Gemeente Amsterdam

Onderwijs, Jeugd en Zorg - Projectleider Handhaving Persoonsgebonden budget

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Opdrachtomschrijving

De opdracht bestaat uit twee delen:
1. Het inrichten van de handhaving voor de levering van ondersteuning via het persoonsgebonden budget (pgb) voor Wmo- en Jeugdwet voorzieningen.
2. Het opstellen van beleid ten aanzien van Toezicht en Handhaven voor Wmo- en Jeugdwet voorzieningen.

Het toezicht en de handhaving op de levering van ondersteuning via pgb’s is gestart in 2018. In 2022 is er een project gestart om de aanpak te versterken. Een onderdeel van het
project was de verdere inrichting van ontbrekende processen. Het project heeft onder andere geleid tot de inrichting van nog ontbrekende processen voor toezicht. De inrichting
van de handhaving heeft momenteel extra prioriteit en urgentie, om de lopende en nieuwe zaken naar aanleiding van het toezicht adequaat te kunnen afhandelen.
- Daarnaast ontbreekt er beleid dat ten grondslag ligt aan de algehele werkwijze en is sturend in de manier waarop het toezicht en de handhaving wordt ingericht en
uitgevoerd. Het vastleggen van beleid is in lijn met de cyclus voor het borgen van toezicht en handhaving zoals opgesteld door de VNG. Daarnaast vergroot het de waarborging van
de werkwijze en positie van de toezichthouder en versterkt de samenhang tussen toezicht en handhaving wat de effectiviteit en slagvaardigheid vergroot.

Bestanddelen van de opdracht

Besluitvorming over de inrichting van de handhaving (2 tot 3 maanden)
- Implementatie van de handhaving (2 tot 3 maanden)
- Ontwikkeling beleid Toezicht en Handhaven Jeugdwet en Wmo (3 tot 6 maanden)

De op te leveren resultaten zijn meetbaar:
1. Geïmplementeerde handhavingsprocessen
2. Werkafspraken ten aanzien van de handhaving
3. Belegde taken en rollen ten aanzien van de handhaving
4. Vastgesteld Toezicht en Handhavingsbeleid

Expertise en taken m.b.t. projectmanagement:

- Uitvoering geven aan het project

- Afstemmen met alle betrokken partijen en potentiele partijen die een rol kunnen spelen in de uitvoering van de handhaving

- Aansturen van projectmedewerkers

- Zorg dragen voor en bewaken van de voortgang van het project, uitputting van middelen en beslismomenten

- Rapporteren over de voortgang aan de stuurgroep

- Organiseren en coördineren van de implementatie van de genomen besluiten over de inrichting van de handhaving.

- Adviseren over de bestuurlijke keuzes die moeten worden gemaakt over handhaving

Expertise en taken m.b.t. beleidsontwikkeling:

- Voorbereiden en coördineren van het bestuurlijk besluitvormingstraject en bewaken van de planning

- Opstellen van het beleidsstuk in samenwerking met alle betrokken partijen.

- Afstemmen met alle betrokkenen en adviseren over de te nemen besluiten op basis van scenario’s, impactanalyse ’s en interne en externe adviezen.

Op te leveren resultaat

Aan het eind van de opdracht zijn er
1. Besluiten genomen over:
▪ De inrichting van de handhavingsprocessen voor pgb Wmo en Jeugd;
▪ De organisatie van de handhaving waarbij sprake is van een rol- en taakverdeling die past bij de nodige expertise voor het succesvol uitvoeren van de handhaving.

2. Verder is de handhaving geïmplementeerd en geborgd binnen de organisatie. Het gaat dan om:
▪ Vastgelegde en geborgde processen binnen de bestaande kaders en systemen,
▪ Adequaat belegde van de taken en rollen bij medewerkers die een rol spelen bij de uitvoering van de handhaving.
▪ Samenwerkingsafspraken met alle betrokken partijen.

3. Tot slot is ligt aan het eind van de opdracht een breed gedragen beleidsstuk over Toezicht en Handhaven Wmo en Jeugdwet dat is vastgesteld door de raad.

Afstemming:

De projectleider rapporteert maandelijks over de voortgang en resultaten aan de stuurgroep van het overkoepelende project: “verbeteren aanpak toezicht en handhaving
pgb’s” en de stuurgroep voor het beleidsstuk.

De projectleider stemt af met de projectgroepleden en andere betrokkenen die nodig zijn voor het behalen van resultaten.

- Verder vindt er afstemming plaats met de projectleider van het overkoepelende project: “verbeteren aanpak toezicht en handhaving pgb’s.

De opdrachtnemer levert voorstellen aan ter besluitvorming
- De opdrachtgever neemt in samenspraak met de Stuurgroep een besluit over de voorstellen.


Gemeentelijke organisatie
Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers. Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties. We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen
collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.
Lees meer over de organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Eis - Toevoegen motivatie Geef in maximaal 1 A4 aan waarom uw kandidaat de meest geschikte is voor deze opdracht. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft recente ervaring met projectmanagement binnen een gemeentelijke organisatie binnen het Sociaal Domein. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.
  • Eis - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft kennis van relevante wet en regelgeving (Wmo en Jeugdwet). Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

De Wensen

  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met het bestuurlijke besluitvormingsproces in de gemeente Amsterdam.
  • Wens - Werk- en denkniveau De aangeboden kandidaat beschikt over een hbo/wo denk- en werkniveau. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.
  • Wens - Werkervaring De aangeboden kandidaat heeft kennis en ervaring met de Amsterdamse pgb processen en de inkoop van Wmo en Jeugdvoorzieningen. Dit dient duidelijk te blijken uit het cv.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox