Gemeente Hengelo

Projectleider optimalisatie doorontwikkeling personeels- en salarisadministratie

Gemeente Hengelo

De opdracht­omschrijving

Doorontwikkeling cluster administratie team HRM gemeente Hengelo
De gemeente Hengelo is volop in (door)ontwikkeling. En bij deze doorontwikkeling speelt het team HRM een belangrijke rol. Of het nu gaat om bijvoorbeeld de wendbare organisatie die wij willen zijn, het verstevigen van leiderschap, medewerkersbetrokkenheid ……. vanuit meerdere invalshoeken (beleid, advies en administratie) werkt het doen en laten van team HRM door tot in de haarvaten van onze organisatie. Het is dan ook niet voor niets dat in het traject Hengelo’s Werken (de visie op de manier waarop we wij willen werken) ook de optimalisering van de HR processen centraal staat.

Wat geldt voor team HRM in de breedste zin van het woord, geldt in het bijzonder ook voor het cluster administratie, bestaande uit de salaris- (SA) en personeelsadministratie (PA). Met een optimaal ingerichte en vormgegeven dienstverlening vanuit dit cluster worden de ingrediënten aangereikt waarmee de klant zijn werk kan doen. Uiteraard is de basis hiervoor een kwalitatief goed ingerichte (digitale) administratie.

Onder ‘optimaal’ wordt in dit kader verstaan een dienstverlening:
  • die snel is
  • die betrouwbaar is
  • die is afgestemd op de behoefte van de interne klant
  • die efficiënt en waar mogelijk digitaal is ingericht (digitaal, tenzij ……)
Als ‘klant’ worden gezien:
  • de collega’s binnen het team HRM
  • de leidinggevenden (managementinfo)
  • de medewerkers
In deze opdracht staat de doorontwikkeling van deze dienstverlening vanuit het cluster administratie centraal. De focus ligt daarbij in eerste instantie op de PA. Nadrukkelijk willen we behouden wat goed is en vanuit deze aanwezige basis de interne dienstverlening verder ontwikkelen. Overigens dient bij deze doorontwikkeling ook nadrukkelijk aandacht te zijn voor de professionele doorontwikkeling van onze medewerkers binnen het cluster.

Nadere duiding van de problemen die we willen oplossen:
  • Niet altijd is duidelijk waar het cluster administratie van is. Met welke vraag kan de klant waar terecht? Hoe en waar kunnen de eerstelijns contacten het beste georganiseerd worden?
  • Er wordt binnen het cluster niet altijd uniform en consequent gehandeld bij een zelfde type dienstverlening. Serviceformules ontbreken!
  • Optimaliseren/digitaliseren van de werkprocessen staat al langer op de agenda, er zijn zeker stappen gezet, maar nog altijd moeten er een aantal aangepast en (efficiënt) ingericht worden in de applicaties als Youforce, Flex Benefits en Verzuimmanager.  
  • De vraag is – met inachtneming van het voorgaande - of er sprake is van een voldoende evenwichtige taak- en rolverdeling binnen het cluster. En van hieruit hoe de aanwezige formatie zich hiertoe verhoudt.
  • T.a.v. Youforce, Beaufort, verzuim, W&S zijn er nieuwe digitale ontwikkelingen a.s. die om een strakke regie en coördinatie vragen als het gaat om de implementatie.
  • Waar kunnen medewerkers geholpen en ondersteund worden in hun professionele doorontwikkeling, houding en gedrag en organisatie van het werk?
Bovenstaande punten zijn op hoofdlijnen te vertalen in de volgende acties:
  1. Er dient een antwoord te komen op de vraag ‘waar zijn wij van’ met een vertaling naar 1elijns contacten (servicepunt) en 2e/3elijns contacten en serviceformules.
  2. Optimaliseren van bestaande werkprocessen en implementeren nieuwe ontwikkelingen.
  3. Helder krijgen van de taak- en rolverdeling met passende formatie.
  4. Formuleren en uitvoeren van een persoonlijk ontwikkelplan per medewerker.
De opdracht start met een korte scan van de huidige situatie op bovengenoemde onderdelen.
Vervolgens moeten er concrete acties worden geformuleerd samengevat in een implementatieplan.

Uiteraard is het van belang om bij de uitvoering van de opdracht in verbinding te gaan en blijven met de klanten.

Resultaten
Een advies aan de afdelingsmanager Organisatie & Services over het toekomstbestendig inrichten van het cluster administratie - meer specifiek de PA - inclusief een implementatieplan.

Planning: begin oktober 2020 afgerond.
Vanaf oktober 2020 – eind 2020 dient de uitvoering vorm en inhoud te krijgen. M.a.w. verbeteracties worden uitgevoerd.

Gevraagd: projectleider toekomstbestendige inrichting PA administratie

24-32 uur per week


Periode opdracht
September 2020 tot  31 december 2020 (optie tot verlenging)
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Kandidaat heeft werkervaring met het adviseren en begeleiden van implementatie binnen het vakgebied HRM.
  • Kandidaat is op de hoogte van de actuele ontwikkelingen in het vakgebied en kan deze toepassen in de praktijk door middel van opleiding/ cursus in de richting van implementatie- en verandermanagement.
  • Kandidaat heeft ervaring met het aansturen, leidinggeven van (groepen) medewerkers binnen organisatieontwikkeling en veranderingstrajecten.
  • Kandidaat heeft ervaring met de ontwikkeling/ implementatie van e-HRM.
  • Kandidaat is in de afgelopen 4 jaar minimaal bij 2 opdrachten verantwoordelijk geweest voor de aansturing van personeels- en salarisadministraties, waar de nadruk lag op herinrichting van processen, digitalisering en een doorontwikkeling naar HR-services.
  • Kandidaat beschikt over een WO afgeronde opleiding.
  • Bij eventuele gunning wordt er op verzoek van Opdrachtgever een VOG aangevraagd voor de kandidaat, (eventuele) kosten worden niet door Opdrachtgever vergoed.

De Wensen

  • Kandidaat heeft minimaal éen referentie met contactgegevens toegevoegd in het cv.
  • Kandidaat heeft werkervaring in een soortgelijke opdracht binnen de (semi) overheid.
  • De competenties, kennis en ervaringen worden getoetst tijdens het gesprek. - De volgende talenten zijn typerend voor jou: o Daadkrachtig o Inspireren o Verbinden o Besluitvaardig o Strategisch o Innovatief o Je beschikt naast visie op het werkveld ook over een hands-on-mentaliteit en laat deze in de praktijk ook samengaan.
  • De gesprekken vinden plaats op dinsdag 18 augustus 2020, zorg ervoor dat uw kandidaat beschikbaar is. De gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox