Provincie Utrecht

Senior beleidsmedewerker energie-infrastructuur

Provincie Utrecht

De opdracht­omschrijving

Een goed functionerende energie-infrastructuur is essentieel voor ruimtelijke ontwikkelingen in de Provincie Utrecht op het gebied van wonen, werken, mobiliteit en de energietransitie. Als provincie Utrecht werken we samen met netbeheerders, gemeenten en andere stakeholders, om de ontwikkeling van vraag- en aanbod van (duurzame) energie in goede banen te leiden.

De provincie Utrecht is op zoek naar 2senior beleidsmedewerkersenergie-infrastructuur

Wie zijn wij?
Utrecht is een provincie om trots op te zijn. Gevarieerd, bruisend en met een rijke historie. Met veel verschillende levensstijlen, culturen en persoonlijke voorkeuren. Onze regio is een topregio met een innovatieve kenniseconomie.
Het is onze opgave om de aantrekkelijkheid van onze provincie te vergroten en groei zo te faciliteren dat de kwaliteit van onze ruimte behouden blijft. Samen met inwoners, bedrijven, maatschappelijke organisaties en andere overheden werken het provinciebestuur en medewerkers met enthousiasme en daadkracht aan een gezonde en duurzame leefomgeving. Wij willen dat iedereen in de provincie Utrecht fantastisch woont, werkt en leeft. Daarom zorgen wij voor een goede balans tussen groen en groei.
Nieuwe energie voor Utrecht is de titel van het coalitieakkoord in de Provincie Utrecht. En dat hebben we nodig, want we staan voor een grote opgave. We willen zo spoedig mogelijk en uiterlijk in 2050 CO2-neutraal te zijn. Daar hoort ook een CO2-neutrale energievoorziening bij. Vanuit het programma Energietransitie leveren we hier met 25 enthousiaste en deskundige collega’s een bijdrage aan. We richten ons op het stimuleren van energiebesparing en het mogelijk maken van duurzame opwek van energie. De aard van de opgave vraagt om een innovatieve en inclusieve aanpak. De energietransitie in de provincie Utrecht moet haalbaar en betaalbaar zijn voor alle inwoners en bedrijven. Wij willen het mogelijk maken dat iedereen mee kan doen en mee kan profiteren van de kansen die de energietransitie brengt. We werken nauw samen met collega’s van ruimtelijke ordening, economie, wonen, bodem, water, milieu, recreatie, cultureel erfgoed, natuur, landbouw, mobiliteit en bedrijfsvoering én met een breed scala aan partners in de regio.

Wat ga je doen?
Als senior beleidsmedewerker maak je onderdeel uit van het team dat binnen een lerende en ontwikkelende structuur uitvoering geeft aan het programmaplan energietransitie. De energietransitie verandert in hoog tempo het energiesysteem. Naast veranderingen in de wijze van energie-opwek en transport, neemt ook de vraag naar energie toe. Dit vraagt om aanpassing en uitbreiding van de regionale energie-infrastructuur. Er is een integrale systeemstudie uitgevoerd die inzicht geeft in te verwachten vraag en aanbod en mogelijke knelpunten in het regionale energiesysteem. Binnen de provincie werkt de kwartiermaker energie-infrastructuur aan een plan van aanpak voor de (lange termijn) programmering van de regionale energie-infrastructuur. Omdat de opgave alle sectoren (wonen, mobiliteit, landbouw en industrie) raakt, vraagt dit om een integrale benadering. Voor deze integrale aanpak is afstemming nodig met en tussen de RES’en, industriële clusters (CES), Nationale Agenda Laadinfrastructuur (NAL) en het regionaal programmeren wonen en werken.
Op de korte termijn is er sprake van netcongestie op het elektriciteitsnet in de provincie Utrecht. Samen met kwartiermaker zoek je naar mogelijkheden om de schaarse capaciteit zo efficiënt mogelijk te benutten. Ook zorg je ervoor dat (eventuele) knelpunten in ruimtelijke procedures voor uitbreiding van het net in beeld zijn en adviseer je over de mogelijkheden om de procedures te versnellen. Je focus ligt daarbij op gebiedsontwikkeling en de relatie met het energiesysteem. Ervaring met de ontwikkeling van ruimtelijk beleid en inzet van ruimtelijk instrumentarium is een pre. Dat geldt ook voor ervaring met de RES (regio) en de verankering daarvan in lokaal ruimtelijke beleid.
Je draagt bij door analyses te maken en adviezen te geven. Je gebruikt daarbij je kennis van de laatste ontwikkelingen rondom energie-infrastructuur en systeemintegratie. Je verbindt verschillende afdelingen en collega's binnen de provincie op de terreinen van het (provinciaal) omgevingsbeleid, de taken en bevoegdheden van verschillende overheden én de positie van de netbeheerder.
Je werkzaamheden bestaan uit:

  • Versterken samenwerking binnen provincie op samenhang relatie energietransitie, verstedelijkingsopgave, verduurzamen gebouwde omgeving, duurzame opwek, verduurzaming mobiliteit (elektrificatie/waterstof), economische ontwikkeling, ruimtelijke ordening, etc.. Dit doe je o.a. door het vergroten van kennis over deze relatie.
  • Ontwikkelen van een helder beeld bij de provinciale rolneming met betrekking tot regievoering op energiesysteem.
  • Voorbereiding van en deelname aan interne provinciale overleggen.
  • Voorbereiding van en deelname aan interprovinciale overleggen.
  • Volgen van landelijke ontwikkelingen.
  • Analyse van provinciale juridische kaders ten behoeve van provinciale rolneming.
  • Analyse van mogelijkheden om sturing te geven aan ontwikkeling energiesysteem door middel van inzet ruimtelijk instrumentarium.
  • Bijdrage leveren aan doorontwikkeling programma energietransitie (inventarisatie benodigde activiteiten en ontwikkeling van consistente lijn en integraal beeld bij rolneming en bestuurlijke prioriteiten).
  • Bijdrage leveren aan plan van aanpak en ontwikkeling P-MIEK.


Wat verwachten wij?
Wij zoek een daadkrachtige professional met ervaring en netwerk binnen de energietransitie en specifieke kennis rondom het samenhangend energiesysteem in relatie tot gebiedsontwikkeling. Je bent een versneller en verbinder. Je zorgt ervoor dat afdelingen binnen de provinciale organisatie nauwer samenwerken op de thema's energietransitie, ruimtelijke ordening, mobiliteit, woningbouw (verstedelijking) en bedrijvigheid.

Je beschikt over WO werk- en denkniveau en werkt zelfstandig. Je hebt ervaring als projectleider, procesmanager, beleids- of strategieadviseur in een politiek-bestuurlijke omgeving. Ervaring met provincies is een pre. Je hebt laten zien dat je succesvol met diverse partners kunt samenwerken en resultaat kan boeken in een complexe omgeving. Je legt makkelijk verbinding met en tussen verschillende partijen. Je schakelt makkelijk tussen strategie/beleid en uitvoering, en hebt een goede politieke antenne. Je weet draagvlak te creëren, partijen te mobiliseren en perspectief te bieden om mee te doen aan opgaven. Je doorziet snel welke aanpak en welke (proces)stappen nodig zijn voor een opgave en weet deze aan te passen wanneer nodig. Je bent ondernemend en resultaatgericht waarbij je de verbinding met de omgeving en politiek weet te onderhouden. Vanzelfsprekend beschik je over goede communicatieve vaardigheden. Je voelt je thuis in een divers team van zowel specialisten als generalisten en werkt graag samen aan oplossingen.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • Eis 1: Uw aanbieding past binnen het door ons vastgestelde maximum uurtarief voor deze opdracht van € 110,00 - € 130,00. De aanbieding is een all-in tariefstelling, waaronder o.a. reiskosten, woon-werk en evt fee-kosten. Het aangeboden tarief dient te passen binnen het gestelde maximum uurtarief. Toelichting: Benoem het nummer van deze eis in uw cv en of u akkoord bent met ja /nee Geef in het cv uw uurtarief. Indien uw uurtarief hoger is dan het dan het genoemde maximum wordt uw aanbieding terzijde gelegd.
  • Eis 4: De aangeboden kandidaat heeft een afgeronde opleiding op minimaal WO bachelor niveau Toelichting: Deze afgeronde en erkende opleiding moet duidelijk zijn benoemd in het cv van de kandidaat. Benoem bij elke opleiding waar deze is gevolgd, of deze is afgerond en wanneer het diploma is behaald. Bij het niet benoemen van bovenstaande wordt de aanbieding terzijde gelegd.
  • Eis 5: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als projectleider, procesmanager, beleids- of strategieadviseur binnen een politiek-bestuurlijke organisatie zoals een gemeente of provincie. Dit blijkt uit aantoonbare werkervaring. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk (specifiek) hoe en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Zorg voor een duidelijke, specifieke en inhoudelijke onderbouwing van de eis. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor de provincie wordt de aanbieding terzijde gelegd.
  • Eis 6: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring binnen de energietransitie, ruimtelijk beleid en gebiedsontwikkeling. Dit blijkt uit aantoonbare werkervaring. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van deze eis bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk (specifiek) hoe en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Zorg voor een duidelijke, specifieke en inhoudelijke onderbouwing van de eis. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor de provincie wordt de aanbieding terzijde gelegd.
  • Fase 2. Mondelinge ronde: beoordeling prijs en kwaliteit Prijs maximaal 300 punten en Kwaliteit maximaal 700 punten Indien in het interview de kandidaat 300 punten of minder behaald, behoudt de provincie Utrecht zich het recht om niet te gunnen. A. Persoonlijke eigenschappen 300/200/100/0 Persoonlijke eigenschap 1 Je hebt laten zien dat je succesvol met diverse partners kunt samenwerken en resultaat kan boeken in een complexe omgeving Persoonlijke eigenschap 2 Je legt makkelijk verbinding met en tussen verschillende partijen. Je schakelt makkelijk tussen strategie/beleid en uitvoering, en hebt een goede politieke antenne. Persoonlijke eigenschap 3 Je doorziet snel welke aanpak en welke (proces)stappen nodig zijn voor een opgave en weet deze aan te passen wanneer nodig Persoonlijke eigenschap 4 Je bent ondernemend en resultaatgericht waarbij je de verbinding met de omgeving en politiek weet te onderhouden B. Vaardigheden 200/100/50/0 Vaardigheden 1 je bent communicatief sterk zowel in woord als geschrift Vaardigheden 2 Je weet draagvlak te creëren, partijen te mobiliseren en perspectief te bieden om mee te doen aan opgaven. C. Kennis 200/100/50/0 Kennis 1 je hebt kennis van de laatste ontwikkelingen binnen de energietransitie Kennis 2 je hebt kennis van en ervaring met provincies
  • Eis 2: De aangeboden kandidaat is akkoord dat deze opdracht voor 16 - 20 uur per week wordt uitgevoerd gedurende de gevraagde periode. Toelichting: Benoem in het cv of u akkoord bent met deze eis met ja of nee Indien u dit niet benoemd ( a en b) in uw cv wordt uw aanbieding terzijde gelegd.
  • Eis 3 a. Geef naast het cv een aparte toelichting op alle eisen en shortlistcriteria in hetzelfde document. Bij voorkeur op 1 pagina dient u aan te geven met welke in het cv genoemde ervaring u voldoet aan de gestelde eisen en shortlistcriteria. Benoem alle nummers van de eisen en de nummers van de shortlistcriteria. Geef ook het aantal punten bij de onderbouwing op de shortlistwensen. b. Let op. U dient geen teksten in de velden van het DAS-systeem in te voeren. Deze worden niet meegenomen in de beoordeling. Gebruik uitsluitend 1 bijlage: cv en bijlage onderbouwing. Beiden dus in 1 document. Indien u niet aan a en b voldoet wordt uw aan bieding terzijde gelegd.

De Wensen

  • Shortlistcriterium 2: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring binnen de energietransitie, ruimtelijk beleid en gebiedsontwikkeling Toelichting: Benoem in het cv het nummer van dit shortlistcriterium bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk (specifiek) hoe en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Zorg voor een duidelijke, specifieke en inhoudelijke onderbouwing van het shortlistcriterium. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor de provincie worden 0 punten toegekend
  • Shortlistcriterium 1: De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar werkervaring als projectleider, procesmanager, beleids- of strategieadviseur binnen een politiek-bestuurlijke organisatie zoals een gemeente of provincie. Toelichting: Benoem in het cv het nummer van dit shortlistcriterium bij de passende werkervaring. Benoem duidelijk (specifiek) hoe en bij welke opdrachtgever de (werk)ervaring van het gevraagde is opgedaan. Zorg voor een duidelijke, specifieke en inhoudelijke onderbouwing van het shortlistcriterium. Bij het niet duidelijk benoemen en onderbouwen van het bovenstaande en/of indien het gevraagde niet verifieerbaar is voor de provincie worden 0 punten toegekend

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox