een gemeente gericht op finacien en bedrijfsvoering

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met Microsoft 365
  • Aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal wo niveau richting bedrijfskunde, MER, informatiekunde, accountancy of bedrijfseconomie
  • Minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 15 jaar als bedrijfsvoeringsadviseur in de profit- en de non-profit sector in het werkveld maatschappelijke ontwikkeling
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 10 jaar als strategisch adviseur bij een gemeente op het gebied van financiën en/of bedrijfsvoering
  • Aantoonbare werkervaring met het interpreteren van cijfers en deze interpretatie te rapporteren aan het managementteam opdat het managementteam hierop kan sturen

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
25 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox