Gemeente Rijswijk

Senior businesscontroller team financiën

Gemeente Rijswijk

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Rijswijk is een groeigemeente in de directe nabijheid van grote steden als Den Haag en Delft, en koestert zijn eigenheid. Rijswijk groeit. Het aantal inwoners steeg in zes jaar tijd van 49.000 in 2016 naar 57.000 in 2023. De groei gaat na 2023 door. De stad is modern én historisch maar ook druk én rustig, grijs én groen. Rijswijk biedt een interessante werkomgeving in het ‘stedelijke hart’ van de Randstad. Rijswijk heeft een overzichtelijke schaal met veel dynamiek en complexe stedelijke opgaven.

De ambtelijke organisatie telt ca. 500 interne medewerkers en ongeveer 200 externe medewerkers. Rijswijk is een organisatie die wordt getypeerd door een familiaire sfeer, korte lijnen, veel ruimte voor zelfstandigheid en eigen initiatief. We kennen binnen de gemeentelijke organisatie vier kernwaarden: Toewijding, Betrokkenheid, Betrouwbaarheid en Deskundigheid die leidend zijn in ons dagelijks handelen.  

Met de groei van de stad zal ook de organisatie een schaalsprong moeten doormaken. Zodanig dat we als organisatie in de pas lopen met de ontwikkeling die Rijswijk als stad doormaakt. En we garant blijven staan voor een goede uitvoering van onze taken.

Opdracht
Je hebt een stevige regisserende en adviserende rol in het ontwikkelen en innoveren van (financieel) control, beleid en risicomanagement voor de gehele gemeente. Je stelt mede het financiële beleid en de begroting op. Je bent sparringpartner van het management, bestuur en specialisten in de organisatie. Je bewaakt samen met het management de financiële kaders en het risicobeheer. Je organiseert proactief en samen met de interne organisatie de totstandkoming van innovaties en bijdragen voor de P&C cyclus. Ook lever je zelf een bijdrage aan het opleveren van de P&C producten. Kortom, je kent de wereld van gemeentefinanciën zeer goed en je hebt een enorme ervaring waarmee je een betrouwbare vraagbaak en ondersteuner bent van collega’s binnen en buiten team Financiën.

Omdat Rijswijk in het kader van de digitalisering voor team Financiën een nieuw ERP-informatiesysteem implementeert in 2024 zijn wij op zoek naar twee goede ervaren gemeentefinancials voor de periode 1 april 2024 tot en met 1 juli 2025.

Taken

  • Opstellen en aanbieden van de begroting, jaarrekening en halfjaarlijkse rapportages ter besluitvorming en de daarbij behorende adviezen;
  • Je voert controletaken uit met betrekking tot kwaliteitsmanagement, risicomanagement en audits;
  • Ontwikkelt instrumenten en adviseert daarover voor besturing en control van de P&C cyclus;
  • Adviseert gevraagd en ongevraagd over ontwikkelingen en trends in gemeentefinanciën;
  • Adviseert en ondersteunt het management, directie en bestuur bij het opstellen van de begroting, wijzigingen van de begroting, jaarrekening en halfjaarrapportages;
  • Adviseert over de ontwikkelingen betreffende de algemene en specifieke uitkeringen en de circulaires van het Rijk, en verwerkt de gevolgen daarvan in de begroting(swijzigingen);
  • Coördineert, bewaakt en beoordeelt de aanlevering van gegevens voor de begroting, jaarrekening en rapportages;

Competenties

  • Je hebt een “hands-on” mentaliteit om direct actief zaken aan te pakken en bent direct goed inzetbaar;
  • Je hebt een brede aantoonbare maatschappelijke interesse. De wereld van cijfers is je vertrekpunt, terwijl publieke waarden je doeldomein van redeneren en argumenteren bepalen;
  • Je bent proactief en hebt sterke analytische en sociale vaardigheden.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring met het samenstellen P&C producten aldus de begroting, adviezen en rapportages;
  • Aantoonbare werkervaring in de afgelopen 3 jaar met gemeentefinanciën binnen een gemeentelijke instelling;
  • Minimaal een afgeronde hbo bachelor opleiding op het gebied van Financiën/control;

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 6 jaar als bussiness controller met gemeentefinanciën en het BBV binnen een gemeentelijke instelling
  • Minimaal 4 jaar aantoonbare werkervaring met het samenstellen P&C producten aldus de begroting, adviezen en rapportages
  • Minimaal een afgeronde wo bachelor opleiding op het gebied van Financiën, control of accountancy
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met de advisering en ontwikkeling van control, beleid en risicomanagement, licht toe waar dit is opgedaan

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox