Gemeente Amsterdam

Projectleider Dienstverlening

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
De projectleider zorgt voor goede en tijdige oplevering van producten en diensten aan burgers via de dienstverleningskanalen: Online, Stadsloketten, Callcenter Amsterdam (CCA), Sociaal. Hij of zij zal dit doen voor in elk geval één domein: de implementatie van de pilot briefadres voor economisch daklozen (ook wel 'bankslapersregeling)'. Daarnaast vragen we van de projectleider de bereidheid om eventueel - en binnen de marges van het contract - een 2e, nog nader te bepalen project op het terrein van DVL uit te voeren.

Economisch daklozen definiëren we als mensen zonder psychische problemen of verslavingsproblematiek, maar die dakloos zijn geworden doordat zij bijvoorbeeld hun werk kwijt raken of scheiden en geen nieuwe woning kunnen vinden in Amsterdam. De woningnood in de gemeente Amsterdam is toegenomen, en deze groep krijgt geen urgentie voor sociale huurwoningen en kan door de lange wachttijden voor sociale huurwoningen en de hoge huurprijzen in de vrije sector, niet snel een nieuwe woning vinden.. De maatschappelijke opvang is voor hen niet de juiste plek, omdat deze vooral gericht is op het helpen van mensen met een zorgvraag.

Met de pilot briefadres voor economisch daklozen geeft de gemeente Amsterdam invulling aan het initiatiefvoorstel van raadslid De Jong. De doelstelling van de pilot is om economische daklozen zonder vast woonadres via de gemeente makkelijker een (tijdelijk) briefadres te geven, zodat zij niet langer afhankelijk zijn van hun netwerk of het Multidisciplinair Team (MDT) voor een briefadres.

Het is onbekend hoeveel economische daklozen gebruik zullen gaan maken van deze regeling. Hierom zal de duur van de pilot afhangen van wanneer één van de volgende punten is bereikt:

  • Een doorlooptijd van 4 maanden.
  • 600 toekenningen aanvraag briefadres.

Voor de pilot zijn twee locaties van belang; een aanvraagloket waar economische daklozen een briefadres kunnen aanvragen, en een loket waar zij hun post kunnen afhalen. Voor het aanvraagloket wordt gebruik gemaakt van de huidige loketten, waar ook economische daklozen met toestemming binnen hun netwerk een aanvraag indienen (Dienstverlening). Voor het post-afhaalloket wordt gebruik gemaakt van een locatie die de gemeente al heeft aangewezen als briefadresverstrekker, namelijk HVO-Querido. HVO is op dit moment briefadresgever voor daklozen die in de opvang verblijven. Gedurende de pilot zal HVO dus ook briefadresgever zijn voor economische daklozen die binnen hun netwerk verblijven maar geen vast woonadres hebben. Om beide doelgroepen van HVO goed te kunnen onderscheiden worden zij op aparte adrestoevoegingen geregistreerd in de Basisregistratie Personen (BRP).

Het is de taak van de projectleider om de processen in te richten die nodig zijn om de pilot succesvol uit voeren.

De pilot is geslaagd wanneer:

  • we inzicht hebben in het aantal aanvragen, het aantal toekenningen, en de extra kosten.
  • we inzicht hebben of het proces van de pilot past in reguliere proces, en zo ja, hoe.
  • Na afloop van de pilot heeft de projectleider, in overleg en samenwerking met zowel de collega's van de directie Dienstverlening als de directie Basisinformatie, de volgende stukken opgesteld:
  • evaluatie en adviesdocument waarmee een besluit over het vervolg kan worden genomen.
  • notitie opgesteld voor B&W inclusief feedback van de betrokken partijen.

Naast de pilot briefadres economisch daklozen wordt de projectleider mogelijk gevraagd een tweede, kleiner project te leiden op het terrein van Dienstverlening, binnen de overeengekomen periode en uren.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit vijf clusters, een bestuurs- en concernstaf en zeven bestuurscommissies (stadsdelen). De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De clusters Ruimte en Economie, Sociaal, Dienstverlening en Informatie, Interne Dienstverlening en Stadsbeheer bestaan uit afdelingen die expertise hebben op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/

De opdrachtgever(s)
Het formele opdrachtgeverschap ligt bij de verantwoordelijke beleidsdirectie, Basisinformatie. De uitvoering van de opdracht wordt gedelegeerd aan de directie Dienstverlening, omdat die de economische daklozen in de praktijk een briefadres verstrekt. De projectleider wordt aangestuurd door de manager Operations Support van de directie Dienstverlening, en overlegt over de uitvoering van de opdracht met betrokken managers van Basisinformatie.

Het cluster Dienstverlening en Informatie bestaat uit tien onderdelen Dit cluster is verantwoordelijk voor:

  • Het leveren en continu verbeteren van dienstverlening, producten en diensten aan burgers en ondernemers van de gemeente Amsterdam.
  • Het leveren van dienstverlening aan interne organisatieonderdelen en partners op het gebied van informatievraagstukken.
  • Het vergroten van de informatiepositie van de gemeente Amsterdam ten aanzien van de ambities van de stad en de vraagstukken waar de stad voor staat, door clusters actief te adviseren, te faciliteren en te helpen ontsluiten van gemeente brede informatie.
  • Het verbeteren van de objectieve en subjectieve veiligheid in de stad.

De nieuwe dienstverlening
De nieuwe dienstverlening Amsterdam wil een voorloper zijn in de ontwikkeling en vernieuwing van de dienstverlening in Nederland. W e nemen de dienstverlening aan de burgers en ondernemers uiterst serieus. Dat blijkt ook uit de wijze waarop we de dienstverlening organiseren: één organisatie Dienstverlening voor één beleid vanuit één sturing. Dit vraagt om een organisatie met medewerkers die zowel wat betreft takenpakket als standplaats flexibel zijn. Of een Amsterdammer nu telefonisch, online of aan de balie met de gemeente contact heeft, de vorm, inhoud en bejegening is gelijk. W e verbeteren continu de dienstverlening aan burgers en ondernemers en we verhogen de efficiency van de organisatie. Dit doen we samen met de leveranciers van de producten, de andere organisatie onderdelen van de gemeente. Niet eenmalig, maar in een continu proces van leren en verbeteren. Dat is de 'dubbele' veranderdoelstelling waar wij voor staan. Met de ambitie de beste van Nederland te worden! Klik hier voor een filmpje over Het nieuwe dienstverleningsconcept. https://vimeo.com/130763605 Dienstverlening bestaat uit de afdelingen Stadsloketten, Onderzoek & Ontwikkeling, het Contactcenter Amsterdam (CCA), Operations Support en Beleid & Secretariaat.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met dienstverlening via loketten, opgedaan in de laatste 5 jaar.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 3 jaar ervaring met projectmanagement bij grote, complexe overheids- of semi-overheidsorganisaties, opgedaan in de laatste 5 jaar.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 5 jaar ervaring met projectmanagement van projecten met een dienstverlenend karakter, opgedaan in de laatste 8 jaar.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkend Hbo- of Wo-diploma.
  • Geef in maximaal 1 pagina aan waarom u de meest geschikte kandidaat  bent voor deze opdracht.Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een Hbo werk- en denkniveau.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 2 aar ervaring met projectmanagement in het Sociaal Domein, opgedaan in de laatste 5 jaar.
  • De aangeboden kandidaat heeft opleiding(en) afgerond op het terrein van projectmanagement, zoals Prince 2 of Lean Six Sigma.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox