gemeente Utrecht

Teamleider functioneel beheer common ground (32-36 uur per week).

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

Het programma versterken Common Ground zoekt een teamleider Functioneel Beheer
Common Ground Platform.

De Gemeente Utrecht is grootschalig in ontwikkeling. Om haar dienstverlening verdergaand
te verbeteren migreren we de komende jaren in een passend tempo onze dienstverlening
naar het nieuwe Common Ground landschap. Voor de opdracht om deze overgang naar
Common onomkeerbaar te beleggen in de organisatie is het programma Versterken Common
Ground (VCG) in het leven geroepen. Het programma loopt tot eind 2026.

De Common Ground is een landelijke beweging die de vernieuwing van het gehele ICT
gemeentelijke dienstverleningslandschap behelst. Deze beweging is nodig om onze
dienstverlening verregaand te kunnen verbeteren. In de Common Ground ontwikkelen we, in
een landelijke samenwerking, een scala van nieuwe systemen: zoals nieuwe
klantinteractiesystemen en systemen ter ondersteuning van zaakgericht werken, maar ook
specifieke taakapplicaties.

Op dit moment zijn in de organisatie de eerste Common Ground applicaties en componenten
opgeleverd en in productie genomen. Wij verwachten in de 2de helft van 2024 nog een aantal
applicaties in productie te nemen. De beheersactiviteiten voor deze applicaties worden op dit
moment nog binnen het programma uitgevoerd. Wij zoeken een teamleider die ons helpt bij
de dagelijkse aansturing van de (functioneel) beheeractiviteiten. Een teamleider die het team
dat hiervoor opgesteld staat uitbouwt, verstevigt en de klaarstoomt voor een overdracht aan
de staande organisatie.

In de Common Ground wordt gewerkt met Open Source software componenten die veelal nog
volop in ontwikkeling zijn. Zij beschikken lang niet altijd over zeer uitgebreide beheer
interfaces. Het functioneel beheer vraagt daarom in enkele gevallen ook om enige technische
vaardigheden in het team. De werkwijze in het (functioneel) beheer van Common Ground
bevat enerzijds elementen van het werken in een DevOps setting en anderzijds vraagt het ook
om inrichting van ITIL processen.

Gemeente Utrecht werkt zo veel mogelijk conform Agile principes. Er is een lange termijn
planningscyclus van steeds 4 maanden (incrementen) die omgezet wordt in sprintplanningen
met een lengte van 2 weken.


Functie en taken:
Je bent de teamleider van een team waarin de focus, in eerste instantie, ligt bij een groep van
applicaties en componenten die de “Front End” van de dienstverleningsorganisatie bedienen:
OpenFormulieren (aanvragen van producten en diensten), Signalen (meldingen van
inwoners), KISS (applicatie voor medewerkers van het Klantcontactcentrum), GEM (de
virtuele assistent / chatbot). Het team draagt zorg voor beheer en heeft ook een rol in de
doorontwikkeling van de beheerde applicaties / componenten.
Jouw taken zijn:
-
Dagelijkse aansturing van het team dat momenteel vijf medewerkers bevat en
waarschijnlijk uitgebreid zal moeten worden. Het merendeel van de teamleden is
intern gedetacheerd aan het programma en afkomstig uit de staande organisatie.
-
Opstellen en afstemmen van de sprintplanningen met de betrokken stakeholders:
Product Owners van de verschillende componenten, het Infra en DevOps team,
overige stakeholders in programma en organisatie. Opstellen en beheren van
planningen in Azure DevOps (ADO).
-
Inrichten en verstevigen van (beheer)processen; standaardiseren, documenteren,
borgen. Principes van enerzijds DevOps en anderzijds standaard ITIL processen zijn
hierin leidend.
-
Ontwikkelen en uitbouwen van het team: samenwerking, kwaliteit van dienstverlening.
-
Afstemmen van beheertaken en processen met de staande organisatie en het team /
de werkzaamheden klaarstomen voor de overdracht aan de staande organisatie.
-
Coördineren van de inhoudelijke bijdrage die teamleden leveren aan
(door)ontwikkeling van applicaties en componenten. Hierbij hoort ook de aansluiting
op en bijdrage aan de landelijke ontwikkelingen die er spelen rondom componenten .
Deelnemen in het PMT (product management team) van het programma.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. .Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer de bovenstaande informatie volledig is ingevuld. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Hierbij gaat het om de volgende informatie: 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.
  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 110,00. Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname

De Wensen

  • De Gemeente Utrecht faciliteert hybride werken waarbij geen full-time aanwezigheid op kantoor vereist is. Voor deze opdracht verwachten wij dat de kandidaat bereid is om minimaal 2 dagen per week fysiek aanwezig te zijn op ons Stadskantoor in Utrecht. Het Stadskantoor ligt direct aan het Centraal Station Utrecht.
  • Kandidaat heeft HBO+werk en denkniveau. Motiveer waarom kandidaat aan deze eis voldoet.
  • Wij werken met flexplekken en voor externen met een BYOD beleid. Van onze externe collega's verwachten wij dat zij telefonisch (eigen nummer) bereikbaar zijn en dat zij beschikken over een laptop.
  • Wij gaan ervan uit dat de kandidaat beschikbaar is voor een eventueel persoonlijk gesprek op de tijdstippen, genoemd in het profiel.
  • Kandidaat weet wat er komt kijken bij het opbouwen van een professionele ICT beheerorganisatie en weet hoe (werk) processen in te richten, te verbeteren en te borgen. Motiveer waarom kandidaat aan deze eis voldoet.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht, ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Kandidaat is een ervaren Functioneel Beheerder. In de rol als teamleider hoeven niet alle taken zelf uitgevoerd worden, maar de aansturing van medewerkers is gebaseerd op de eigen kennis, kunde en ervaring. Hij/zij kan: Zelfstandig een component gebaseerd platform (laten) beheren, waarbij taken komen kijken als: -  Ondersteunen van de business bij behoeftes -  Ondersteunt en faciliteert bij het trainen en adviseren van gebruikers -  Configuraties en wijzigingen door te voeren in IT-diensten -  Communiceren van changes en periodiek onderhoud op de systemen en voorbereiden en begeleiden van implementatie -  Bewaken van compliance en kwaliteitsafspraken rond de geleverde dienstverlening - Klantgericht de uitvoering ondersteunen op het gebruik van het platform Motiveer waarom kandidaat aan deze eis voldoet.
  • Kandidaat beschikt over ervaring als teamleider en kan een team opbouwen, uitbouwen en meenemen in veranderingen. Motiveer waarom kandidaat aan deze eis voldoet.
  • Kandidaat heeft ervaring met Agile werken. Ervaring met het invullen van rollen als Scrummaster of (technisch) Product Owner zijn een pre. Motiveer waarom kandidaat aan deze eis voldoet.
  • Kandidaat beschikt over klant-/organisatiesensitiviteit, resultaatgerichtheid en doorzettingsvermogen. Motiveer waarom kandidaat aan deze eis voldoet.
  • Wat is je telefoonnummer en e-mailadres? Het is mogelijk meerdere contactgegevens op te geven, bij voorkeur ontvangen we de contactgegevens van de aanbieder die de offerte heeft ingediend. We hebben deze gegevens nodig voor het eventuele inplannen van een kennismakingsgesprek en administratieve afhandeling.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox