Bernheze, een unieke gemeente Klein genoeg voor overzicht, groot genoeg voor uitdaging: dát is Bernheze. We zijn een groene gemeente die bestaat uit 5 woonkernen. Ongeveer 200 medewerkers werken samen met bedrijven, instellingen en 32.000 inwoners. We omarmen moedige initiatieven vanuit de kern en de werkvloer, dit zorgt voor mooie kansen om te verzilveren. Hier heb je impact. Want hoe kleiner de schaal, hoe zichtbaarder het resultaat. We staan midden in de samenleving, net als ons gemeentehuis. Tijdens een lunchwandeling loop je zo het prachtige buitengebied of het centrum van Heesch in met volop winkelaanbod. Hybride werken doen we al jaren, op basis van vertrouwen in elkaar. Vertrouwen maakt dat we kunnen bouwen. Samen, met aandacht en moed.
De afgelopen jaren zijn we in Bernheze voortvarend aan de slag gegaan met de implementatie van de Omgevingswet die op 1 januari 2024 in werking treedt. Daarbij zijn we uitgegaan van realistische ambities en doelen en gericht op het allereerst realiseren van dat wat minimaal nodig is om goed te kunnen werken met de Omgevingswet. Met als doel om na inwerkingtreding van de Omgevingswet minstens dezelfde dienstverlening aan onze inwoners te kunnen bieden als ervoor.
Alle vigerende ruimtelijke plannen vormen vanaf 1 januari 2024 het tijdelijke omgevingsplan. Dit tijdelijke omgevingsplan moet voor 1 januari 2032 omgezet worden in een integraal en digitaal toegankelijk omgevingsplan. Hiervoor is een projectgroep in het leven geroepen.
Recent hebben wij het transitieplan, waarin de kaders voor de uitwerking van het omgevingsplan zijn vastgelegd in een themabijeenkomst met de gemeenteraad besproken. Begin 2026 wordt dit plan aangeboden ter vaststelling.
Het voornemen is om het omgevingsplan stapsgewijs op te bouwen door middel van (minimaal) 2 wijzigingsbesluiten per jaar. De eerste wijziging betreft de beleid neutrale verhuizing van regels uit de Verordening Fysieke Leefomgeving (VFL), die naar verwachting halverwege 2026 als ontwerp ter inzage wordt gelegd. Daarna zal gestart worden met de bouwregels.
Op deze manier ontstaat in de komende jaren gefaseerd een volledig en samenhangend omgevingsplan, waarin bestemmingsplannen, verordeningen en milieuregels zijn geïntegreerd. Om het werk te continueren zoeken we nu een projectleider omgevingsplan.
Tot de taken van de projectleider omgevingsplan horen onder meer regie voeren op en actualisatie van de transitieopgave, informeren en betrekken management en bestuur, evaluatie en actualisatie van de delegatieverordening, voorbereiden besluitvorming, en onze collega’s te scholen in het vertalen van beleid naar handhaafbare regels in het omgevingsplan. Minstens zo belangrijk daarbij is dat de projectleider omgevingsplan voor collega’s het voorbeeld geeft wat werken in de geest van de Omgevingswet betekent.
Kandidaatomschrijving
Voor de tijdelijke invulling van deze functie ben je op basis van je expertise en ervaring (nagenoeg) direct inzetbaar en in staat zelfstandig je weg te vinden.
- Je hebt recente en voldoende kennis van de Omgevingswet, met name van het omgevingsplan.
- Je hebt recente ervaring als projectleider omgevingsplan (minimaal 2 jaar).
- Je hebt minimaal 5 jaar ervaring bij een gemeentelijke overheid.
- Je bent goed in het leggen van verbindingen.
- Je hebt een goede politieke antenne.
- Je hebt een goed analytisch vermogen, bent daadkrachtig ingesteld en een teamplayer.
- Je bent analytisch en oplossingsgericht.
- Je hebt een afgeronde HBO of WO studie op het terrein van ruimtelijke ordening, stedenbouw, rechten of een ander relevant terrein.
De opdracht is een tijdelijke inhuur van een Projectleider Omgevingsplan. De opdracht start direct na gunning en is voor 16-20 uur per week en voor de periode tot 1 juli 2026 met optie op verlenging met 3x een half jaar (6 maanden). De opdrachtnemer is verantwoordelijk voor het begeleiden van het proces rondom de implementatie van de Omgevingswet binnen de gemeente Bernheze. De hoofdtaak van het projectteam omvat de transitie naar één gemeentedekkend integraal omgevingsplan.
Bij gunning dien je een recente en voor de functie relevante Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) aan ons te overleggen.
Op het moment van overleggen mag de VOG niet ouder zijn dan twee maanden. Het niet (tijdig) overleggen van een recente en relevante VOG aan ons is een ontbindende voorwaarde.
Interviewplanning
Met de Top-3 kandidaten wordt een gesprek aangegaan waarin o.a. zal worden getoetst of de kandidaat voldoet aan het kandidaatsprofiel en aan de gestelde minimumeisen. Daarnaast zal worden beoordeeld welke kandidaat het beste aansluit bij datgene wat de opdrachtgever zoekt in een kandidaat (competenties, aansluiten bij de organisatie, het team, etc.). Het gesprek is onderdeel van de beoordeling.
De gesprekken vinden plaats op 9 december 2025. Indien je voor deze gespreksronde uitgenodigd wordt, ontvang je uiterlijk 3 december 2025 bericht.
Mocht uit deze gespreksronde geen geschikte kandidaat naar voren komen, dan wordt bezien of er op basis van de eerste selectieronde met de daaropvolgende kandidaten gesprekken plaatsvinden.
De kandidaat aan wie de opdracht voorlopig wordt gegund, dient voor definitieve gunning een actuele Uniform Europees Aanbestedingsdocument (voorheen Eigen Verklaring) te overleggen. Wordt deze niet of niet tijdig overlegd, dan gaan wij over tot gunning aan de tweede kandidaat in rang.
Toelichting op rooster
16 tot maximaal 20 uur per week.
Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.