Gemeente Rijswijk

Senior planeconoom

Gemeente Rijswijk

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg van 49.000 in 2016 naar 60.000 in 2024. De komende jaren zet deze trend door. De gemeente is modern én historisch en stedelijk en groen. Daarmee is het een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven. Bij de gemeente werken ongeveer 600 medewerkers verdeeld over 35 teams in 4 domeinen voor Rijswijk. Het team Gebiedsontwikkelingen valt onder het domein Ruimtelijke Ontwikkelingen. Andere teams binnen dit domein zijn het team Ruimte, team Stadsbeheer, team Vergunningen, Archeologie en Monumenten, team Onderhoud Ruimtelijk Domein en team Mobiliteit en Parkeren. 

We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen. Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Opdracht
De binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen binnen de Rijswijkse Stadsas (Havenkwartier, Bogaard stadscentrum, Kessler Park en Te Werve Oost) vragen om een stevige projectorganisatie, om de continuïteit en voortgang te kunnen waarborgen. In dat kader zoekt Rijswijk naar externe capaciteit en expertise middels inhuur van een planeconoom, om zo de planvorming te kunnen versnellen en om de planuitwerking te kunnen realiseren. In de fasen waarin we nu verkeren is er ook de behoefte om meer (financiële) afstemming te hebben tussen de verschillende gebiedsontwikkelingen.

De functie van planeconoom voor de gebiedsontwikkelingen Bogaard stadscentrum en het Havenkwartier heeft een tijdelijk karakter en de gemeente heeft daar ook geen structurele formatie voor. Het betreft geen regulier werk van de gemeente en een gebiedsontwikkeling is ook na een bepaalde tijd gerealiseerd. In de fase waarin de gebiedsontwikkelingen zich bevinden, heeft de gemeente mensen nodig met aantoonbaar brede kennis en ervaring in gebiedsontwikkeling van groot- middelgroot stedelijke omvang.

Wat lever jij concreet op?
Gebiedsontwikkeling kent zowel procesmatige als projectmatige werkzaamheden, allen met als doel om de vastgestelde ambities voor die gebieden te realiseren. In de binnenstedelijke gebiedsontwikkelingen heeft de gemeente een faciliterende rol. Jouw rol hierbij is om strategisch te adviseren, met name op het financiële vlak. Daarvoor lever je oa het volgende op:

  • Facilitaire gebiedsexploitaties voor de lopende ontwikkelingen;
  • Opstellen van de jaarlijkse Meerjaren Prognose Gebiedsontwikkelingen, vanuit jouw projecten;
  • Waardebepalingen voor de diverse deelprojecten;
  • Bepalingen kostenverhaal en berekeningen;
  • Financiële input voor de (anterieure) overeenkomsten met ontwikkelende partijen;
  • Begeleiden van taxatietrajecten;
  • In samenspraak met de Projectmanager, input op de financiële aspecten van de opgaven/projecten/ gebiedsontwikkelingen bij college- en raadsvoorstellen;
  • Input voor de P&C cyclus en t.b.v. de accountantscontrole ten aanzien van jouw projecten.

Gelet op het soort opdracht kan de opdrachtnemer (van deze opdracht) niet bij partijen werken waar de gemeente Rijswijk in de gebiedsontwikkelingen een (contractuele) relatie mee heeft. Dit om belangenverstrengeling te voorkomen. Dit kan periodiek door opdrachtgever worden getoetst en zal ook in het inhuurcontract worden vastgelegd.

Competenties
Gezien de uitdagingen waarvoor de gemeente Rijswijk zich gesteld weet, verwachten we van de kandidaat dat deze op korte termijn van meerwaarde is voor onze organisatie. Voor deze opdracht is het van belang dat je de volgende competenties bezit:

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar als planeconoom bij een gemeentelijke instelling;
  • Minimaal een afgeronde hbo-bachelor opleiding op het gebied van Ruimtelijke Ordening & Planologie / Vastgoedmanagement
  • Uiterlijk per 18 augustus 2025 beschikbaar voor 16 tot 24 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingsopties

De Wensen

  • Minimaal 8 jaar aantoonbare ervaring als planeconoom bij een gemeentelijke instelling
  • Aantoonbare werkervaring met een gebiedsontwikkeling van minimaal 2500 woningen, benoem dit duidelijk in het cv
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar met het opstellen van (facilitaire) grondexploitatieplannen, benoem dit duidelijk in het cv
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met onderhandelingen met projectontwikkelaars en gemeenten over samenwerkingsovereenkomsten

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
01 augustus 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox