
Gemeente Zoetermeer
geen max tarief
Zuid-Holland
36 uur per week
12 januari 2026
11 januari 2027
Organisatie
Iedereen die bij de gemeente werkt, bouwt direct of indirect en uit volle overtuiging mee aan Zoetermeer. Door heldere keuzes te maken, verbindingen te leggen en uit te gaan van ieders eigen kracht zien we de stad mooier en beter worden. We zijn trots op het resultaat van vandaag en bouwen aan de resultaten van morgen.
Samen, open, flexibel en lerend creëren we oplossingen voor maatschappelijke vraagstukken. Groot en klein, voor de stad en de mensen, voor nu en de toekomst We zien mogelijkheden, benutten kansen en maken ruimte voor ideeën en initiatief. Met hart voor de stad samen bouwen aan het Zoetermeer van vandaag én morgen. Dat is de misse waar wij voor gaan!
Afdeling
Team Grondzaken houdt zich bezig met alle financiële en juridische aspecten van gebiedsontwikkeling. Het team van ca. 25 medewerkers bestaat uit Uitgifteadviseurs, Juristen Grondzaken en Planeconomen die met elkaar de basis leggen voor de projecten binnen de gemeente. Daarnaast zitten in het team medewerkers die zich bezighouden met snippergroen en het beheer van gronden en panden. Veel werkzaamheden worden verricht voor de ruimtelijke projecten binnen de gemeente. Projecten waarbij de gemeente een actief grondbeleid voert, maar ook – steeds meer – projecten waarin de gemeente een faciliterende rol heeft. Het team verzorgt (de advisering over) het verwerven en uitgeven van grond, het maken van ramingen en taxaties, het opstellen van overeenkomsten en het voeren van de onderhandelingen die daarvoor nodig zijn. Verder zorgt het team dat de inhoudelijke kaders van het grondbeleid op orde zijn. Denk hierbij aan beleidsdocumenten als de Nota’s grondbeleid, kostenverhaal, grondprijzen, etc.
Opdracht
Zoetermeer heeft zich in de afgelopen decennia snel ontwikkeld van een dorp naar een volwaardige stad met zo'n 127.000 inwoners. Maar we zijn nog steeds niet af. Zoetermeer werkt vanuit de Visie Zoetermeer 2040 aan een aantal grote uitdagingen, zoals het binnenstedelijk toevoegen van een groot aantal woningen, de energietransitie, investeren in bestaande wijken en de noodzakelijke grootschalige gebiedstransformaties ten behoeve van woningen en bedrijvigheid.
De gebiedsontwikkelingen vinden projectmatig plaats en zijn deels geclusterd in programma's, zoals de Binnenstad, de Entree en Meerzicht. Voor het leveren van input over de financieel-economische strategie binnen de projecten en programma's zoeken wij een deskundige planeconoom. Je bent de financiële rechterhand van de programmamanager en bent verantwoordelijk voor de business case en de grondexploitatie binnen de projecten. Dat betekent eigenaarschap tonen, sturen en beheersen in het proces met behulp van de andere financiële disciplines binnen de gemeente. Je adviseert gevraagd en ongevraagd de project- en/of programmamanager en bent daarin de financiële rechterhand. Je bent een belangrijke gesprekspartner in overleggen en onderhandelingen met marktpartijen. Samen met de projectbeheerser binnen het team ben je verantwoordelijk voor de voortgangsrapportages en risicoanalyses. Samen met de jursiten ben je verantwoordelijk voor het kostenverhaal.
Competenties
1. Je bent proactief;
2. Je kan goed onderhandelen en beschikt over tactisch en strategisch inzicht;
3. Je bent stressbestendig en flexibel;
4. Je bent pragmatisch, resultaat- en oplossingsgericht;
5. Je bent snel en accuraat;
6. Je bent in staat samen te werken en draagvlak te creëren.
Schaal
Deze opdracht is ingedeeld in Schaal 12 (nieuwe structuur).
Benodigd aantal professionals:
1.
CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.
Werkdagen
De opdracht wordt uitgevoerd op de volgende werkdagen: maandag t/m vrijdag.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox