gemeente Utrecht

Senior programmamanager cloudtransitie

gemeente Utrecht

De opdracht­omschrijving

De Cloudtransitie als fundament voor de Digitale Stad

De groei van de stad brengt grote maatschappelijke uitdagingen met zich mee op het gebied van wonen, werken, verplaatsen en verduurzamen. Om deze uitdagingen effectief aan te pakken, zijn de Opgaven van de Stad opgesteld. Een goede ondersteuning van deze opgaven vereist een investering in het fundament van de Digitale Stad én een radicale verbetering van de IT-dienstverlening. Alleen zo kunnen we de kansen die digitalisering biedt, maximaal benutten bij de realisatie van deze opgaven.

Informatievoorziening als motor voor verandering

Met de inrichting van de informatievoorziening dragen we bij aan de volgende business drivers:

  • Continuïteit van de dienstverlening tegen aanvaardbare kosten, met focus op stabiliteit en zekerheid;

  • Flexibel en sneller inspelen op wensen en behoeften van burgers, ondernemers en de eigen organisatie;

  • Aansluiting bij landelijke trends en ontwikkelingen, zoals de Digitaliseringsagenda, Samen Organiseren en Common Ground;

  • Benutten van technologische innovaties zoals ‘Anything as a Service’, kunstmatige intelligentie (AI), continu aanpassen en datagedreven werken.

Programma Cloudtransitie: op weg naar de toekomst

Om deze ambitieuze doelstellingen te realiseren is in 2020 het programma Cloudtransitie gestart. Dit meerjarige programma bestaat uit vier onderdelen:

  1. Infrastructuur

  2. Applicaties

  3. Regieorganisatie

  4. Cloudstrategie

De cloudtransitie betreft complexe materie die in samenhang gerealiseerd wordt. Het programma heeft impact op de gehele organisatie en dienstverlening, waarbij het doel is een geruisloze transitie. Elke werkstroom kent een opdrachtnemer met daaronder specifieke werkpakketten.

De roadmap die hierbij hoort, vloeit voort uit een nog te actualiseren cloudstrategie. In deze strategie worden alle relevante ontwikkelingen meegenomen, waaronder geopolitieke factoren en de impact daarvan op de gemeentelijke organisatie. Een belangrijk onderdeel is de migratie van applicaties naar de cloud, bijvoorbeeld via Azure of AWS. Daarnaast zullen we applicaties gaan afnemen van leveranciers, en speelt ook de gemeentelijk ontwikkelde aansluiting op Common Ground zich hoofdzakelijk af binnen de cloudomgeving.

Rol van de senior programmamanager Cloudtransitie

Voor de verdere realisatie zoeken we een senior programmamanager die de aansturing verzorgt van:

  1. Het actualiseren van de cloudstrategie;

  2. De realisatie van de infrastructuur;

  3. De transitie van applicaties;

  4. Het herijken van de regieorganisatie.

Organisatorische inbedding

De Directeur IPM geeft leiding aan de IPM-kolom en rapporteert aan de Directeur Bedrijfsvoering en Dienstverlening. De plaatsvervangend Directeur IPM (Plv. Directeur IPM) is opdrachtnemer van een aantal dossiers en rapporteert hierover aan de Directeur IPM.

De IPM-kolom bestaat uit drie onderdelen:

  1. Domstad IT (DIT) – Levert generieke ICT-diensten en -producten;

  2. CIO-Office (CIOO) – Verantwoordelijk voor ICT-beleid, advisering en ondersteuning van de Directeur IPM en monitoring van de implementatie;

  3. Decentrale IPM-organisatie – Ingericht in vier domeinen: Publieke Dienstverlening, Sociaal Domein, Fysiek Domein en Bedrijfsvoering. Deze verzorgen het informatie- en procesmanagement voor hun respectieve domeinen.

DIT en CIOO vallen zowel hiërarchisch als functioneel onder de Directeur IPM. De decentrale IPM-onderdelen vallen onder de functionele verantwoordelijkheid van de Directeur IPM.

Als senior programmamanager Cloudtransitie werk je rechtstreeks voor de Plv. Directeur IPM. Je stuurt deelprogrammamanagers en projectleiders aan en zorgt voor heldere leveranciersafspraken. Je legt verantwoording af aan de stuurgroep, die wordt voorgezeten door de Plv. Directeur IPM, over de voortgang van het programma.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Is de kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling door een bureau)?
  • De hierna volgende open vragen zijn bedoeld om de kandidaat te beoordelen. Het is daarom niet toegestaan dat hiervoor gebruik wordt gemaakt van AI. U verklaart hier geen gebruik te maken van AI. - Gebruik gemaakt van AI - Geen AI gebruikt
  • Kandidaat heeft minimaal HBO werk- en denkniveau. Beargumenteer waarom kandidaat voldoet aan deze eis
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld.
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van applicatie Portfolio management en cloudmigraties van applicaties. Toon aan waarom kandidaat aan deze eis voldoet.
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis en praktijkervaring met Cloud-Leveranciersmanagement . Toon aan waarom kandidaat voldoet aan deze eis,
  • Kandidaat heeft 3-5 jaar ervaring met Cloudtransitie programma’s met een sterk inhoudelijk karakter en grote organisatieverandering. . Beargumenteer waarom kandidaat voldoet aan deze eis.
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Schrijf een motivatie t.b.v. deze opdracht en ga in op het gestelde profiel. (max 1/2 a4). Graag ontvangen wij een door de kandidaat zelf geschreven motivatie.
  • Dit criterium betreft een zogenaamde knock-out criterium. Dit betekent dat uw offerte enkel wordt beoordeeld wanneer de bovenstaande informatie volledig is ingevuld. Voor deze opdracht is het noodzakelijk om twee recente en relevante referenties aan te leveren. Let op: Dit mogen geen referenties van hetzelfde bedrijf zijn,.  Hierbij gaat het om de volgende informatie: 1. Naam organisatie: 2. Naam contactpersoon: 3. Afdeling en functie contactpersoon: 4. Telefoonnummer contactpersoon: Met het indienen van de referenties geeft u akkoord aan de Gemeente Utrecht om contact op te nemen met de referenten.

De Wensen

  • De kandidaat moet in staat zijn om minimaal 50% per week vanaf een gemeente Utrecht locatie te werken.
  • Wij werken met flexplekken. Van onze externe collega's verwachten wij dat zij telefonisch (eigen nummer) bereikbaar zijn.
  • Wij gaan ervan uit dat de kandidaat beschikbaar is voor een eventueel persoonlijk gesprek op de tijdstippen, genoemd in het profiel.
  • Wij gaan ervan uit dat de kandidaat gedurende het jaar voldoende rust neemt en daarom minimaal 4 weken vakantie neemt. Zonder expliciete toestemming van de opdrachtgever is het niet toegestaan om meer dan 48 weken op jaarbasis te factureren (eventueel omgerekend op basis van de werkelijke contractweken).
  • Kennis en ervaring van de kandidaat met enterprise architectuur, en met name Common Ground. principes in combinatie met Enterprise architectuur is een pré. Beargumenteer waarom kandidaat voldoet aan deze wens
  • Kandidaat is per direct fulltime (36 uur per week), bereid om 5 dagen per week zowel vanuit de locatie Stadskantoor te werken als remote bijvoorbeeld vanuit huis. Uiteraard in overleg en afhankelijk van de werkzaamheden. Let op: kandidaat kan pas starten nadat wij een geldige VOG in ons bezit hebben.
  • Kennis en werkervaring bij grote gemeentelijke (G4) en/of (semi)overheid organisaties in de afgelopen 5 jaar is een pré. Beargumenteer waarom kandidaat voldoet aan deze wens
  • In de aanpak toont kandidaat eigen initiatief, werkt zelfstandig, is vasthoudend, daadkrachtig en besluitvaardig . Geef hiervan een voorbeeld.
  • Kandidaat is communicatief vaardig (in woord, op schrift, in Nederlands en Engels) .
  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 140,00. Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
18 juni 2025 om 06:45
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox