VNG
max €36 per uur
Zuid-Holland
100 uur per week
02 september 2021
31 december 2021
De Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) werkt aan een krachtige lokale
overheid. VNG Realisatie stelt daarbij de lokale uitvoering van de maatschappelijke
opgaven door gemeenten centraal. Onder meer door het actief participeren in de
netwerken van gemeenten en hun partners, daar samenwerking te stimuleren via ‘samen
organiseren’ en waar mogelijk standaarden te ontwikkelen die de dienstverlening van
gemeenten verbeteren.
Zo draagt VNG Realisatie bij aan vier gemeentelijke speerpunten:
• werken als één overheid, met leden en partners, aan het oplossen van
maatschappelijke vraagstukken op sociaal, fysiek en veiligheidsdomein;
• verbeteren van de dienstverlening;
• een efficiënte en wendbare organisatie;
• anticiperen op de toekomst.
Over Programma Omgevingswet
Met de Omgevingswet wordt het stelsel van ruimtelijke regels volledig herzien. Minder en
overzichtelijkere regels, meer ruimte voor initiatieven en lokaal maatwerk en vertrouwen
als uitgangspunt. Het doel van een concreet voorstel van burger of bedrijf (bijvoorbeeld
voor nieuwbouw, een evenement of ideeën rondom duurzame energie) moet centraal
staan in plaats van de vraag: ‘mag het wel?’. De Omgevingswet zal in 202 2 in werking
treden. De VNG ondersteunt gemeenten bij deze opgave via het programma
Omgevingswet.
Het programma Omgevingswet valt onder de verantwoordelijkheid van VNG Beleid. We
zijn een programma, waarbij beleid en uitvoering nauw met elkaar verbonden en
verweven zijn. Het team bestaat uit ongeveer 70 betrokken medewerkers en bestaat uit
mensen vanuit VNG Beleid en VNG Realisatie.
Voorbeelden van projectteams binnen de programmaorganisatie zijn: Regionale
Implementatie Coaches Omgevingswet, Financiën (over structurele effecten van de
Omgevingswet), Toepasbare regels (combinatie van juridische en technische aspecten),
Omgevingsplan, Leveranciersmanagement en Regie & Demand.
Omschrijving van de opdracht
Je bent werkzaam in het programma Omgevingswet bij VNG Realisatie. Binnen het
programma zijn wij op diverse wijzen betrokken in het ontwikkelingsproces met
betrekking tot het Digitaal Stelsel Omgevingswet (DSO). Om te zorgen dat het stelsel
(bestaande uit de landelijke voorzieningen DSO-LV en LVBB als mede de lokale
gemeentelijke software) blijft voldoen aan de wensen en behoeften van gemeenten,
stuurt de VNG op de realisatie en doorontwikkeling van het digitale stelsel.
De verbinding tussen het DSO en de gemeenten wordt op verschillende onderdelen
gelegd via de gemeentelijke demandorganisatie op strategisch en tactisch niveau:
- Op strategisch niveau kennen we daarvoor een strategisch adviseur DSO,
Business Liaison Architect en een leveranciermanager die richting geven aan de
strategische ontwikkeling (inclusief visie en portfolio) en afstemming met andere
partijen.
- Op de tactische laag werken de BLM’ers, die uitvoering geven aan “Regie en
vraagcoördinatie”. Zij halen de gemeentelijke vraag en behoefte op, structureren
deze en zorgen voor gecoördineerde regie (of beïnvloeding) van de ontwikkeling
cq. beheer van het DSO op tactisch (programma) niveau.
De functie Business Liaison Manager
Kern van de BLM functie is het op tactisch niveau vertegenwoordigen van de gemeenten
richting de ontwikkeling van het DSO door middel van het vertalen van de vraag van 352
gemeenten naar beïnvloeding en sturing op het ontwikkelprogramma van de nieuwe
landelijke voorzieningen en de lokale software. De nadruk van de functie ligt daarbij op
de landelijke voorzieningen.
De BLM-er staat hiermee met één been in het gemeentelijk veld en met een ander been
in de ontwikkel- en beheerorganisatie DSO-LV. Door deze verbindingsfunctie is het
mogelijk in samenspraak tussen DSO en gemeenten de producten en diensten te
ontwikkelen die ook daadwerkelijk van toegevoegde waarde zijn voor de gemeenten en
hun dienstverlening.
Binnen het regie en demand team werken drie BLM-ers die ieder hun eigen
gemeentelijke expertise hebben, bijvoorbeeld op gebied van planvorming of
vergunningverlening.
Taken BLM-er op hoofdlijnen:
- verzamelt de gemeentelijke vraag (demand) met betrekking tot het DSO;
- draagt zorg voor de analyse en prioritering van deze vraag;
- behartigt vervolgens het gemeentelijk belang binnen de SAFe/Agile
programmasturing die wordt gehanteerd door programma DSO. Hiertoe brengt
hij/zij de gemeentelijke prioriteiten in tijdens de programma increment planning;
- Behartigen gemeentelijke belangen richting lokale gemeentelijke software
leveranciers.
De gezochte functie betreft specifiek de BLM-er op het gebied van vergunningverlening.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
De BLM functie is een regiefunctie, waarbij de BLM-er ondersteund wordt door en
samenwerkt met diverse andere functies binnen het programma Omgevingswet,
waaronder leveranciers management en architectuur. Voor de BLM-er
vergunningverlening DSO zijn de belangrijkste taken en verantwoordelijkheden:
1) Organiseren, ophalen gemeentelijke vraag op gebied van vergunningverlening met
betrekking tot de landelijke voorzieningen:
a. Ophalen gemeentelijke vraag via deelname aan bestaande werkgroepen;
b. Waar nodig organiseren van nieuwe werkgroepen.
2) Analyseren gemeentelijke vraag:
a. Initiëren en sturen op inhoudelijke analyses en verkenningen;
b. In samenspraak met de andere BLM-ers en analisten organiseren van de
analyse van wensen en behoeften van het gemeentelijk veld. Bepaalt de
businesswaarde, bewaakt de samenhang hierin en stelt in samenspraak met
gemeentelijk veld de prioriteiten;
c. Zorgdragen voor een actueel beeld de gemeentelijke demand op gebied
van vergunningverlening;
d. Zorgdragen voor een actueel beeld van de stand van zaken van de
vergunning-keten binnen het DSO (mate van realisatie).
3) Organiseren van de gemeentelijke inbreng in de PI-besturing voor DSO-LV en LVBB:
a. Vastleggen van behoeften en wensen van het gemeentelijk veld in epics en
incrementplanning van het DSO-LV en LVBB;
b. Onderhouden van relaties met de projecten die vallen onder DSO-LV met
het doel betrokkenheid gemeenten bij deze projecten te borgen;
c. Deelnemen aan de incrementplanningsessies en andere tactische
besturingsoverleggen;
d. Afstemmen van inbreng intern en met de vertegenwoordigers van de
andere interbestuurlijke partners;
e. Escaleren naar de VNG-programmamanager als daar aanleiding voor is.
f. Laten beoordelen van documenten, producten en diensten die in het DSOLV
en LVBB worden ontwikkeld;
g. Afstemmen over testen van functionaliteiten van DSO-LV en LVBB.
4) Organiseren van de gemeentelijke inbreng richting de lokale gemeentelijke software
a. Vastleggen van behoeften en wensen van het gemeentelijk veld;
b. Zorgdragen voor uitwerking software requirements lokale software (in
samenwerking met (de teams leveranciersmanagement en architectuur).
5) Rapporteren aan gemeentelijk veld:
a. Teruggeven van actueel beeld van gemeentelijke demand;
b. Teruggeven van actueel beeld van de stand van zaken van de vergunningketen
binnen het DSO (mate van realisatie).
6) Advisering van de vertegenwoordiger van de VNG in de Programmaraad cq.
Regieoverleg Tactisch Beheer.
Resultaat van de opdracht
Het voeren van adequaat regie (tactisch niveau) op de behartiging van de belangen van
gemeenten richting DSO-LV en LVBB als mede het zorgdragen voor een actueel beeld
van demand en de mate van realisatie van het DSO.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox