
Gemeente Alphen aan den Rijn
geen max tarief
Zuid-Holland
12 uur per week
01 januari 2026
01 januari 2027
Organisatie
Wij zijn een 100.000 plus gemeente, onderdeel van het regionaal samenwerkingsverband Holland Rijnland en deelnemer aan de G40.
In de groen-blauwe stad midden in het Groene Hart vind je een unieke combinatie van stedelijke projecten en ruimtelijke vraagstukken in een landelijk gebied. 132,5 km², waarvan 6 km² water en 8 kernen, midden in het Groene Hart: dat is Alphen aan den Rijn.
De gemeentelijke organisatie heeft een platte structuur. De organisatie wordt aangestuurd door een concerndirectie (met ieder hun eigen portefeuille) met direct daaronder teammanagers en opgavemanagers.
Proberen, experimenteren en in de praktijk ontwikkelen. Wij zijn Gemeente Alphen aan den Rijn. Bij ons is het leuk werken. We leveren toonaangevende dienstverlening en zijn een wendbare organisatie. Dat wil zeggen dat we meebewegen met de ontwikkelingen in de maatschappij en continu vernieuwen. We leren door te doen. Samenwerkingsgericht, resultaatgericht, klantgericht en veranderingsbereid zijn onze kerncompetenties. Met elkaar werken we samen voor het beste resultaat voor onze inwoners.
Opdracht
Je bent bekend met het werken in een gemeentelijke organisatie en het functioneren van een gemeenschappelijke exploitatie maatschappij tussen gemeente en projectontwikkelaars. Je werkt in projectgroepen aan verschillende gebiedsontwikkelingen en zorgt voor het opstellen, toetsen en beheren van de grond- en facilitaire exploitaties, uitvoeren van financiële haalbaarheidsstudies, advisering rondom projectrisico’s en bent verantwoordelijk voor financiële projectorganisatie. Daarnaast werk je mee aan het actualiseren van het Meerjarenperspectief Grondexploitaties, Nota Grond(prijs), Nota kostenverhaal en andere gemeentelijke rapportages. Je adviseert projectmanagers contractonderhandelingen met marktpartijen over aan en verkoop van gronden, ontwikkel- en samenwerkingsovereenkomsten en (anterieure) exploitatieovereenkomsten.
Grond- en facilitaire exploitaties opzetten voor binnenstedelijke herstructureringsprojecten ten behoeve van woningbouwlocaties en bedrijventerreinen zijn vanzelfsprekend binnen jouw werkervaring. Daarnaast heb je ruime ervaring met subsidieregelingen voor gebiedsontwikkelingen, opstellen van beleidsnota’s, opstellen van college- en raadsvoorstellen en het vaststellen van kostenverhaal in anterieure exploitatieovereenkomsten. Verder heb je kennis van vastgoedexploitatie berekeningen en residuele grondwaardebepalingen.
Belangrijkste taken zijn:
Als planeconoom ben je (mede) verantwoordelijk voor:
Kandidaat omschrijving:
Je bent je bewust van je omgeving. Sterk in het regisseren van samenwerking en verbinden van partijen en belangen. Je neemt verantwoorde risico’s om de doelen te bereiken. En hebt een positieve instelling om partijen te mee te krijgen binnen de kaders van het project.
Vereisten / knock-outcriteria
1. Inschrijver voldoet aan de gestelde uitvoeringsvoorwaarde zoals bovenaan benoemd in de uitvraag;
2. Beschikbaar per 5 januari 2026 voor gemiddeld 8 tot 12 uur per week;
3. Minimaal 3 jaar werkervaring als planeconoom bij een gemeentelijke organisatie;
4. Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo bachelor op het gebied van ruimtelijke ordening, planologie, MSRE of MRE;
5. Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar met het opstellen, toetsen en beheren van grond- en facilitaire exploitaties;
6. Aantoonbare werkervaring met het opzetten van Grond- en facilitaire exploitaties voor binnenstedelijke herstructureringsprojecten ten behoeve van woningbouwlocaties en bedrijventerreinen;
Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 12.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: ja
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox