Gemeente Amsterdam

Privacy officer dataplatform

Gemeente Amsterdam

  • max €125 per uur

  • Noord-Holland

  • 36 uur per week

  • Juridisch
  • 09 januari 2025

  • 31 december 2025

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving
Amsterdam wil zijn positie als digitale stad verder versterken. Om deze uitdaging succesvol te voltooien bouwen we samen aan een stevig en veilig fundament om digitale diensten te kunnen leveren aan zowel burgers, ondernemers als bezoekers. Zo werken we aan vele ontwikkelingen zoals oplossingen voor een domein en opgaven, generieke voorzieningen, maar ook de implementatie van een cloud- en een data-platform. Om dit te kunnen doen hebben we in 2022 onze IT-expertise gebundeld en versterkt in een “I-Domein”. Zo is er onder andere een vakgroep privacy ingericht waarin alle privacy officers samenwerken. Als lid van deze vakgroep speelt de nieuwe privacy officer dataplatform een belangrijke rol om te zorgen dat de diensten en producten van de organisatie voldoen aan de privacyregels.

Als onze nieuwe privacy officer dataplatform adviseer en inspireer je de organisatie met goede ideeën voor diensten en producten, waarbij privacy een startpunt is in plaats van het eindpunt. Vanuit jouw expertise signaleer je ook eventuele knelpunten. Dit doe je door actief de besluitvorming gevraagd én ongevraagd te adviseren door keuzes en consequenties vooraf helder te schetsen. Je werkt actief aan de privacy bewustwording van de teams en product owners. Daarbij ontwikkel je een handleiding en een privacy training met oog voor de complexiteit en uitdagingen van het dataplatform binnen de directie Digitale Voorzieningen. De genomen besluiten help je te realiseren door vanuit je expertise actief mee te doen in de verdere uitwerking naar processen van eerste schets tot en met de nazorg. Bij alles wat je doet houd je een scherp oog voor de stedelijke en wettelijke kaders.

Met behulp van machine learning, computer vision en 3D mapping lever je een bijdrage aan datavraagstukken rondom Amsterdamse thema’s als duurzaamheid, mobiliteit, afval en toerisme o.a.. Zo denk en bouw je mee binnen een van de meest innovatieve overheidsomgevingen waarin wordt gewerkt met een complexe mix van open-, gevoelige- en hoog-gevoelige data. Je draagt bij aan de deployment van onze Azure infrastructuur voor Amsterdam. Onze digitale stad is immers een stad vol kansen en bovendien heel veel data. Indien goed geregeld, draagt technologie bij aan de gezondheid van Amsterdammers, aan de leefbaarheid en toegankelijkheid van de stad, aan beter onderwijs en aan een duurzame stad. We zorgen dat de juiste informatie op het juiste moment in de juiste vorm beschikbaar is voor onze interne organisatie en partners en zetten daarnaast stappen in het open en transparant aanbieden van de data van en over de stad aan burgers, ondernemers en onderzoekers. Denk hierbij aan data over besluitvorming, statistiek over de stad maar ook 3D modellen of luchtfoto’s en kaarten.

Werkzaamheden
Vanuit onze directie Verkeer en Openbare Ruimte beschikken we over eigen ICT-systemen waarmee data wordt vergaard in de Openbare Ruimte. Denk hierbij aan de inzet van ANPR camera's voor het handhaven van verkeersovertredingen (milieuzone, zwaarverkeer, etc.). Bestaande dataprocessen en nieuwe initiatieven moeten worden getoetst aan de AVG. Dit gaat zowel de eigen processen als de processen van externe partijen waarmee we data delen, of externe partijen die data voor de gemeente verwerken of de gemeente die data van externe partijen verwerkt.

 Je stelt adviezen op en maatregelen voor om ervoor te zorgen dat de projecten waarbij sprake is van dataverwerking (blijven) voldoen aan de AVG en alle andere beleidsrichtlijnen van de overheid in het algemeen en de gemeente Amsterdam in het bijzonder op het vlak van dataverwerking en gegevensbescherming;
Je helpt en ondersteunt proactief onder meer realisatieteams, product-owners en opgave-cockpits bij het realiseren van een passend beschermingsniveau;
 Je denkt vanuit jouw expertise mee over de privacy-uitdagingen, potentiële oplossingen, ontwikkelingen en de ontwerp strategieën die je kunt toepassen in die situatie/ op die opgave;
Je adviseert (gevraagd en ongevraagd) over- en stelt verwerkersovereenkomsten, privacyverklaringen, privacyreglementen en -protocollen op. Je werkt binnen de concernafspraken op het gebied van privacy;
 Je verzorgt de registraties in het wettelijk AVG-register en stelt effectbeoordelingen voor gegevensbescherming (DPIA) binnen de (keten)processen op;
 Je inventariseert en stelt beheersmaatregelen voor op cluster- of opgaveniveau en de prioriteitstelling daarvan.

Gemeentelijke organisatie
De gemeentelijke organisatie bestaat uit 5 clusters, een bestuurs- en concernstaf, 7 stadsdelen en 1 stadsgebied. De stadsdelen besturen samen met de gemeenteraad, burgemeester en wethouders de stad Amsterdam. De 5 clusters zijn: Ruimte en Economie, Sociaal, Stadbeheer, Bedrijfsvoering, Digitalisering, Innovatie en Informatie. De clusters hebben expertise op een specifiek terrein, zoals sport, jeugd of parkeren. Zij werken beleid uit tot stadsbrede kaders waarbinnen de stadsdelen het uitvoerende werk kunnen doen. Ook bieden zij directe ondersteuning aan bewoners die dit nodig hebben, bijvoorbeeld op het gebied van participatie of werk. De stadsdelen houden zich onder andere bezig met de inrichting van straten en pleinen, groen en parken en welzijnswerk in de buurt. Ze zorgen ervoor dat wat ze doen, past bij de behoeften in hun stadsdeel en bij het beleid voor de hele stad. Meer informatie over de gemeentelijke organisatie is te vinden op: https://www.amsterdam.nl/.

De opdrachtgever(s)
De directie Digitale Voorzieningen verzorgt de integrale levering van alle digitale producten en de infrastructurele diensten die de basis vormen voor IT. Belangrijke taken zijn de strategische en tactische regiefunctie op externe partners die IT-diensten verlenen aan de gemeente Amsterdam en het inkopen van nieuwe diensten en producten voor het hele i-domein. Naast regie op de uitbestede diensten, ontwikkelt deze directie voor de gemeente ook zelf software en verzorgt zij het functioneel beheer op alle applicaties die door de gemeente worden gebruikt. De directie zorgt de komende jaren voor de overgang naar op cloud gebaseerde diensten en de ontwikkeling en het beheer van onder andere het cloud- en het data platform. De directie Digitale voorzieningen bestaat uit ongeveer 450 medewerkers, verdeeld over 5 onderdelen.

De Eisen

  • Eis - Draaideurconstructie De aangeboden kandidaat heeft in de afgelopen 2 jaar een ambtelijke aanstelling gehad bij de gemeente Amsterdam. Let op antwoordmogelijkheden: Ja, kandidaat heeft een ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam.( KO) Nee, kandidaat heeft geen ambtelijke aanstelling gehad in de afgelopen 2 jaar bij de gemeente Amsterdam  
  • Eis - Certificaat De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring en is in het bezit van relevante certificering inzake informatiebeveiliging (CISSP) en/of ethical hacking (OSP, GPEN, etc) – of vergelijkbaar. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Beschikbaarheid en tarief kandidaat Een interview maakt deel uit van het selectieproces en de aangeboden kandidaat kan in de evaluatiefase van de offerteaanbiedingen uitgenodigd worden voor een gesprek. Hij of zij dient daarom beschikbaar te zijn voor het interview; Bij gunning is de aangeboden kandidaat direct inzetbaar zoals vermeld in de opdrachtomschrijving van deze tender; Het uur(tarief) dat u opgeeft is altijd exclusief btw en inclusief alle overige bijkomende kosten (bijvoorbeeld reiskosten). Indien het opgegeven tarief de aangegeven range of het maximumtarief overschrijdt wordt uw offerte terzijde gelegd (knock out).  
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn  
  • Eis - CV toevoegen U voegt het cv toe van de kandidaat. Het cv is opgesteld in het Nederlands en is maximaal 5 A4 groot. Als een cv meer dan 5 A4 omvat worden alleen de eerste 5 A4 meegenomen in de beoordeling. Het cv dient enkel en alleen ter verificatie van de bij de eisen en wensen gegeven antwoorden. Als het cv niet overeenkomt met de door u gegeven antwoorden kan de gemeente Amsterdam besluiten uw offerte af te wijzen.
  • Eis - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt minimaal over een WO werk- en denkniveau. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring in organisaties met minimaal 2000 medewerkers. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft minimaal vijf jaar aantoonbare werkervaring met leidinggeven. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Verificatie kennis Verificatie van de kennis van de kandidaat.
  • Eis - Verificatie Ervaring Verificatie van de ervaring van de kandidaat.
  • Eis - Beheersing competenties Beheerst de kandidaat de competenties op de bijbehorende niveaus zoals hieronder genoemd.
  • Referentie U dient minimaal 1 relevante referentie op te geven van de aangeboden kandidaat. Vul in: organisatie naam contactpersoon telefoonnummer contactpersoon. Na afstemming met kandidaat en na het gesprek kan de opdrachtgever besluiten om in contact te treden met de referentie.  Let op: de referentie dient op de hoogte te zijn  

De Wensen

  • Informatie Kandidaat Wij willen de onderstaande gegevens van de door u aangeboden kandidaat ontvangen. De gegevens worden onder andere gebruikt voor het uitnodigen van de kandidaat voor een interview en het aanvragen van de VOG indien hij/zij de functie krijgt. Let op! Het verstrekken van onjuiste en/of onvolledige informatie leidt tot vertraging. Gebruik de volledige naam van de kandidaat zoals deze in het paspoort of op de identiteitskaart staat vermeld.   Middels de tab 'Offerte' dient u de naam van de inschrijving te wijzigen, die bovenin wordt weergegeven. Wijzig deze naar: Naam organisatie + naam kandidaat, zodat duidelijk is welke kandidaat het betreft. Dit kan worden gewijzigd aan de hand van het potlood icoon. Indienen extra inschrijvingen Gemeente Amsterdam stelt u voor deze aanvraag in staat om maximaal 1 kandidaat aan te bieden. Om een extra offerte aan te maken klikt u op het tabblad 'Offerte' en vervolgens rechtsonder op 'Extra offerte'. Attentie: u dient iedere inschrijving apart in te dienen. Indienen doet u door middel van de button 'Indienen'. Ter controle vraagt het systeem om uw wachtwoord. Heeft u hier vragen over dan kunt u contact opnemen met de Servicedesk van Mercell. Klik op 'Invullen' en vul aan: Naam kandidaat: Telefoonnummer kandidaat: (privé) e-mailadres van de kandidaat:
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en werkervaring opgedaan in het adviseren rondom privacy bij een dataplatform in een cloud voorziening. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. 
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare ervaring in adviseren, borgen van processen via kennisoverdracht, kennis van techniek en je kunt wetgeving praktisch interpreteren en uitdragen. Verder ben je in staat om concernafspraken te vertalen naar onze opgaves. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Toetsing van de competentie: Omgevingsbewustzijn             [Expert niveau]
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft aantoonbare kennis en ervaring met riskmanagement bij een G4 of Rijksoverheid. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. 
  • Toelichting Maximumtarief Het uurtarief voor deze tender bedraagt maximaal € 125-, Het uurtarief (exclusief BTW) dat u opgeeft is inclusief reis- en verblijfkosten, indexatie  en overige bijkomende kosten voor de gehele duur van de opdracht en optionele verlengingen. Er geldt een maximum uurtarief conform het actuele bezoldigingsmaximum per uur zoals bepaald in de WNT waarbij maximaal 36 uur per week mag worden gefactureerd; EN - De contractwaarde over 12 maanden is maximaal gelijk aan de actuele WNT-norm. Indien het opgegeven tarief buiten de aangegeven range valt, wordt uw offerte terzijde gelegd (knock-out). De verdeling van de punten voor de score op tarief wordt als volgt berekend: de inschrijver met het laagste tarief krijgt het maximale aantal punten. De score van de overige offertes wordt gerelateerd aan het laagste tarief op basis van percentuele afwijking.  

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox