VNG

Projectleider Dienstverlening Overheidssamenwerking

VNG

De opdracht­omschrijving



Over VNG Realisatie
VNG Realisatie werkt samen met en vóór onze leden, alle 344 gemeenten in Nederland,
aan een krachtige, lokale uitvoeringspraktijk. Wij ondersteunen gemeenten bij het
aangaan van maatschappelijke opgaven en het uitvoering geven aan wettelijke taken. Dit
door het ontwikkelen van programma’s en projecten op het gebied van dienstverlening,
uitvoering en ICT.
Expliciete besluitvorming over en betrokkenheid van de leden bij deze programma’s en
projecten is belangrijk. We werken daarom transparant en in constante afstemming met
de betrokken gemeenten. Hun tevredenheid over ons werk is leidend in alles wat we
doen.
Om onze producten en diensten zo goed mogelijk te laten aansluiten op de vraagstukken
en behoeften van gemeenten, doorloopt ieder project of programma een vaste
ontwikkelcyclus bestaande uit vier fasen: weten, proberen, maken en beheren. Op deze
manier werken we doel- en resultaatgericht van een initieel idee naar een concreet
product of dienst voor al onze leden.
Voor iedere fase die een project doorloopt is binnen VNG Realisatie een basisteam
aangesteld. De expertise binnen dit team kan worden aangevuld met specifieke
ondersteuning vanuit zes kenniscentra.

Over team Dienstverlening
Het team Dienstverlening ondersteunt vanuit VNG Realisatie gemeenten om kennis en
uitvoeringskracht op het gebied van klantgedreven dienstverlening te bundelen. Met
praktijkoplossingen, informatie en inspiratie, analyses en standaardisering bieden wij
gemeenten handvatten om hun klantgerichtheid verder te verbeteren. Zodat
gemeentelijke dienstverlening herkenbaar, effectief en efficiënt is voor inwoners en
ondernemers.

Het Team Dienstverlening is onderdeel van het basisteam Proberen. VNG Realisatie werkt
met de ontwikkelcyclus Weten – Proberen – Maken – Beheren. Kansrijke ideeën en
initiatieven die zijn ontstaan en geanalyseerd door basisteam Weten, worden binnen
Proberen geconcretiseerd naar een project of programma, product of dienst. Het doel
hierbij is altijd dat deze nieuwe oplossingen uiteindelijk collectief kunnen worden gebruikt
door gemeenten. Basisteam Proberen helpt kortom met het verder brengen van zaken
potentieel collectief zijn, maar nog niet verankerd zijn in de dagelijkse praktijk.

Omschrijving van de opdracht
Als Projectleider Dienstverlening ben je verantwoordelijk voor de aansturing van één of
meerdere projecten in het Dienstverleningsdomein. De projectleider rapporteert daarbij
aan de projectleider Omnichannel en waar nodig aan de manager van Basisteam
Proberen.
Als projectleider Dienstverlening start je allereerst met het vervolg van het programma
Omnichannel. Zie https://www.vngrealisatie.nl/producten/omnichannel-dienstverlening.
Gemeenten, landelijke overheden en belangenorganisaties hebben onder regie van VNG
Realisatie een praktische omnichannel aanpak ontwikkeld. In 2021 is de handreiking
omnichannel aanpak gepubliceerd met de bouwstenen van de omnichannel aanpak om
de interactie met klanten te verbeteren. En ook zijn meerdere bouwstenen beproeft. In
2021 heeft de werkgroep ook gewerkt aan de omnichannel referentiearchitectuur.
In 2022 is vanuit het programma Omnichannel het project MijnZaken service
gerealiseerd. Dit is een generieke gegevenspatroon dat kanaal- product,- en organisatie
onafhankelijk geboden kan worden aan burgers en ondernemers. MijnZaken is ook wel
de track & trace functie binnen de overheidsdienstverlening. Met een MijnZaken kunnen
burgers en ondernemers de statusinformatie volgen over hun producten en diensten, ook
als daarbij meerdere overheidsorganisaties betrokken zijn. MijnZaken is momenteel veel
terug te vinden binnen de centrale overheidsportalen van gemeenten.
In 2023 ligt de focus voor de projectleider Dienstverlening op het project “Samenwerking
overheidsportalen”. We streven ernaar om de digitale diensten voor iedereen makkelijker
te maken en knelpunten in interactie op te lossen. Inwoners en ondernemers hebben te
maken met een grote verscheidenheid aan overheidswebsites en dienstverlening. Door
eenduidigheid in patronen en logica van de website/portalen, treedt er herkenbaarheid
op in de patronen bij de afnemers van de verschillende dienstverleners. Wanneer
inwoners en ondernemers zaken moeten regelen over verschillende
uitvoeringsorganisaties en decentrale overheden heen, dan is de navigatie en afhandeling
gelijk, waardoor het landschap van de overheden minder verwarrend is en zodoende ook
transparanter. Een goed werkend portaal biedt de burger overzicht en autonomie. Dit
initiatief gaat uit van concept gegevenspatronen die worden aangeboden aan het proces
voor het vaststellen van standaarden, die gerealiseerd worden met moderne technieken
in nauwe samenwerking met het Rijk, gemeenten en de markt. Juist deze samenwerking
maakt dat er een platform ontstaat van samenwerking tussen MijnOverheid en
gemeenten op grootschalige maatschappelijke opgaven, gesteund door de actieve en
grote gemeenten binnen de Common Ground beweging. Common Ground is de
informatiekundige visie waarmee gemeenten collectief de informatievoorziening
eenvoudiger, flexibeler en slimmer gaan inrichten. Met de herinrichting van de
informatievoorziening kunnen gemeenten hun dienstverlening en bedrijfsvoering

ingrijpend verbeteren. Dat stelt ze in staat om op een moderne en flexibele manier in te
spelen op maatschappelijke opgaven.
Mogelijke vervolgprojecten bevinden zich met name binnen het thema kanaalstrategie,
maar wanneer nodig wordt ook gekeken naar thema’s als wet modern elektronisch
bestuur verkeer, de inclusieve dienstverlening of ondernemersdienstverlening.



Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
• Verantwoordelijk voor de aansturing van één of meerdere projecten in het
Dienstverleningsdomein, met een primaire focus op het thema kanaalstrategie.
• Uitdenken, inrichten en opstellen van het projectplan;
• Bewaakt de uitvoering van de werkzaamheden binnen de kaders van het project;
• Draagt zorg voor de toetsing en verantwoording van behaalde resultaten;
• Draagt zorg voor rapportage over voortgang, besteding van (financiële) middelen,
uren en beslismomenten aan betreffende coördinator en manager;
• Organiseert afstemming met andere dienstverleningsprojecten/programma’s binnen
VNG en zorgt voor verbinding
• Onderhoudt vanuit de scope van het project een relatienetwerk bij gemeenten maar
ook bij relevante ketenpartners
• Initieert en bevordert vanuit de scope van het project samenwerking met
stakeholders, zoals overheden, provincies, gemeentes en leveranciers.



Resultaat van de opdracht
Het procesmatig opzetten, organiseren en aansturen van dienstverleningsprojecten met
een focus op kanaalstrategie. Te starten met het vervolg van het project omnichannel,
waarin gemeenten met andere overheden en ketenpartners hun dienstverlening aan
burgers & ondernemers verbeteren.











Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Afgeronde HBO opleiding <br/>
  • Minimaal 10 jaar werkervaring op WO werk en denkniveau <br/>
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • De aangeboden kandidaat is beschikbaar voor de functie gedurende de periode en het aantal uur zoals beschreven in de offerteaanvraag.
  • Minimaal 5 jaar werkervaring, in de rol van projectleider binnen een gemeentelijke overheid of <br/> in landelijke projecten die zich richtten op de gemeentelijke overheid, opgedaan in de <br/>afgelopen 7 jaar; <br/>
  • Minimaal 3 jaar werkervaring met het begeleiden van (gemeentelijke) werkgroepen gericht op <br/> het neerzetten van resultaten bij gemeenten <br/>
  • Aantoonbare kennis van gemeentelijke kanaalstrategie door recente betrokkenheid, afgelopen <br/> 5 jaar, bij relevante projecten waar kanaalstrategie wordt toegepast op strategisch, tactisch en <br/>operationeel niveau door middel van recente, afgelopen 5 jaar; <br/>
  • Minimaal 5 jaar ervaring met overheidsportalen en informatievoorzieningsvraagstukken in het <br/> gemeentelijke zaakgericht werken; je begrijpt en spreekt de taal van gemeentelijke <br/>dienstverlening professionals en opdrachtgevers. <br/>
  • Minimaal 5 jaar werkervaring als gesprekspartner op strategisch en tactisch niveau met <br/> stakeholders <br/>
  • Een relevant netwerk (minimaal 10) onder gemeentelijke- en uitvoeringsorganisaties en <br/> landelijke ketenpartijen zoals Gebruiker Centraal, VDP, A&amp;O fonds, Logius, Ministerie van BZK, <br/>SVB etc <br/> <br/>

De Wensen

  • Aantoonbaar, werkzaam blijkend uit het CV, (in de laatste 3 jaar) in een netwerk van professionals binnen het Zaakgericht werken en Common Ground informatiekundige visie
  • Aantoonbare ervaring, blijkend uit het CV, met gemeentelijke besluitvormingsprocessen en scrum werken
  • Per 1 september 2021 distribueert VNG Realisatie alle tijdelijke inhuur overeenkomsten via CTM Solution. Na gunning van de inhuuropdracht wordt de overeenkomst via CTM solutions aangeboden aan de winnende inschrijver.
  • Aantoonbaar, blijkend uit het CV, ervaring als projectleider/product owner bij Online Persoonlijke dienstverlening en Digitaliseren en Dienstverlening (benoem 2 voorbeelden in motivatiebrief)
  • Aantoonbaar, blijkend uit het CV ervaring (in de laatste 7 jaar), als projectleider/product owner of manager met het verbeteren van gemeentelijke processen op het gebied van dienstverlening waarbij samengewerkt wordt tussen gemeenten, koepelorganisaties, uitvoeringsorganisaties (denk hierbij aan bijvoorbeeld aan G4, CJIB, Dimpact samenwerkingen)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox