
Shared Service Center-ICT (SSC-ICT)
max €135 per uur
Zuid-Holland
36 uur per week
02 januari 2026
30 juni 2026
Opdrachtomschrijving
Aanleiding en context
SCC-ICT levert kritieke ICT-diensten aan het Ministerie van Buitenlandse Zaken (BZ), waar ruim 6000 medewerkers in Nederland en circa 160 posten wereldwijd 24/7 van afhankelijk zijn. De dienstverlening kent specifieke beveiligings- en domeinvereisten, waardoor toekomstbestendige en professioneel ingerichte regie en uitvoering binnen de ICT-dienstverleningsketen noodzakelijk zijn.
De combinatie van toenemende security-eisen, ketencomplexiteit, en internationale afhankelijkheden vraagt om tijdelijke versterking van de sturing, coördinatie en strategische aansluiting met BZ. Voor deze ontwikkelopgave is de inzet nodig van een zelfstandig werkende professional die strategische en tactische coördinatie verzorgt, de doorontwikkeling van het Klantteam BZ versterkt en tijdelijk de rol van Product Manager binnen de Agile Release Train BZ vervult.
Samen met het klantteam voor BZ, dat je functioneel aanstuurt, ben je integraal verantwoordelijk voor het versterken, optimaliseren en professionaliseren van de dienstverlening aan BZ. Je verbindt de strategische en tactische behoeften van BZ met de uitvoeringskracht van SSC-ICT en zorgt voor een toekomstbestendige inrichting van de dienstverlening.
Het klantteam levert de resultaten en dienstverlening van SSC-ICT richting BZ, maakt financiële afspraken, organiseert en bewaakt maatwerk, en bewaakt de samenhang tussen projecten, wijzigingen, security-initiatieven en incidenten. Je voert de tactische regie over de dienstverleningsketen en zorgt dat circa 20 interne teams (ongeveer 110 fte) consistent en volgens afspraak bijdragen.
Doel en resultaten
Het doel van de opdracht is om zelfstandig en resultaatgericht bij te dragen aan:
- Het versterken en toekomstbestendig inrichten van de dienstverlening aan BZ.
- Het verbeteren van de regie en samenhang binnen de ICT-dienstverleningsketen, inclusief projecten, wijzigingen, security-initiatieven en incidenten.
- Het vertalen van strategische en tactische behoeften van BZ naar uitvoerbare initiatieven binnen SSC-ICT.
- Het versterken van Cyber- en IT-security binnen de dienstverlening aan BZ.
- Het leveren van strategische afstemming en productmanagement binnen de Agile Release Train BZ.
De professional levert in ieder geval de volgende resultaten op:
Roadmap Klantteam BZ 2026
Een overzicht van verbeterinitiatieven en concrete mijlpalen die in 2026 en verder moeten worden gerealiseerd.
Adviesrapport ‘Klantteam BZ beleggen in de lijn’
Scenario’s en aanbevelingen voor de structurele positionering van het klantteam binnen de lijnorganisatie.
Securityplanning BZ 2026
Een afgestemde en uitvoerbare jaarplanning ter versterking van IT-security binnen de dienstverlening aan BZ.
Planning voor de realisatie van Security KPI’s
Een aanpak en planning voor het realiseren van de Security KPI’s, inclusief afhankelijkheden en benodigde capaciteit.
Werkzaamheden
De werkzaamheden bestaan uit een combinatie van strategische, tactische en coördinerende activiteiten. Voorbeelden hiervan zijn:
Professionalisering Klantteam BZ
- Functioneel aansturen van het klantteam.
- Richting geven aan de doorontwikkeling en positionering van het klantteam.
- Inrichten en versterken van multidisciplinaire samenwerking binnen SSC-ICT.
Ketenmanagement
- Vertalen van strategische en tactische behoeften van BZ naar concrete initiatieven binnen SSC-ICT.
- Organiseren van regie en afstemming binnen de ICT-dienstverleningsketen met circa 20 betrokken teams, zonder hiërarchische aansturing.
- Bewaken van samenhang tussen projecten, wijzigingen, security-initiatieven en incidentmanagement.
Versterken van Cyber- en IT-security
- Afstemmen van strategische en tactische securitybehoeften en deze vertalen naar concrete initiatieven.
- Ontwikkelen, coördineren en bewaken van actieplannen ter versterking van security binnen de dienstverlening aan BZ.
- Afstemmen van securitymaatregelen met interne teams en borgen van ketenbrede opvolging.
Tijdelijke vervulling Product Manager ART BZ
- Zorgen voor strategische alignment en afstemming binnen de Agile Release Train BZ.
- Prioriteren van de backlog op basis van waarde voor BZ en ketenbreed effect.
- Opzetten en begeleiden van een multidisciplinair team voor BZ.
Opdrachtgever
SSC-ICT
Om onze ministeries goed te blijven bedienen, willen we ons verder ontwikkelen. Dat doen we in interactie met onze klanten, de ministeries. Want wij zijn ICT-dienstverlener van en voor het Rijk, en zijn trots op onze publieke taak en de grootschalige projecten die ertoe doen.
Het ontstaan van SSC-ICT
Aan het begin van dit millennium verzorgden alle ministeries zelf – en onafhankelijk van elkaar – de ICT-werkplekken voor hun ambtenaren. Om voor deze dienstverlening één efficiënte en uniforme lijn te creëren hebben de verschillende ICT-organisaties hun werkzaamheden gebundeld. Door de jaren heen zijn er verschillende samenstellingen en benamingen geweest, maar sinds 2014 is SSC-ICT een feit.
Waar staan we nu?
SSC-ICT is uitgegroeid tot een organisatie van circa 1.200 medewerkers en draagt bij aan een eigentijdse rijksdienst met veilige, flexibele en slagvaardige ICT-diensten. Wij verlenen deze diensten aan de volgende ministeries:
- Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties
- Justitie en Veiligheid
- Buitenlandse Zaken
- Infrastructuur en Waterstaat
- Sociale Zaken en Werkgelegenheid
- Volksgezondheid, Welzijn en Sport
- Financiën
ICT moet er altijd zijn en is in toenemende mate cruciaal voor de primaire processen van deze ministeries. Onze rijkscollega’s werken op verschillende locaties en apparaten: via desktop en laptop, maar ook op tablet en smartphone. Snelheid en flexibiliteit worden steeds belangrijker. De ICT verzorgen voor én met het Rijk is een uitdagende taak. Het werkveld is divers en de veiligheidseisen zijn hoog.
Waar zijn we naar op weg?
SSC-ICT groeit naar één organisatie met één gezicht. We blijven werken aan een transparante werkwijze en optimale dienstverlening: standaard waar het kan, maatwerk waar het moet. De ministeries vertrouwen hierbij op onze veilige, betrouwbare ICT-diensten die altijd beschikbaar zijn.
Het doel: stabiele ICT-diensten leveren in een snel veranderende digitale wereld.
"Dit doen wij door samen te werken, te leren van elkaar, de beleving van gebruikers centraal te stellen, en vooral door plezier te hebben in ons werk!"
SSC-ICT
Business Unit IT Applicatie Services (BAS)
Deze business unit heeft als hoofdtaak het leveren van diensten die voorzien in de unieke behoefte van één of enkele afnemers. Dergelijke diensten zijn veelal gerelateerd aan één specifiek primair proces van die afnemer en kennen daarmee een beperkt potentieel om bij meerdere afnemers aangeboden te worden.
Competenties
verbindend, resultaatgericht, besluitvaardig, regie- en sturingskracht, structurerend, prioriterend, doorzettingsvermogen, communicatief vaardig, omgevingssensitief en ketenbewust.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox