Gemeente Midden-Groningen

Teamleider IBOR Domeinen

Gemeente Midden-Groningen

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Wie zijn wij?

Met ruim 60.000 inwoners is Midden-Groningen de derde gemeente van de provincie. Pittoreske dorpen, stoere boerderijen, schitterende natuur en een kloppend stadshart – nog geen kwartier rijden van de bruisende stad Groningen. In 2018 samengevoegd uit Hoogezand-Sappemeer, Slochteren en Menterwolde. Een gemeente met grote kwaliteiten, maar ook met uitdagingen. Denk aan sociale achterstanden, armoede en aardbevingsproblematiek. Gemeente Midden-Groningen heeft een stevige en serieuze ambitie: een gemeente zijn waar iedereen heel goed kan wonen, leven, ondernemen en werken. Samen met bewoners, bedrijven en organisaties wil ze initiatieven ondersteunen en zaken mogelijk maken waardoor de gemeente een mooie plek is om te wonen, te werken of te bezoeken. Door als organisatie dicht bij de mensen te staan en te werken volgens het principe: vertrouwen, verantwoordelijkheid en vrijheid.

Het team:                                                                                                                                 

Onze IBOR-teams zorgen dagelijks voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte en het inzamelen van afval. Wij werken aan de toegankelijkheid en aantrekkelijkheid van de openbare ruimte in Midden-Groningen voor uiteenlopende civiele zaken (zoals wegen, bruggen, openbare verlichting, verkeersregelinstallaties, ondergrondse kabels en leidingen), groenvoorzieningen, riolering en afvalinzameling. Wij beheren begraafplaatsen en composteerterreinen, verzorgen een 24-uurs storingsdienst en dragen zorg voor de gladheidsbestrijding.

Naast een tweetal uitvoerende teams, werken wij vanuit een beleids- en projectmatig team en een ondersteunend team. Het beleids- en projectmatige team ‘IBOR Domeinen’ draagt zorg voor de taken die gericht zijn op het beheren van en adviseren over de verschillende domeinen. In dit team formuleren wij beleids- en beheerplannen voor alle aspecten van de openbare ruimte en de inzameling van afval. Dit doen wij vaak in samenspraak met bewoners, bedrijven en andere belanghebbende partijen. Vanuit dit team adviseren wij directie en bestuur over onze inhoudelijke, integrale en/of strategische opgaven. Daarnaast zorgen wij binnen dit team voor de projectleiding en -coördinatie en het toezicht bij infrastructurele projecten. Wij bereiden voor en geven advies over de aanleg en het onderhoud van infrastructuur in de openbare ruimte van Midden-Groningen. We werken integraal en benaderen de ontwikkelingen die op ons afkomen vanuit een brede invalshoek.

Als teamleider van het team ‘IBOR Domeinen’ zijn dit je taken:

  • Je geeft situationeel leiding aan het team en hanteert daarbij de leiderschapsstijl die het beste past bij het team, de medewerkers en de context waarin het team werkt.

  • Je werkt aan de positionering van het team binnen de gemeentelijke organisatie en de maatschappij, van waaruit het team integraal en zelfstandig kan werken. Dit doe je met een moderne toekomstgerichte bril.

  • Je zorgt dat het team en de medewerkers van buiten naar binnen werken door de maatschappelijke opgaven centraal te stellen en uit te gaan van de eigen kracht van de inwoners en organisaties in Midden-Groningen.

  • Je bent samen met het team verantwoordelijk voor een goede verbinding tussen samenleving, bestuur en organisatie.

  • Je zorgt samen met je collega teamleiders binnen IBOR voor een goede en soepele samenwerking tussen de teams.

  • Je vertaalt de maatschappelijke ontwikkelingen op het vakgebied samen met de directeur naar het team. Met de medewerkers maak je hierover resultaatafspraken en begeleid je deze in het realiseren hiervan.
  • Je bevordert een goede bedrijfsvoering binnen je team en helpt de teamleden hun werk zo te organiseren, dat het team effectief in staat is de gestelde doelen vanuit samenleving en bestuur te realiseren.
  • Je zorgt voor een goede uitvoering van het HR-beleid van de gemeente Midden-Groningen. Als leidinggevende ben je verantwoordelijk voor het HR-management binnen je team. Je geeft zelf uitvoering aan het HR-beleid en zorgt dat deze taken goed worden belegd binnen het team.
  • Je bent verantwoordelijk voor de continue ontwikkeling van je teamleden, in lijn met de ontwikkeling van de organisatie.
  • Je gaat samen met je collega teamleiders van IBOR en een interim-directeur aan de slag met de ontwikkeling van een visie op de organisatie van IBOR. Dit kan bijvoorbeeld leiden tot een herstructurering bij IBOR, maar mogelijk draagt een cultuuromslag ook bij aan de ontwikkelingen bij IBOR.

  • Je draagt de visie, de organisatiefilosofie en het dienstverleningsconcept van de gemeente verder uit binnen je team.

Kandidaatomschrijving

 Je hebt een academisch denk- en werkniveau en beschikt minimaal over een afgeronde hbo-opleiding. Je hebt kennis van bedrijfsvoering en het coachen van medewerkers.

Om deze functie goed te kunnen vervullen beschik je over enige jaren managementervaring en ervaring met verandermanagement, vooral in een organisatie in het publieke domein. Ervaring met het ontwikkelen van teams en professionals naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid is gewenst. Je hebt kennis van de openbare ruimte en affiniteit met Midden-Groningen, je wilt hard werken aan de grote maatschappelijke opgaven en kunt externe ontwikkelingen op een creatieve wijze vertalen naar je team. 
Je bent op de hoogte van de laatste trends en ontwikkelingen op het gebied van organiseren en veranderen, leiderschap en cultuur, planning en control. Op basis van visie, kennis en ervaring ben je in staat om onze organisatievisie met enthousiasme, in woord en daad, binnen je team in de praktijk te brengen. Je weet hoe je om moet gaan met cultuurverschillen in het bouwen en verder ontwikkelen van een team.

Interviewplanning

De gesprekken vinden plaats op 16 mei 2022

Toelichting op rooster

32 tot 36 uur per week

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Afgeronde opleiding Je beschikt over minimaal een afgeronde HBO-opleiding in de civiele techniek of aanverwant.
  • Verstand van de openbare ruimte Je hebt in de CV aangetoond dat je verstand hebt van het domein openbare ruimte.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Ervaring met verandermanagement Je hebt in je CV aangetoond dat je minimaal 5 jaar ervaring hebt met verandermanagement. Je hebt duidelijk aangetoond wat daarin jouw bijdrage was.
  • Ervaring in het publieke domein Je hebt minimaal 3 jaar gewerkt als manager in het publieke domein.

De Wensen

  • Opleiding en kennis Je hebt minimaal een HBO-diploma, het liefst in het domein openbare ruimte. Hoe relevanter de afgeronde opleiding, hoe meer punten. Tevens heb je aantoonbare kennis van de openbare ruimte.
  • coachingsvaardigheden Uit je CV blijkt dat je ervaring hebt met het ontwikkelen van teams en professionals naar een zo groot mogelijke zelfstandigheid. Tevens blijkt uit je CV dat je medewerkers goed kunt coachen en aanspreken op gedrag.
  • Interview Bij deze opdracht worden na de eerste selectieronde met een aantal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hieronder aangegeven criteria. Na de eerste selectieronde wordt met een 3-tal partijen interviews afgenomen. Deze wegen mee in de uiteindelijke beoordeling. Deze interviews worden beoordeeld volgens de hierboven benoemde eisen.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox