Werkplein Hart van West-Brabant

Medewerker Terugvordering en Verhaal

Werkplein Hart van West-Brabant

De opdracht­omschrijving

De maatschappij is continue aan het veranderen. Een moderne overheidsorganisatie is in staat om snel mee te bewegen met deze verandering, waarbij de menselijke maat de basis vormt. Het Werkplein omarmt deze visie en groeit steeds meer toe naar een Werkplein met HART voor de inwoners van West-Brabant. 
il jij onderdeel zijn van een organisatie die de mens meer centraal stelt en breder kijkt dan alleen naar de uitvoering van de Participatiewet? We verdiepen ons in de persoonlijke situatie van inwoners, ondersteunen bij werk en inkomen en brengen ze waar nodig in contact met onze partners in het sociale domein. Wil jij je steentje bijdragen aan deze ontwikkelingen?

 

 

Dit ga je doen.
Als medewerker terugvordering & verhaal voer je het beleid op het gebied van terugvordering & verhaal uit. Als een signaal wordt ontvangen dat een inwoner mogelijk te veel uitkering heeft ontvangen bekijk je als medewerker terugvordering & verhaal wat er speelt, of er sprake was van verwijtbaarheid en of er andere omstandigheden zijn die van belang kunnen zijn voor het onderzoek.

Jouw uitdaging
  • Je onderzoekt de mogelijkheden met betrekking tot terugvordering, waarbij de situatie en het perspectief van de inwoner wordt meegewogen. Onder de situatie van de inwoner wordt ook verstaan problematiek die spelen op andere onderdelen van het sociaal domein. Je rapporteert over de terugvorderingsmogelijkheid van ten onrechte of te veel verstrekte gelden.
  • Op basis van het onderzoek probeer je in overleg met de betrokken casusregisseur van Diagnose of Ontwikkeling meteen een terugbetalingsregeling te treffen waarbij het toekomstperspectief van de inwoner wordt meegenomen in de afwegingen. Waar dat nodig en mogelijk is zoek je daarbij de randen en mogelijkheden van de wetgeving op.
  • Om terugvorderingen in het algemeen te voorkomen kom je met verbetervoorstellen om processen of werkwijzen te optimaliseren en informeer je collega's van andere teams (bijvoorbeeld tijdens werkoverleg) hoe ze dat positief kunnen beïnvloeden.
  • In overleg of gezamenlijk met de betrokken casusregisseur van Diagnose of Ontwikkeling kun je in de rol van boete-ambtenaar (formele boete-gesprekken) in gesprek gaan met een inwoner en pas je hoor- wederhoor toe en rapporteer je hierover. Je houdt daarbij rekening met alle omstandigheden en legt eventueel een waarschuwing of boete op i.v.m. het niet nakomen van de inlichtingenplicht.
  • Je levert een actieve bijdrage aan het voorkomen van fraude en terugvordering en waar dat speelt ga je in overleg met de desbetreffende collega om hier actie op in te zetten.
  • Je legt informatie in heldere taal vast en communiceert helder met de inwoner, stelt rapportages en beschikkingen op.
  • Je legt de afgesproken data vast en verwerkt de benodigde gegevens volledig en correct in geautomatiseerde systemen.
  • In overleg met de casusregisseur probeer je bezwaar en beroep te voorkomen. Waar nodig ga je in gesprek met de inwoner en eventueel een mediator.
  • Je vertegenwoordigt het Werkplein bij bezwaarprocedures en neemt een nieuw besluit als bezwaar of beroep hier aanleiding voor geeft. In geval van een voorlopige voorziening vertegenwoordig je het Werkplein bij de rechtbank.
  • Je werkt samen en deelt informatie met collega's van maatschappelijke partners, bewindvoerders of collega's van de gemeenten. Deze samenwerkingen hebben als doel de kwaliteit van onze dienstverlening aan inwoners op peil te houden en waar mogelijk steeds weer te verbeteren.


Over jou:
  • Voor deze functie zoeken wij kandidaten op HBO werk- en denkniveau. Je bent bekend met het werkveld en de doelgroepen van het Werkplein en je beschikt over de nodige wetstechnische kennis.
  • Je beschikt over uitstekende schriftelijke uitdrukkingsvaardigheid en goede gespreksvaardigheden.
  • Doordat een collega van een andere vakgroep doorgaans vermelde onderzoeken initieert is het van belang dat je communicatief sterk bent. Dit is bijvoorbeeld nodig als er afwijkend van een advies moet worden besloten. Of als een advies/onderzoek van een collega aanvulling behoeft.
  • Je dient ook communicatief sterk te zijn vanwege het maken van afspraken met de klant over het aflossen van een vordering.
  • Je bent resultaatgericht/pragmatisch ingesteld. Je maakt de juiste juridische afwegingen in een onderzoek maar ziet het ook als een uitdaging pragmatisch en klantgericht te handelen.
  • Je werkt in een lerende organisatie. Je signaleert eventuele knelpunten en gaat daar met je collega's over in gesprek.  Daarnaast neem je zelf initiatief om deze knelpunten op te lossen. 
  • Je kijkt kritisch naar je eigen handelen en zoekt naar verbeteringen. Je vraagt anderen om naar jouw handelen te kijken en vraagt wat er beter kan. Je gebruikt hier onder andere de vastgelegde data voor.  
  • Je werkt op een positieve manier samen met collega’s binnen en buiten het Werkplein. Je gedraagt je als ambassadeur voor het Werkplein. Je stimuleert ontmoeting en verbinding met elkaar.

De Eisen

  • Kandidaat beschikt aantoonbaar over HBO werk- en denkniveau. Dit moet blijken uit de CV.
  • Kandidaat heeft aantoonbare kennis van relevante wet- en regelgeving. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
  • Kandidaat kan zelfstandig werken en neemt verantwoordelijkheid. Dit kan worden getoetst in een gesprek.
  • Kandidaat beschikt over het vermogen om maatwerk te kunnen leveren. Dit kan worden getoetst in een gesprek.
  • Kandidaat heeft aantoonbaar minimaal 3 jaar recente werkervaring in een vergelijkbare functie. Dit moet blijken uit de CV.
  • Is kandidaat in staat op de in de aanvraag genoemde startdatum te starten met de opdracht?
  • Is kandidaat/bent u beschikbaar voor het aantal uren per week zoals in de aanvraag is aangegeven?
  • Kandidaat past binnen het team. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
  • Kandidaat is in staat om verbinding te maken en zo tot resultaat te komen. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
  • Kandidaat is communicatief vaardig in open dialoog met de inwoner. Dit kan worden getoetst in een persoonlijk gesprek.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.

De Wensen

  • Kandidaat beschikt over 1 of meer referenties

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox