VNG

Adviseur multidisciplinaire samenwerking naleving

VNG

De opdracht­omschrijving



Over VNG Realisatie
De VNG representeert de ruim 342 Nederlandse gemeenten en werkt samen met haar
afdelingen aan een krachtige lokale overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale
uitvoering van de maatschappelijke opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door
actief te participeren in de netwerken van gemeenten en hun partners, door
samenwerking te stimuleren via ‘samen organiseren’ en waar mogelijk standaarden te
ontwikkelen die de dienstverlening van gemeenten verbeteren.
VNG Realisatie draagt bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.


Over Naleving
Naleving is een team binnen VNG Realisatie. Het team ondersteunt gemeenten bij het
versterken van de preventie-, toezichts- en handhavingspraktijk in het sociaal domein.
Dit doet zij door kennis te ontsluiten en beschikbaar te stellen voor gemeenten via een
kennisbank, website, fora, trainingen, webinars, workshops, (regio)bijeenkomsten en
advisering. Naleving onderzoekt, signaleert en vertaalt trends en ontwikkelingen, voert
innovatieprojecten uit en haalt goede praktijken onder gemeenten en ketenpartners op.
Waar knelpunten of toepassingsvraagstukken worden herkend worden deze vertaald in
oplossingsrichtingen en - in afstemming met de VNG-beleidscollega’s - bespreekbaar
gemaakt bij de systeemverantwoordelijke.

Het team Naleving wordt gevormd door ruim 50 professionals met een grote diversiteit
aan achtergronden en expertises. Zij werken in functies als die van projectmanager,
(beleids- en strategisch) adviseur, secretaris, data-expert, juridisch adviseur, etc. Zij
delen energie, betrokkenheid en passie voor hun vak en de goede onderlinge sfeer heeft
een herkenbare positieve uitstraling op de omgeving.

Omschrijving van de opdracht
Gemeenten spelen een belangrijke rol bij de uitvoering van diverse wettelijke taken
binnen het sociaal domein. Naast het goed organiseren van de dienstverlening aan
burgers en bedrijven hoort hier ook een adequate invulling van de toezichts- en
handhavingsfunctie bij.  
Samenwerking tussen zowel afdelingen binnen de gemeente als met ketenpartners is
daarbij belangrijk. Als adviseur ondersteun je gemeenten met de kennis, ervaring en het
netwerk van het projectteam multidisciplinaire samenwerking naleving (MSN). Zo kunnen
gemeenten effectiever te werk gaan en vraagstukken, waar mogelijk, integraal
aanpakken.



Als MSN geloven we dat gemeenten baat hebben bij het op orde hebben van informatie,
samenwerking en communicatie in het sociaal domein. Daardoor kunnen gemeenten
doelmatiger werken aan:
• voorkomen van onderbenutting van voorzieningen;
• voorkomen van (on)bewust oneigenlijk gebruik en misbruik van
voorzieningen;
• tijdig handhaven als organisaties zich niet aan de regels houden of mensen
onterecht voorzieningen ontvangen en daarmee de schulden op lange
termijn beperken.

Als adviseur voor het projectteam MSN werk je continu aan een passend
ondersteuningsaanbod voor gemeenten. Daarbij ondersteun je gemeenten met kennis
over en procesbegeleiding voor:
• een kloppende basisregistratie personen;
• verbeteren van de binnengemeentelijke samenwerking (zowel in
communicatie als op procesniveau);
• mogelijkheden en beperkingen rondom privacy en gegevensdeling;
• samenwerking met overheidsorganisaties (zoals de leden van het
Landelijke Stuurgroep Interventieteams (LSI);
• communicatie over het belang van preventie en handhaving;
• verantwoording over het bovenstaande richting stakeholders.

Je levert een bijdrage aan het ontwikkelen van (onder andere) handreikingen en
achtergrondinformatie, organiseren van bijeenkomsten en rondetafelsessies voor het
uitwisselen van kennis, en het in contact brengen met ketenpartners van het Landelijke
Stuurgroep Interventieteams (LSI).


Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
• Initiëren van kennismakingsgesprekken met gemeenten;
• Adviseren van gemeenten op bovengenoemde thema’s d.m.v. een projectmatige
aanpak;
• Samen met het team realiseer je de volgende concrete resultaten:
o Duiden van actuele ontwikkelingen en behoeften bij gemeenten t.a.v.
preventie, toezicht en handhaving in het sociaal domein (uitgezonderd Wmo
en Jeugdwet) en de vertaling naar adviezen en aanpakken voor gemeenten;
o Organiseren van kennisdeling en kennisbijeenkomsten op relevante thema’s
voor diverse doelgroepen zoals bestuurders en uitvoeringsprofessionals van
gemeenten;
o Onderhouden en uitbouwen van een relevant netwerk zowel bij gemeenten als
bij samenwerkingspartners.



Resultaat van de opdracht
Aan het einde van de opdracht hebben gemeenten, die (complexe) vragen dan wel een
ondersteuningsbehoefte hadden m.b.t. handhaving- en nalevingsvraagstukken binnen
het sociaal domein op gebied van Werk en Inkomen (W&I), BRP, privacy, integrale
samenwerking, arbeidsmigrantenproblematiek, informatiepositie en hieraan gerelateerde
thema’s een praktisch en concreet handelingsperspectief. Dit wil zeggen dat deze
gemeenten niet alleen weten wat ze moeten doen, maar ook hoe dit gedaan moet
worden.
Er is een significante bijdrage geleverd aan de doelstellingen van het programma. De
ondersteunende instrumenten voor preventie, toezicht en handhaving zijn bekend bij
gemeenten en zijn ingezet bij gemeenten die behoefte hadden aan ondersteuning.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 3 jaar ervaring met toezicht binnen het sociaal domein bij de overheid (P-wet, BRP)
  • Werkervaring in een gemeentelijke context en vergelijkbare (overheids)organisatie en projectaansturing
  • Kennis en ervaring met voeren van gesprekken op bestuurlijk en ambtelijk niveau. Beschrijving vanuit de werkervaring en/of motivatiebrief. Nader te verifiëren tijdens gesprek.
  • Minimaal HBO werk- en denkniveau
  • Door de inschrijver is één CV en één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Deze twee documenten zijn opgeslagen in de map ‘Extra documenten’.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek. 17 oktober 2024, van 9 tot 11 uur (digitaal)
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Werkervaring met ketenpartners van de Landelijke Stuurgroep Interventieteams Ervaring door samenwerking met ketenpartners (UWV, SVB, Belastingdienst, Dienst Toeslagen, IND en Nederlandse arbeidsinspectie (NLA)) is bijvoorbeeld projecten. Dit moet blijken uit CV en/of motivatie.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring binnen een afdeling burgerzaken.
  • Minimaal 5 jaar werkzaamheden verricht rondom de BRP wetgeving

De Wensen

  • Na gunning van de inhuuropdracht ontvangen alle inschrijvers(*) een terugkoppeling van de uitvraag. De terugkoppeling betreft onder andere een (Excel) overzicht met de ranking van alle inschrijvers en de score op de gunningscriteria/kwaliteit. In dit overzicht worden de namen van alle inschrijvers vermeld (dit is de leveranciersnaam, niet de naam van de kandidaat). * Inschrijvers die, na toetsing van antwoorden en bewijs in cv/motivatie, worden uitgesloten van de procedure, ontvangen dit overzicht niet en worden ook niet genoemd in het Exceloverzicht. De gegunde leveranciersnaam zal altijd zichtbaar zijn op dit overzicht. Gaat u ermee akkoord dat in het overzicht uw leveranciersnaam zichtbaar is?
  • Geef aan hoeveel jaren de aangeboden kandidaat ervaring heeft met de aansturing van projecten (opstellen plannen, adviezen, voortgangsrapportages, en verantwoordingen) in de rol van projectleider of anderszins
  • Werkervaring met lokale overheden en haar partners in de subregio’s Noord-Oost Nederland
  • De voorgestelde kandidaat is pro-actief en een echte teamplayer en kan dit ook aantoonbaar maken
  • Geef aan hoeveel werkervaring de kandidaat heeft als adviseur in domein overstijgende (netwerk)samenwerking tussen Rijk en medeoverheden of tussen overheden en ketenpartners

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
15 oktober 2024 om 10:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox