Het Kadaster

Ux designer

Het Kadaster

De opdracht­omschrijving

Omschrijving Beheer en Ontwikkeling IT
Waar loopt de grens tussen uw tuin en die van uw buurman? En welk vastgoed is van wie? Het Kadaster registreert van al het vastgoed (grond en gebouwen) in Nederland wie welke rechten heeft. We hebben heel veel data over alles onder, op en boven de grond en willen maximale waarde halen uit deze data. Naast onze wettelijke taak, beheert het Kadaster ook voorzieningen van andere organisaties, de Landelijke Voorzieningen. Zo beheren wij onder andere de WOZ Landelijke Voorziening en de Basisregistratie Adressen en gebouwen (BAG): alle adressen en gebouwen in Nederland, zoals bouwjaar, oppervlakte, gebruiksdoel en locatie op de kaart. 

Binnen Beheer en Ontwikkeling IT werken we met Scrum en DevOps en zijn de teams integraal verantwoordelijk voor de volledige technische dienstverlening, van idee tot productie. Vanuit een dynamische omgeving bieden wij een informele werksfeer. Soms werkt het beter om even je zinnen te verzetten en kan je met je teamgenoten een potje tafeltennis spelen, gamen of met de 3D printer een ontwerp realiseren. Ook hebben we een innovation hub om in een andere sfeer samen te werken.

Omschrijving project waarbinnen de inhuurkracht te werk wordt gesteld
Voor de OBO Kadaster zijn wij op zoek naar een enthousiaste UX Designer, ter versterking van het DSO Viewer team.

Het Kadaster is ketenpartner in het Digitaal Stelsel van de Omgevingswet (DSO). We zijn samen met andere ontwikkelpartners georganiseerd in operationele beheerorganisaties (OBO’s). De diensten die de verschillende OBO’s ontwikkelen en beheren, vormen de operationele keten van het DSO-LV.

Met de Omgevingswet vereenvoudigd de overheid de regels voor ruimtelijke ontwikkeling. Zodat het bijvoorbeeld makkelijker is om bouwprojecten te starten. Door het bundelen van 26 wetten en regels over ruimtelijke ordening, wonen, infrastructuur, milieu, water en natuur, biedt de Omgevingswet verheldering en efficiëntie. Deze samenhangende benadering moet leiden tot een goede en duurzame fysieke leefomgeving.

De teams binnen de OBO’s werken nauw samen om de gewenste functionaliteit voor het programma Digitaal Stelsel Omgevingswet te realiseren. In dat programma werken verschillende organisaties op een Agile wijze samen op basis van het SAFe framework. Dat betekent onder andere dat er wordt gewerkt in sprints van 2 weken en Program Increments van een kwartaal. Let op: aangezien deze organisaties door het hele land verspreid zitten, zijn de bijbehorende events ook door het land verspreid.

Je gaat werken in het DSO Viewer team, in een professioneel, ervaren en gedreven

Agile/Scrum-omgeving. Het DSO Viewer team bestaat uit 8 frontend ontwikkelaars, 2 UX designers, een informatie analist, test engineers, een product owner en een scrum master. Ons doel is om nieuwe, gebruiksvriendelijke, toegankelijke en aantrekkelijke front-ends te ontwikkelen, die WCAG proof zijn en vervolgens door ontwikkelaars gebouwd kunnen worden.

Opdrachtomschrijving
Als UX Designer maak je ontwerpen in de DSO huisstijl en die voldoen aan de WCAG richtlijn. Als basis voor het eenduidig en consequent ontwerpen en bouwen van frontend applicaties met een DSO ‘look and feel’ en volgens de overheidsrichtlijnen voor web toegankelijkheid, wordt gebruik gemaakt van een DSO Toolkit. De DSO Toolkit is het design system van de DSO-LV en bewaakt de centrale architectuur. Je inventariseer en analyseer je de wensen van gebruikers, onderzoekt de behoeften van de doelgroep en je werkt concepten uit in wireframes en klikbare prototypes. Waar nodig ga je in gesprek met stakeholders en eindgebruikers. Ook bij het ontwikkelproces ben je nauw betrokken.
Daarnaast maak je als UX designer deel uit van een virtueel DSO UX team waarvan de leden van het team werken voor verschillende organisaties als Rijkswaterstaat en Kadaster
Momenteel zijn we binnen het DSO bezig met een transitie van Sketch naar Figma. We zien graag dat jij daarin een centrale rol speelt.

Belangrijkste technieken, methoden en tools

  • Agile/Scrum, SAFe;
  • Userflows, user story mapping, persona’s;
  • Stakeholder interviews en workshops;
  • Wireframes en prototyping;
  • UI design;
  • Usability testen;
  • Figma, Sketch;
  • GitHub;
  • Jira;
  • Miro.


Verantwoordelijkheden

De belangrijkste taken en verantwoordelijkheden zijn

  • UX ontwerpen maken voor de DSO Viewer, volgens DSO huisstijl en WCAG richtlijnen;
  • User stories maken en input leveren aan front-end ontwikkelaars;
  • Naast details ook de hoofdlijnen zien en waar nodig afstemming opzoeken met andere teams;
  • Kennis en kunde leveren bij de transitie van Sketch naar Figma;
  • Presenteren van ontwerpen en afstemmen met stakeholders;
  • Gebruikersonderzoeken initiëren, begeleiden en uitvoeren;
  • Binnen virtueel UX team samenwerken aan UX strategie.


Taken

  • Deelnemen aan sessies waarin het team samen met de Product Owner en gebruikers spart over een gedegen oplossing;
  • Bijdragen leveren aan Design System (DSO-Toolkit);
  • Actief deelnemen aan Scrum, Agile en SAFe events;
  • Input leveren aan front-end ontwikkelaars.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 20 mei 2024 tot en met 31 oktober 2024 voor 32-40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • U voegt slechts één Nederlandstalig curriculum vitae (cv) van maximaal 5 pagina's A4 toe. Uit dit cv dient te blijken dat u voldoet aan onderstaande eisen. Indien u naar oordeel van het Kadaster niet voldoet aan de gestelde eisen, of uw cv uit meer dan 5 pagina's bestaat, zal uw offerte terzijde worden gelegd en niet worden meegenomen in de beoordeling van de gunningscriteria. Onderstaand de eisen waar de kandidaat aan moet voldoen. Per eis (kort) toelichten waarom de kandidaat in uw ogen aan de eis voldoet. Verwijzen naar het CV volstaat niet.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 20 mei 2024 tot en met 31 oktober 2024 voor 32-40 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd met 2x 3 maanden. De opdrachtgever kan de overeenkomst eenzijdig tussentijds opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. Volgens Kadaster richtlijn dient iedere medewerker minimaal 2 dagen per week op kantoor aanwezig te zijn. Welke dagen dit zijn gaat in overleg met de manager en het team.
  • Competenties waar de kandidaat over dient te beschikken: • Analytisch vermogen - Kan de juiste essentiële details uit een complexe hoeveelheid • informatie halen. Komt met verschillende oplossingsrichtingen; • Creatief - Verbindt concepten en denkwijzen uit verschillende vakgebieden met elkaar; • Innoverend - Weet anderen voor nieuwe ideeën te winnen en hen mee te krijgen om deze mede uit te dragen; • Initiatief – Signaleert problemen en kansen en handelt hiernaar; • Kwaliteit – Zet zich in om de kwaliteit van diensten en producten te verbeteren.
  • Minimaal 1 jaar ervaring met werken vanuit ontwerpprincipes, toptaken, persona’s, klantreizen, scenario’s, etc.
  • Minimaal 1 jaar recente ervaring met UX Design.
  • Minimaal 1 jaar ervaring met Agile en Scrum.
  • Minimaal 1 jaar ervaring de andere in de uitvraag genoemde technieken, methoden en tools.
  • HBO werk- en denkniveau, op basis van opleidingen en/of opgedane werkervaring.
  • Afgeronde opleidingen op het gebied van bijvoorbeeld Interaction Design, Human Technology Interaction of User Experience Design.
  • Door de kandidaat zélf geschreven CV en motivatie.
  • Verplichte opgave van uw gewaarmerkte KVK-uittreksel. Hieruit moet de tekenbevoegdheid van de ondertekenaar van de onderhavige overeenkomst blijken.
  • Taalniveau Nederlands minimaal B2.

De Wensen

  • Beschrijf uw aanpak van een transitie van Sketch naar Figma. Welke stappen acht hierbij noodzakelijk en welke kennis, vaardigheden en tools wilt u hierbij inzetten? (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden) Beoordeling: De mate waarin de beschrijving aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Beschrijving uw kennis van en ervaring met userflows, user story mapping, persona’s, wireframes en prototyping in het proces van UI design (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Beschrijf uw kennis van en ervaring met het werken in een organisatie met een overkoepelend design system en UX Designers in meerdere aanverwante teams. (max. 300 woorden, zie ook opdrachtomschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: De mate waarin de beschrijving van de ervaring aansluit bij de wensen van het Kadaster.
  • Beschrijf uw ervaring met werken in een SAFe/Agile omgeving. Beschrijf wat uw bijdrage was in het team en op welke manier u uw competenties en ontwerptools heeft ingezet om meer waarde voor gebruikers te creëren. U toont duidelijk aan welke wijze de door u geleverde expertise en competenties (soft en hard skills) binnen de geschetste situatie een bijdrage leveren aan te behalen resultaten (max. 300 woorden, zie ook Opdracht omschrijving en verantwoordelijkheden). Beoordeling: Hoe beter de expertise en competenties aansluiten bij de wensen van het Kadaster en de geschetste situatie hoe hoger de score.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox