gemeente Oosterhout

Bbz consulent

gemeente Oosterhout

De opdracht­omschrijving

De opdracht 
Als Bbz-consulent fungeer je als expert voor zowel ondernemers als medewerkers binnen de gemeente. Onderdelen van jouw takenpakket zijn:

  • Het voeren van vraagverhelderingsgesprekken en informatieve gesprekken met ondernemers die zich melden bij de gemeente voor financiële ondersteuning;
  • Het adviseren van zowel startende, gevestigde als beëindigde ondernemers op grond van het Bbz;
  • Het beoordelen dan wel zélf verrichten van levensvatbaarheidsonderzoeken;
  • Het nemen van besluiten en het verstrekken van leningen in het kader van de Bbz (bedrijfskrediet, tijdelijke inkomensondersteuning);
  • Beoordelen van bedrijfsresultaten op basis van de  jaarcijfers en advisering ten aanzien van  terugvordering van geldleningen of omzettingen verstrekkingen om-niet;
  • Het beheren van debiteuren;
  • Het opzetten van een relevant netwerk in het kader van ondernemerschap is een vast onderdeel van je werk waarbij je je pro-actief opstelt. Mede met als doel om ondernemers vroegtijdig te informeren over de mogelijkheden in het kader van de Bbz;
  • Daarnaast ben je een ervaren adviseur om ondernemers te ondersteunen bij financiële problemen;
  • Ervaring met inburgeraars die een beroep willen doen op de Bbz is een pré.
  • Je begeleid minimaal 10 ondernemers naar financiële stabiliteit via inkomensondersteuning;
  • Je handelt binnen gekomen aanvragen Bbz 100% af binnen de wettelijke termijn;
  • Je bemiddelt 5 inwoners vanuit de Participatiewet en 3 inburgeraars naar zelfstandig ondernemerschap met behulp van de Bbz;
  • Je begeleid minimaal 20 ondernemers met schulden succesvol naar schuldhulpverlening;

Overige informatie 

  • Aanleveren VOG verklaring is verplicht;
  • Thuiswerken in overleg; 
  • De functie is ingeschaald in salarisschaal 9 van de CAO Gemeenten;
  • De opdracht ligt momenteel bij onze contractmanagementpartij voor ZZP-ers Haert ter beoordeling. 



De Eisen

  • De kandidaat heeft aantoonbare kennis van de lokale arbeidsmarkt. Dit moet blijken uit het CV.
  • Ben je ZZP-er? In het kader van goed werkgeverschap werken wij samen met een derde contractmanagementpartij. Dat betekent dat de opdracht getoetst wordt aan de wet- en regelgeving en dat je als ZZP-er de opdracht uitvoert met tussenkomst van Haert ZZP-contractmanagement (in- en doorleenconstructie via een intermediair/leverancier is niet mogelijk). Haert zal als contractmanagementpartij de doorslag geven of je mag starten als ZZP-er op deze opdracht. Ga je daarmee akkoord?
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring bij een gemeente. Dit moet blijken uit het CV.
  • De kandidaat heeft minimaal 5 jaar werkervaring in de functie Consulent BBZ. Dit moet blijken uit het CV.
  • De kandidaat heeft recent diploma schuldhulpverlening behaald. Dit moet blijken uit het CV.
  • De kandidaat heeft een afgeronde opleiding/cursus Participatiewet. Dit moet blijken uit het CV.

De Wensen

  • De kandidaat heeft een afgeronde HBO opleiding, bij voorkeur richting Social Work. Dit moet blijken uit de CV.
  • De kandidaat heeft ervaring met de applicatie SSD. Dit is een pré en moet blijken uit het CV.
  • De kandidaat heeft boekhoudkundige kennis. Dit is een pré en moet blijken uit het CV.
  • Mate waarin kandidaat aan de volgende competenties voldoet (wordt tijdens evt. intakegesprek beoordeeld): - Pro-actief - Klantgericht - Resultaatgericht - Communicatief vaardig - Zelfstandig - Analytisch - Netwerker - Politieke en bestuurlijke sensitiviteit

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
12 juni 2025 om 13:30
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Dit betreft een detacheringsopdracht. Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 15% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox