
VNG
max €113 per uur
Zuid-Holland
32 uur per week
07 januari 2026
31 juli 2026
Over de Informatiebeveiligingsdienst voor gemeenten (IBD)
De IBD ondersteunt de Nederlandse gemeenten op de terreinen informatiebeveiliging en privacy. De IBD ondersteunt hen bij preventie, detectie en coördinatie en fungeert als Computer Emergency Response Team. Daarnaast adviseert de IBD over de Baseline Informatiebeveiliging Overheid (BIO). Hierbij richt de IBD zich op: kennisdeling vanuit de IBD en tussen gemeenten, netwerkvorming van Functionarissen Gegevensbescherming (FG) en Privacy Officers (PO), belangenbehartiging en het ontwikkelen van een bestuurlijk gedragen aanpak.
Omschrijving van de opdracht
Gemeenten moeten zich voorbereiden op de verplichtingen die voortvloeien uit de CBW en de CBB. Individuele gemeenten missen de specifieke expertise om het treffen van passende technische en organisatorische maatregelen te nemen dat aansluit bij de eisen van de BIO2/CBW. Om de aansluiting te kunnen vinden is het van belang dat gemeenten niet alleen over de juiste instrumenten beschikken, maar ook begeleiding krijgen om deze in de praktijk toe te passen. De IBD heeft hiervoor een uitgebreid ondersteuningspakket ontwikkeld, met handreikingen, formats, sjablonen en voorbeeldanalyses. Om de effectiviteit van het ondersteuningspakket te toetsen en te kunnen bijsturen op de ondersteuningsproducten gaat de IBD de toepasbaarheid van de ondersteuningsproducten verifiëren door op locatie pilots uit te voeren. Deze pilots hebben ook tot doel om de deelnemende gemeenten te begeleiden en hen een extra zetje te geven op het gebied van risicomanagement. Voor het uitvoeren van de pilots en het begeleiden van de pilotgemeenten zoekt de IBD 4 medior adviseurs.
Werkzaamheden en verantwoordelijkheden
Om gemeenten daadwerkelijk in beweging te krijgen richting een volwassen ISMS-implementatie, is een zorgvuldig uitgewerkte aanpak nodig die recht doet aan de diversiteit binnen de in gemeentelijke context. De IBD kiest voor een combinatie van maatwerk en collectieve werkwijze, waarbij gebruik wordt gemaakt van een bewezen structuur die gemeenten concrete handvatten biedt om te starten én door te pakken. Daarbij worden praktijkervaringen direct vertaald naar aanpassingen in het ondersteuningspakket. Deze iteratieve en hands-on aanpak zorgt ervoor dat de begeleiding aansluit bij de dagelijkse realiteit binnen gemeenten, en niet blijft steken in abstract beleid of onpraktische theorie. De pilots worden tegelijkertijd bij de geselecteerde gemeenten uitgevoerd. De adviseurs moeten in staat zijn zich snel de aanpakken van de IBD eigen te maken, zich te kunnen verplaatsen in het vraagstuk dat speelt en te analyseren wat de verbeterpunten zijn waaraan gewerkt gaat worden. De pilot bestaat uit vier fasen welke verschillende werkzaamheden en verantwoordelijkheden vereisen.
• Fase 1: Je voert een analyse uit van de bestaande informatiebeveiliging inrichting van de gemeente om zo tot een gap analyse te komen hoe de gemeente ervoor staat m.b.t. de BIO2.
• Fase 2: In samenwerking met de CISO van de gemeente stel je een verbeterplan op met doelen en plannen die uitgevoerd gaan worden tijdens de pilot.
• Fase 3: De gemeente geeft uitvoering aan de verbeterplannen waarbij jij als adviseur begeleiding biedt door de gemeente de van toepassing zijn IBD-producten aan te bieden, hier instructies in te geven en eventueel adviezen uit te brengen.
• Fase 4: Je brengt de resultaten van de pilot in en presenteert deze aan het bestuur van de gemeente met daarbij een advies welke vervolgstappen de gemeenten kan zetten.
Zo werkt onze dienstverlening
Heb je interesse in deze opdracht?
Reageer directOntvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox