VNG

Programmamanager informatievoorziening pgb 2.0

VNG

De opdracht­omschrijving

Omschrijving van de opdracht

Doel is om in 2026 tenminste 51 gemeenten aan te gaan sluiten op PGB2.0. De overige gemeenten worden in de periode tot en met medio 2029 aangesloten. Om dit doel te behalen:

1. wordt met SVB en VWS afgestemd en overlegd over verdere koers en aanpak aansluiting gemeenten voor de periode 2026-2027

2. worden heldere afspraken gemaakt in lijn met belangen en voorwaarden van gemeenten met ketenpartners SVB, Zorgverzekeraars Nederland en belangenbehartigers Per Saldo en BVKZ

3. is nodig een subsidie-aanvraag voor 2027 e.v. en rapportages met verantwoording aan VWS (ook over de periode 2025).

4. Is nodig een operationeel multidisciplinair team bestaande uit medewerkers van VNG Realisatie met adequate expertises om gemeenten te ondersteunen bij de doorontwikkeling en invoering van PGB 2.0

5. Wordt gewerkt aan een plan van aanpak voor beheer in de staande organisatie van VNGRealisatie

6. Wordt bij gemeenten regelmatig evaluaties rondom de implementatie gehouden

7. Wordt gewerkt aan overdrachtsdocumentatie 

Werkzaamheden en verantwoordelijkheden

• Adviseren over sturing op politiek-bestuurlijk niveau inzake de randvoorwaarden voor implementatie bij gemeenten in een complexe ketensamenwerking

• Voorbereiden van en adviseren deelnemers top-ambtelijk overleg

• Eindverantwoordelijk voor de resultaten en bijdragen vanuit de VNG voor de ontwikkeling en implementatie van het PGB2.0 systeem.

• Het, samen met het VNG team ondersteunen van de SVB, bij de implementatieaanpak en invoeringsplan voor stapsgewijze invoering van het PGB2.0systeem bij gemeenten, aansluitend op de veranderopgave van gemeenten.

• Relatiemanagement met ketenpartijen (o.a. VWS, ZN, SVB, Per Saldo en BVKZ) op bestuurlijk- en programmamanagers niveau. 

• Interne afstemming binnen VNG Realisatie en met VNG beleid

• Neemt (plaatsvervangend) zitting in het regie-overleg, het adviseursoverleg, de kerngroep - en landelijke stuurgroep aansluiten gemeenten, de stuurgroep iPgb, het Executive Meta Scrum (EMS), het Assurance overleg en de Privacy board voor het PGB2.0-systeem namens de gemeenten

• Zorgt in samenspraak met het projectteam voor het verzamelen, delen en verspreiden van kennis en ervaring door afstemming met beleidsambtenaren en uitvoerders en ICTleveranciers bij gemeenten op dit gebied

• Aansturen van het projectteam voor het inrichten van het testtraject en acceptatietraject van het nieuwe PGB2.0-systeem, in samenhang met het

• Gemeentelijk Gegevensknooppunt voor de WMO en Jeugdwet (GGK), gemeenten en ICT-leveranciers

• Verantwoordelijk voor de communicatie over inhoudelijke ontwikkelingen rondom informatievoorziening PGB vanuit de VNG richting gemeenten.

• Bevorderen van de samenhang tussen de activiteiten rondom PGB2.0, PGB1.0 en aanverwante onderwerpen op het terrein van de informatievoorziening 

Resultaat van de opdracht Resultaat van de opdracht is:

1. Een door alle relevante partijen goedgekeurd plan voor aansluiting van gemeenten

2. Voldoende budget door middel van een verkregen subsidie voor de aansluiting en ondersteuning van gemeenten

3. diverse rapportages zoals voortgangsrapportages.

4. Een door alle relevante partijen goedgekeurd overdrachts- en beheerplan voor de borging van PBB2.0 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat is op de in de profieltekst genoemde datum en tijdstip beschikbaar voor een matchgesprek.
  • Door de inschrijver is één motivatiebrief van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Heeft u dit document toegevoegd bij de vraag? De verdere vereisten vindt u in de profieltekst voor eventuele toelichting op de eisen waaraan de documenten aan moeten voldoen.
  • Door de inschrijver is één CV van de aangeboden kandidaat aangeleverd. Heeft u dit document toegevoegd bij de vraag?.  De verdere vereisten vindt u in de profieltekst voor eventuele toelichting op de eisen waaraan de documenten aan moeten voldoen.
  • Bevestigt u dat uw organisatie zich slechts één keer inschrijft op deze nadere offerteaanvraag, en dat deze inschrijving uitsluitend namens één organisatie binnen een moeder-/holdingstructuur plaatsvindt? Let op: indien er namens meerdere organisaties die onder dezelfde moeder-/holdingmaatschappij vallen wordt ingeschreven (bijvoorbeeld via meerdere BV’s of accounts), wordt zowel de moeder-/holdingmaatschappij als alle betrokken organisaties uitgesloten van verdere deelname aan deze offerteprocedure.
  • Afgeronde WO-opleiding, in de richting van bestuurskunde, informatica, bedrijfskunde of vergelijkbaar.
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de rol van project- of programmamanager op het gebied van overheidsdienstverlening in complexe ketens met een relevante Informatievoorziening component.
  • Minimaal 3 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de rol van project- of programmamanager binnen koepelorganisatie of samenwerkingsverband (denk aan VNG, IPO. Of een samenwerkingsverband van meerdere gemeenten).
  • Minimaal 2 jaar werkervaring in de afgelopen 5 jaar in de rol van project-, team- of programmamanager met ketensamenwerking binnen het sociaal domein.

De Wensen

  • Goed aantoonbaar en actueel netwerk op strategisch en tactisch niveau bij twee of meer van de volgende organisaties: SVB, BIDN, ZN, VWS, Per Saldo, BVKZ, NDSD, zorgbranches, gemeenten, softwareleveranciers, VNG. Aantoonbaar in cv en motivatie. - Minder dan twee genoemde organisaties - Bij twee of drie genoemde organisaties. - Bij vier of vijf genoemde organisaties. - Bij zes of meer organisaties.
  • Aantal jaren aantoonbare werkervaring bij een koepelorganisatie in de publieke sector. Aantoonbaar in cv en motivatie. - Geen ervaring of minder dan 1 jaar - Tussen 1 en 2 jaar werkervaring - Tussen 2 en 3 jaar werkervaring - Tussen 3 en 4 jaar werkervaring - Tussen 4 en 5 jaar werkervaring - 5 jaar werkervaring of meer
  • Aantoonbare werkervaring met het zelfstandig uitvoeren van project- of programmamanager van overheidsdienstverlening in complexe ketens met een relevante IV-component. Aantoonbaar in cv en motivatie. - Geen werkervaring of minder dan 3 jaar - Tussen 3 en 5 jaar werkervaring - Tussen 5 en 7 jaar werkervaring - Tussen 7 en 9 jaar werkervaring - 9 jaar werkervaring of meer
  • Aantoonbare werkervaring als project-, team- of programmamanager met ketensamenwerking in het sociaal domein. Aantoonbaar in cv en motivatie. - Aantoonbare werkervaring als teammanager. - Aantoonbare werkervaring als projectmanager. - Aantoonbare werkervaring als programmamanager.
  • Aantoonbare werkervaring met het opstellen subsidieaanvragen en bijbehorende projectplannen. Aantoonbaar in cv en motivatie. - Geen werkervaring - Beperkte werkervaring - Relevante werkervaring - Uitgebreide werkervaring

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
15 december 2025 om 11:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox