Gemeente Achtkarspelen

Medewerker vergunningen (specialisatie bouw en ro)

Gemeente Achtkarspelen

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

Bij de gemeente Achtkarspelen zijn we op zoek naar een medewerker Vergunningen met specialisatie bouw en ruimtelijke ordening. Het betreft een tijdelijke opdracht met verschillende verantwoordelijkheden die van groot belang zijn voor de uitvoering van de Omgevingswet.

Wij zoeken een professional met ruime werkervaring binnen dit vakgebied, specifiek op het terrein van bouwen en ruimtelijke ordening. De kandidaat beweegt zich soepel tussen de uiteenlopende belangen van de fysieke leefomgeving, juridische vraagstukken, politieke prioriteiten en de belangen van ondernemers en inwoners, en weet hierbij waardevolle relaties op te bouwen.

Daarnaast beschikt de kandidaat over een flexibele instelling, sterke communicatieve vaardigheden en politieke sensitiviteit. Het leggen van verbindingen gaat hem/haar van nature goed af.

Deze functie is ingeschaald in schaal 9 cao Gemeenten.

Verantwoordelijkheden

De medewerker vergunningen is verantwoordelijk voor het volledige traject van aanvraag van een vergunningen. Hij/zij adviseert over diverse ruimtelijke vraagstukken, begeleid procedures en toetst binnengekomen plannen en initiatieven. Met focus op zowel inhoudelijke afwegingen als juridische haalbaarheid draagt de medewerker vergunningen samen met de collega’s bij aan een goede ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente Achtkarspelen.

Op hoofdlijnen gaat het bij deze opdracht om de volgende rollen en taken:

  • Behandelen van aanvragen voor omgevingsvergunningen op het gebied van bouwen en ruimtelijke ordening.
  • Bespreken van bouwplannen en aanvragen met betrokkenen, zoals aanvragers en interne adviseurs.
  • Fungeren als eerste aanspreekpunt voor aanvragers en belanghebbenden.
  • Toetsen van aanvragen aan het omgevingsplan en relevante wet- en regelgeving, waaronder het Besluit bouwwerken leefomgeving (Bbl).
  • Begeleiden van procedures voor (buitenplanse) omgevingsplanactiviteiten, in nauwe samenwerking met collega’s van het team Beleid en Advies.
  • Initiëren van (voor)overleg en tijdig betrekken van vakspecialisten.
  • In overleg met andere partijen bepalen van de voorwaarden voor de vergunning.
  • Bewaken van termijnen en kwaliteit van vergunningaanvragen in het zaaksysteem.
  • Bieden van vakinhoudelijke ondersteuning bij bezwaar- en beroepschriften.
  • Fungeren als inhoudelijk aanspreekpunt voor collega’s bij diverse vraagstukken en optreden als sparringpartner; hierbij actief zorgen dat de juiste afdelingen en medewerkers worden betrokken.
  • Adviseren van interne stakeholders, waaronder het gemeentebestuur.
  • Opbouwen en onderhouden van waardevolle interne en externe relaties.


De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 oktober 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 32 - 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 32 - 36 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week.

De Eisen

  • Kandidaat heeft minimaal 3 jaar relevante en recente werkervaring in een soortgelijke functie in de afgelopen 5 jaar bij een gemeentelijke organisatie.
  • U voegt een CV van maximaal 3 pagina's A4 toe.
  • U voegt een motivatiebrief van de kandidaat van maximaal 2 pagina's A4 toe.
  • Kandidaat heeft een passende hbo-opleiding afgerond met aanvullende specialisaties in het vakgebied (bijvoorbeeld ABW I/II)
  • De kandidaat heeft ruime kennis en ervaring met de Omgevingswet en het Besluit bouwwerken leefomgeving en bijbehorende regelgeving.
  • Kandidaat is in het bezit van een geldige VOG (maximaal 3 maanden oud en relevant voor de functie) ofwel bereid deze aan te vragen.
  • De kandidaat is in loondienst bij de inschrijvende partij en kwalificeert zich niet als ZZP’er.
  • De kandidaat is inzetbaar vanaf 1 oktober 2025 tot en met 31 maart 2026 voor 32 - 36 uur per week. De inhuuropdracht kan optioneel worden verlengd. De startdatum is onder voorbehoud van een tijdige afronding van de Offerteprocedure. Dit kan ook betekenen dat de startdatum van de opdracht zal moeten worden opgeschoven. Aan de vermelde startdatum in de Offerteaanvraag kunnen zodoende geen rechten worden ontleend. De opdracht is voor 32 - 36 uur per week. Opdrachtgever heeft de bevoegdheid om gedurende de looptijd van de overeenkomst de inzet te verhogen tot maximaal 36 uren per week waarbij het uurtarief ongewijzigd zal blijven, tenzij partijen bij urenuitbreiding een lager uurtarief overeenkomen vanwege de verhoging van de inzet. Een hoger uurtarief is uiteraard niet mogelijk. Deze urenuitbreiding is optioneel, opdrachtnemer kan hier geen rechten aan ontlenen. Uitbreiding geschiedt in overleg met opdrachtnemer en wordt indien van toepassing nader schriftelijk vastgelegd. Bij inschrijving dient u uit te gaan van het minimaal aantal uren per week.

De Wensen

  • Mate van werkervaring bij een gemeentelijke organisatie.
  • Mate van ervaring als medewerker vergunning met specialisatie bouw en RO
  • De kandidaat is minimaal 3 dagen per week op kantoor aanwezig.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
03 oktober 2025 om 21:59
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox