gemeente Utrecht

Verandermanager advies & specialisten

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! 

Je werkt bij de afdeling Financiën van het organisatieonderdeel Financiën en Inkoop (F&I). F&i is een bedrijfsvoering onderdeel die het bestuur, de directie en organisatie voorziet van ondersteuning en advies. Daarnaast is F&I ook verantwoordelijk voor strategisch beleid, kaderstelling en de functionele aansturing op het gebied van financiën, inkoop en juridische zaken. Wij zorgen ervoor dat, in samenwerking met de andere bedrijfsvoering onderdelen, de bedrijfsvoering modern is en mee ontwikkelt met de organisatie. Financien bestaat uit 5 teams. Strategie & beleid, Financiële Administratie 2 teams, Financieel Advies & Specialisten en het team P&C (Planning & Control) Coördinatie & informatievoorziening en Uflex.

Opdrachtomschrijving (de taken):
-    Optreden als verandermanager tbv de inventarisatie en ontvlechting taken beleid en strategie ihkv het door de kwartiermaker nieuw vorm te geven cluster strategie en beleid;
-    Organiseren van bijdragen (capaciteit en input) aan de veranderopgave Verbetering Financiele Functie (VFF);
-    Begeleiden en coachen van het cluster Advies en Specialisten (Financiën) gedurende het traject.

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. Er is geen sprake van leiding en toezicht door een leidinggevende. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
Wanneer is deze opdracht succesvol voltooid?

Deze opdracht kan worden afgerond als de inventarisatie van ‘beleids- en strategie’ werkzaamheden opgeleverd is en overdracht betreffende werkzaamheden en bijbehorende capaciteit heeft plaatsgevonden naar de interne organisatie.  

Jij hebt:
-    WO diploma, financieel gerichte opleiding;
-    Minimaal 10 jaar ervaring met veranderkundige trajecten;
-    Minimaal 10 jaar ervaring binnen een grote gemeente, G4 gemeente;
-    Minimaal 10 jaar ervaring met de gemeentelijke financiële functie;

Verder herken je je in de volgende competenties/vaardigheden: 
-    Doelgericht
-    Pragmatisch 
-    Onafhankelijk/Zelfstandig
-    Organisatiesensitief
-    Doortastend.

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Goed om te weten: 
Gesprekken zijn gepland tussen 11 en 19 december. De manager neemt contact op indien je wordt uitgenodigd voor een gesprek. Dit gesprek kan of fysiek of digitaal plaatsvinden. 

Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.
Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 

Gemeente Utrecht heeft het voornemen om per mei 2026 gebruik te maken van een broker. Indien dit voornemen wordt gerealiseerd, zullen de overeenkomsten die doorlopen na 1 november 2026 via de broker worden gehercontracteerd. De hercontractering zal in dat geval plaatsvinden in oktober/november 2026. Bij deze hercontractering blijven de inhuurtermijn en het tarief ongewijzigd. 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Je beschikt over een wo diploma in een financieel gerichte richting.
  • Je hebt minimaal 10 ervaring bij een grote gemeente.
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:

De Wensen

  • Je hebt minimaal 10 jaar ervaring met veranderkundige trajecten.
  • Je hebt minimaal 10 jaar ervaring met de gemeentelijke financiële functie.
  • Je hebt minimaal 10 ervaring bij een grote gemeente.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
08 december 2025 om 08:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox