gemeente Buren

Strategisch medewerker belastingen

gemeente Buren

De opdracht­omschrijving

  • Algemene gegevens van de functie
  • Datum (van invullen)
      Datum van wijziging/nieuwe functien.v.t.
     Wat is de werk-/roepnaam van de functie? Perspectief werkgever.
     Strategisch medewerker belastingenBinnen welk domein is de functie gepositioneerd?
     BedrijfsvoeringBinnen welk team is de functie gepositioneerd?Bedrijfsvoering (taakveld: belastingen)Wat is de formatie-omvang (FTE) in de functie?0,67 Betreft het een gewijzigde functie of een geheel nieuwe functie binnen de organisatie? n.v.t.Wat is de huidige indeling (normfunctie) en inschaling?Indeling: med.gegevens.I
    Schaal: 10Indien het een gewijzigde functie betreft: wat is er concreet en substantieel gewijzigd in het takenpakket?n.v.t.  
  • Doel en inhoud van de functie
  • Wat is (kernachtig) het doel van de functie? Wat is de specifieke bijdrage van deze functie aan de organisatie?
     Het doel van deze functie is het scheppen van randvoorwaarden voor het volledig en juist uitvoeren van de gemeentelijke aanslag door team belastingen. De specifieke bijdrage van deze functie aan de organisatie is het coördineren van alle werkzaamheden, het zijn van een sparringpartner, het in de gaten houden van ontwikkelingen m.b.t. belastingen en het aanleveren van periodieke rapportages aan de waarderingskamer.Wat zijn de belangrijkste, structurele en substantiële hoofdtaken / hoofdbestanddelen / resultaatgebieden (maximaal 5) binnen de functie?

    Beschrijf wat de functie doet (niet hoe de werknemer functioneert).

    Formuleer de concrete feitelijke bijdrage van de functie.

    Bij 2 functies met dezelfde hoofdtaken / hoofdbestanddelen / resultaatgebieden op verschillend niveaus: formuleer onderscheid aan de hand van bijvoorbeeld de complexiteit.

     Hoofdtaak 1 (50%): Het coördineren en bewaken van alle werkzaamheden binnen team belastingen, het zorgen voor een goede inhoudelijke afstemming en het maken van een realistische (jaar)planning. Hoofdtaak 2 (20%): Het zijn van sparringpartner en eerste aanspreekpunt voor alle werkinhoudelijke vragen van collega’s binnen team belastingen. Het zijn van een stevige gesprekspartner richting management en bestuur voor vraagstukken m.b.t. de lokale belastingen, daarbij delen van expertise en mondeling of schriftelijk adviseren. Het voeren van gesprekken met onder andere woningcoöperaties over de waardebepaling van hun portefeuille.Hoofdtaak 3 (10%): Het nauwlettend in de gaten houden van ontwikkelingen zoals wijzigingen in wetgeving, de invoering van Basisregistratie Kadaster (BRK) Levering 2.0 en de inzet van Robotic Process Automation (RPA) bij WOZ- en belastingbezwaarprocessen. Indien nodig het opzetten en leiden van projecten om de integratie van deze ontwikkelingen mogelijk te maken.  Hoofdtaak 4 (10%): Het signaleren van knelpunten en het komen met verbetervoorstellen, zowel op proces als op inhoud, richting je collega’s van team belastingen en de domeinmanager bedrijfsvoering.
     Hoofdtaak 5 (10%): Het aanleveren van periodieke rapportages aan de Waarderingskamer door het verzamelen van input, het maken van een analyse en het schrijven van het rapport.  
  • Omgeving van de functie
  • Hoe verhoudt de functie zich tot omliggende (hiërarchisch naaste, hogere en lagere) functies binnen het domein/organisatie?
     De functie strategisch medewerker belastingen valt hiërarchisch onder de domeinmanager bedrijfsvoering. Vanwege het coördinerende karakter van deze functie kan die vergeleken worden met de functies coördinator ICT en coördinator duurzaamheid. Binnen het team belastingen vallen ook de functies medewerker gegevensbeheer belastingen, medewerker belastingen, ondersteunend medewerker belastingen, taxateur, ondersteunend taxateur en medewerker WOZ.Wat is de eventuele invloed van de wijziging in taken binnen deze functie op omliggende functies?
     n.v.t.Binnen welke (organisatorische en wettelijke) kaders opereert de werknemer?
     De werkzaamheden worden uitgevoerd op basis van fiscale- wet en regelgeving, Wet Waardering Onroerende Zaken, Algemene wet inzake Rijksbelastingen en Algemene wet Bestuursrecht met enige mate van beleidsvrijheid.Wat valt onder de specifieke bevoegdheid en verantwoorde-lijkheid van de werknemer? Waarover mag de werknemer zelf beslissingen nemen?
     Planning uitvoering belastingtaken, uitvoering wet WOZ (binnen de wettelijke kaders), uitspraken op bezwaren, beroepen en hoger beroepen en de kwaliteit van de WOZ-taxaties.  
  • Minimaal benodigde werk- en denkniveau voor de functie
  • HBO werk- en denkniveau.

     

     

    Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

    De Eisen

    • Kandidaat heeft ervaring op belastinggebied, dat wil zeggen op gebied van de WOZ en de gemeentelijke belastingen
    • Kandidaat heeft ervaring op het gebied van controles Waarderingskamer en het uitwerken van aanbevelingen
    • Kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met coördineren en heeft dan ook coördinerende functies bekleed.

    De Wensen

    • Tijdens het verificatiegesprek worden de volgende punten getoetst: o De ervaringen die je meebrengt o Het enthousiasme, flexibiliteit en de prioritering die je kan stellen o Of je zelfstandig kan werken en een aanpakker bent;

    Interesse in deze opdracht?

    Zo werkt onze dienstverlening

    Reageer direct

    De opdracht sluit
    22 mei 2025 om 07:00
    Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

    Eventuele motivatie volgt in een latere fase

    LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

    Mis geen kans, word gratis lid

    Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox