Gemeente Pijnacker Nootdorp

Projectleider wet open overheid (woo)

Gemeente Pijnacker Nootdorp

De opdracht­omschrijving

Uitvoeringsvoorwaarde
Met het verstrekken van de opdracht (aan de ondernemer die inschrijft op de onderhavige opdracht en voor gunning in aanmerking komt) en de gemeente Pijnacker-Nootdorp mag géén arbeidsrelatie/dienstbetrekking tot stand komen. De inschrijver dient dit te waarborgen. Bij het inschrijven op de onderhavige opdracht moet in dit kader rekening worden gehouden dat de uitvoering van de werkzaamheden plaatsvindt onder direct leiding en toezicht van de gemeente Pijnacker-Nootdorp. Dit betekent dat niet wordt voldaan aan de criteria voor zelfstandigheid zoals vereist onder de Wet Deregulering Beoordeling Arbeidsrelaties (Wet DBA). De gemeente merkt hierbij op dat aan de voornoemde uitvoeringsvoorwaarde niet wordt voldaan als de inschrijver een ZZP-er is (ongeacht of dit een eenmanszaak of een BV is).

Organisatie
De gemeente Pijnacker-Nootdorp is een groeigemeente, de komende jaren neemt het inwoneraantal toe van 55.000 naar 65.000. We werken de komende jaren aan grote projecten op het gebied van woningbouw, bedrijventerreinen, infrastructuur, voorzieningen, natuur en recreatie. Het ondernemersklimaat wordt gekenmerkt door innovatieve ondernemers die vooruitlopen op het gebied van warmtetransitie en duurzaamheid. Wonen in Pijnacker-Nootdorp is aantrekkelijk vanwege de goede voorzieningen en de prettige ligging in het groen met uitstekende verbindingen naar Den Haag en Rotterdam.

De ambtelijke organisatie bestaat uit circa 470 medewerkers. De organisatiecultuur kenmerkt zich door een informeel karakter, vertrouwen en veel ruimte voor eigen inbreng en ontwikkeling. Onze medewerkers voelen zich gewaardeerd en zijn trots op de organisatie waarvoor zij werken.

Je komt te werken bij de Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening, team Bedrijfsbureau en zal in praktijk de samenwerking met de verschillende organisatieonderdelen opzoeken. Je werkt hierbij nauw samen met de programmamanager Dienstverlening en de team Juridische Zaken.

Het Domein Bedrijfsvoering en Dienstverlening is de drijvende kracht die de gemeentelijke organisatie optimaal laat functioneren. Het domein ondersteunt het primaire proces en zorgt ervoor dat medewerkers en bestuur hun werk zo goed mogelijk kunnen doen. Wij zorgen ervoor dat het bestuur, management en medewerkers van onze gemeente goed worden ondersteund en geadviseerd. Dit doen we op het gebied van: financiën, inkoop, ict, personeel & organisatie en publiekszaken.

Opdracht
De Woo verplicht de gemeente Pijnacker-Nootdorp tot het actief openbaar maken van informatie uit 15 informatiecategorieën. In 2024 hebben wij een implementatieplan Wet open overheid (Woo) opgesteld. In de afgelopen periode zijn een projectleider en projectondersteuner volop bezig geweest om uitvoering te geven aan het implementatieplan. Een aanbestedingstraject voor anonimiserings- en publicatiesoftware heeft plaatsgevonden en een leverancier is geselecteerd. In 2026 richten we ons op de implementatie van de software, het aanpassen van werkprocessen, het bewustmaken, opleiden en trainen van medewerkers, en het implementeren van tranche 2 en 3. Ook treffen we voorbereidingen voor de implementatie van tranche 4. Na implementatie van tranche 4 zijn alle verplichte informatiecategorieën van de Woo geïmplementeerd en eindigt het project.

Door vertrek van de huidige projectleider zijn wij op zoek naar een nieuwe projectleider, die de coördinatie en uitvoering van genoemde activiteiten op zich neemt.

Je belangrijkste taken en verantwoordelijkheden ten aanzien van de Woo:

  • Sturen op projectvoortgang en projectvariabelen kwaliteit, tijd, geld en middelen en hierover verantwoording afleggen aan het management;
  • Het aansturen van de projectgroep Woo;
  • Het ontwikkelen en inzetten van communicatiemiddelen om bewustwording onder medewerkers over de Woo te vergroten;
  • Het implementeren van de anonimiserings- en publicatiesoftware;
  • Inzicht geven in de rollen en verantwoordelijkheden van de Woo;
  • Het opstellen van een opleidingsplan voor de Woo en het realiseren van het opleidingsaanbod;
  • Het opstellen van een nazorg- en borgingsplan voor de Woo;
  • Het opstellen van procesbeschrijvingen en het aanpassen van de primaire processen ten behoeve van actieve openbaarmaking;
  • Het project wordt ondersteund door een projectondersteuner en dit vraagt om goede afstemming en samenwerking.

Competenties

  • Vertrouwdheid met politieke en bestuurlijke verhoudingen binnen een gemeentelijke organisatie;-
  • Resultaatgerichte, dienstverlenende en flexibele instelling;
  • Overtuigingskracht, weerstand managen, helikopterview, analytisch vermogen en verbinder.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: in overleg.

De Eisen

  • 3. Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement moet meenemen voor alle zakelijke contacten. Ditzelfde geldt voor een laptop c.q. iPad;
  • 4. De beroepsaansprakelijkheidsverzekering en de aansprakelijkheidsverzekering bedrijven biedt qua verzekerde hoedanigheid, inhoudelijk dekking aan minimaal de opdrachtwaarde van de opdracht;
  • 5. Beschikbaar per 5 januari 2026 voor 8 tot 16 uur per week voor de gehele duur van de opdracht, inclusief verlengingen.
  • 6. Aantoonbare werkervaring als projectleider voor de implementatie van de Woo binnen een gemeente;
  • 7. Aantoonbare werkervaring met het houden van procesworkshops en het opstellen van procesbeschrijvingen binnen een gemeente;
  • 8. Aantoonbare werkervaring met het aanpassen en uitrollen van primaire processen in het kader van de Woo bij een gemeente;

De Wensen

  • 14. Een maximum uurtarief van € 95,- inclusief reiskosten woon-werkverkeer, parkeerkosten en fee Flextender / exclusief btw
  • 9. Minimaal een aantoonbaar afgeronde hbo-bachelor opleiding in Bestuurskunde, Juridisch en/of informatiehuishouding
  • 10. Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring als adviseur, jurist of projectleider met de Woo, inclusief juridische aspecten, de gevolgen voor de gemeentelijke processen en implementatie van relevante software
  • 12. Aantoonbare werkervaring met het toepassen van projectmethodieken zoals Prince2 en Scrum, benoem duidelijk waar dit is gedaan
  • 13. Aantoonbare werkervaring met het opstellen van een opleidings- en borgingsplannen en procesbeschrijvingen ten behoeve van de Woo, benoem waar deze is opgedaan
  • 11. Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring met taken op het gebied van informatiehuishouding in gemeentelijke organisaties

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
24 december 2025 om 08:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox