Ministerie van Financiën
geen max tarief
Zuid-Holland
36 uur per week
29 september 2025
28 januari 2026
Opdrachtomschrijving
Om de implementatie van Route B te versnellen, richt DG Herstel een team op, die moet komen tot een definitieve uitwerking van MijnHerstel, inclusief een gedetailleerde routekaart (inclusief inzicht in de populatie, tijdspad, benodigde organisatie en voorbereiding).
Om de implementatie van MijnHerstel te versnellen brengt dit team alle voorbereidende activiteiten (beleid en uitvoering) bij elkaar, en plaatst dit in de routekaart voor versnelling (die als doel heeft in 2027 afronding van financiële afdoening te behalen).
Dit team gaat werken voor 6 verschillende werkstromen die momenteel lopen.
Werkstroom 1: creëren inzicht in (deel) populaties;
Werkstroom 2: Structureren versnelling aanvullende schade;
Werkstroom 3: Structureren bezwaren via MijnHerstel;
Werkstroom 4: Ontwerp integrale afhandeling;
Werkstroom 5: Uitwerken onderbouwende routekaart;
Werkstroom 6: het schadekader.
Ten behoeve van het team wordt middels deze uitvraag een Project-/Programmamanager ICT gezocht.
Project
Op basis van het spoedadvies van de commissie Van Dam wordt gewerkt aan Route B, die gedupeerden een alternatief biedt voor het afhandelen van aanvullende schadecompensatie via een vaststellingsovereenkomst (VSO) Centraal in deze route staat de actieve participatie van ouders met ondersteuning door de overheid. Dit gebeurt door middel van vooraf ingevulde sjablonen en een route die digitaal toegankelijk1 is voor ouders, waarbij de overheid een actieve rol inneemt voor het (digitaal) kunnen deelnemen van ouders aan Route B.
Opdrachtgever
Het directoraat-Generaal Herstel Toeslagen (DGH) coördineert in de volle breedte het traject van en voor gedupeerden van de toeslagenaffaire: het ontwikkelt en voert de regie op het herstelbeleid én op de uitvoeringsketen en gemeenten. Het programma kent meerdere taakgebieden, waaronder het taakgebied Aanvullende schade.
Momenteel zijn door DGH 4 zogenaamde schaderoutes ontwikkeld; 4 manieren waarop gedupeerde ouders hun aanvullende schade kunnen claimen.
Door de recente besluitvorming over de adviezen vanuit de Spoedcommissie Van Dam dient het huidige schadestelsel doorontwikkeld/aangepast te worden. Deze aanpassingen worden beleidsmatig uitgewerkt door de staande beleidsafdeling, terwijl de organisatorische uitwerking projectmatig zal geschieden. De veranderingen in de schaderoutes willen we zodanig vormgeven dat het bestaande werk zoveel mogelijk doorgang kan vinden (“tijdens de verbouwing blijft de
winkel open”).
De grootste schaderoute betreft de route die wordt georganiseerd door de Stichting (Gelijk)waardig Herstel. In deze route staat het luisteren naar en opstellen van het verhaal van gedupeerde ouders centraal en wordt primair op basis daarvan de aanvullende schadevergoeding beoordeeld. Het ministerie beoordeelt in dat kader de door de SGH opgestelde schadestaten en draagt zorg voor de logistieke verwerking van getekende vaststellingsovereenkomsten.
Competenties
- Bestuur sensitiviteit
- Plannen en organiseren
- Resultaatgerichtheid
- Omgevingsbewustzijn
- Netwerken
- Aansturen organisatie
- Motiveren
- Creativiteit
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox