Belastingdienst

Service designer

Belastingdienst

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Het programma Buitengewone Zaken Blauw (BZB) is een organisatie binnen de Belastingdienst die verschillende moties en projecten heeft opgepakt en uitgevoerd. Zo heeft BZB burgers die geregistreerd stonden in de Fraude Signalering Voorziening (FSV) geïnformeerd, de reden waarom zij daarin stonden, en óf en zo ja welke gevolgen deze registratie voor hen gehad heeft. Het programma houdt zich op het moment bezig met onterecht afgewezen verzoeken omtrent Minnelijke schuldsanering natuurlijke personen, de subsidieregeling Tijdelijke Tegemoetkomingsregeling Blokaansluiting, de digitale aanvullende schaderoute vanuit DGH en het Inzage Fiscaal Dossier. Inmiddels heeft het programma al veel resultaat geboekt en komen er nieuwe werkzaamheden aan. In algemene zin kunnen de werkzaamheden van de Service Designer als volgt worden beschreven:

  • Design thinking vormt de basis van je werk.
  • Ontwikkelen en implementeren van nieuwe communicatiekanalen met gebruik van design thinking en service design, waarbij burgers en uitvoerders centraal staan.
  • Mee helpen opzetten en organiseren van Customer Journey Management
  • Opzetten van klantsignaalmanagement processen en structuren
  • Organiseren en faciliteren van workshops en co-creatie sessies
  • Inrichten van communicatie-infrastructuren die de interactie tussen verschillende stakeholders stroomlijnen en verbeteren
  • Adviseren over, en borgen van, een burgergerichte aanpak met oog voor de reputatie van de Belastingdienst met als doel het herstellen van vertrouwen van burgers in de Belastingdienst
  • Vertalen van inzichten uit data-analyse naar praktische oplossingen voor bedrijfsvoering en beleid
  • Actief meewerken aan de uitvoering van werkzaamheden en de inrichting van processen binnen diverse programma's, met een focus op praktische en uitvoerbare oplossingen
  • Visualiseren van burgerreizen

Achtergrond opdracht
BZB bestaat uit meerdere disciplines, die zich allemaal bezighouden met een zorgvuldige uitvoering van de moties en projecten. De Service Designer zal deel uitmaken van de Service Design-tak binnen het Clarus team. Het Clarus team is onderdeel van BZB en houdt zich bezig met alle interne en externe communicatie omtrent de moties, projecten en overige ontwikkelingen van BZB. Het Clarus team adviseert, coördineert, ontwikkelt en evalueert communicatieproducten voor BZB.

Competenties

  • Samenwerken
  • Integriteit
  • Accuraat werken
  • Omgevingsbewustzijn
  • Initiatief
  • Creativiteit
  • Organisatiesensitiviteit

De Eisen

  • Alleen Nederlandstalige CV’s aanbieden en kandidaten moeten perfect Nederlands kunnen spreken.
  • HBO werk en denk niveau HBO werk en denk niveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal HBO werk- en denkniveau, dit is aantoonbaar door een afgeronde opleiding/ervaring in een richting als Service Design, Interaction Design, Interaction, Design for Interaction vergelijkbaar
  • ervaring met designworkshops en het presenteren aan stakeholders (op managementniveau)
  • ervaring met het leiden/faciliteren van workshops en projecten
  • De aangeboden kandidaat beschikt over een HBO/WO werk- en denkniveau Dit is aantoonbaar door een afgerond HBO-diploma en/of door de gevraagde werkervaring in knock-out criterium 2
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring op het gebied van service design van persona's burger/klantreizen meten/evalueren Dit is duidelijk aantoonbaar gemaakt in het CV (1 jaar)
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met het aansturen van meerdere processen/projecten Dit is duidelijk aantoonbaar gemaakt in het CV (1 jaar)
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 1 jaar ervaring met design thinking service blueprinting Agile en Scrum werkwijze Dit is duidelijk aantoonbaar gemaakt in het CV (1 jaar)
  • Opdracht is minder geschikt voor ZZP’ers ivm wet DBA

De Wensen

  • Ervaring met het uitvoeren van projecten in complexe (overheids)organisatie is een pre

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
22 oktober 2025 om 19:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox