Werk en Inkomen Lekstroom

Medewerker poort / intaker

Werk en Inkomen Lekstroom

De opdracht­omschrijving

 

Organisatie
Werk en Inkomen Lekstroom (WIL) is de uitvoeringsorganisatie voor werk, inkomen en schuldhulpverlening voor de gemeenten Houten, IJsselstein, Lopik en Nieuwegein. Vanuit het Stadshuis in Nieuwegein en deels ook op locatie werken we met ruim 200 mensen aan het gericht vooruit helpen van onze klanten. Wij bieden inkomensondersteuning en verstrekken uitkeringen waar nodig. Ook stimuleren we mensen om naar vermogen mee te doen in de maatschappij. Bij WIL werken we vanuit een mensgerichte aanpak. Waar mogelijk passen we maatwerk toe binnen de geldende wet- en regelgeving.

Opdracht
Alle inwoners van onze vier gemeentes kunnen zich melden bij de Poort met een hulpvraag. De kandidaat heeft daarin een adviserende, uitvoerende, signalerende en een beoordelingsfunctie. Door breed uit te vragen heeft de kandidaat na een eerste gesprek een helder beeld over de situatie van de inwoner. Op basis daarvan maakt de kandidaat een plan en bedenk hij/zij wie hij/zij daarvoor nodig hebt. De kandidaat denkt mee in de mogelijkheden voor een uitkering, toeslag of voorziening en start processen op richting schuldhulpverlening of budgetbeheer. De kandidaat verwijst door naar externe instanties zoals woningcorporaties of crisisopvang. Mensen die direct bemiddelbaar zijn naar werk worden door de kandidaat geactiveerd naar werk. Hij/zij schakelt in deze situaties in hoog tempo voor een snelle bemiddeling. Inwoners waar meer begeleiding nodig is, draagt de kandidaat warm over naar de collega’s van het team Werk. De meeste gesprekken die de kandidaat voert, zijn individueel en fysiek.  

De werkzaamheden bestaan onder andere uit:  

  • Je doet een 1ste uitvoerige brede uitvraag op alle leefgebieden, waarbij een juiste beoordeling v.w.b. het recht op een mogelijke uitkering centraal staat. Hierbij is een goede kennis van de Participatiewet en voorliggende voorzieningen een must; 
  • Je screent aanvragen met betrekking tot de Participatiewet en geeft daarover voorlichting; 
  • Je voert gesprekken en verzamelt informatie; 
  • Je motiveert en stimuleert klanten om mee te doen in de maatschappij, door betaald of onbetaald werk; 
  • Je adviseert andere afdelingen over de aanvraag en de beoordeling van de inwoner; 
  • Je herkent, signaleert en rapporteert fraude; 
  • Je toetst de informatie uit je onderzoeken en legt dit vast; 
  • Je geeft informatie aan klanten over wetgeving, regelingen en procedures. Wanneer nodig verwijs je naar andere (interne- en/of externe) dienstverlenende instanties en voorzieningen. 

Competenties

  • Goede gespreksvaardigheden
  • Proactief
  • Creatief in oplossingen
  • Secuur in administratie

 

De Eisen

  • Beschikbaar om op vrijdagen (volledige werkdag tussen 08.00 en 17.00 uur) op kantoor te werken.; 5. Minimaal 16 uur beschikbaar om op kantoor te werken binnen de kantoortijden (tussen 08.00 en 17.00 uur)
  • Minimaal 1 jaar aantoonbare werkervaring als Poortwachter / medewerker poort / inkomensconsulent
  • Beschikbaar om op vrijdagen (volledige werkdag tussen 08.00 en 17.00 uur) op kantoor te werken
  • Aantoonbare werkervaring met de Participatiewet en voorliggende voorzieningen, beschrijf dit duidelijk in het CV

De Wensen

  • Aantoonbare werkervaring met de volgende systemen: GWS, Suite en CompetenSYS
  • Aantoonbare werkervaring met verschillende klantgroepen zoals jongeren en statushouders; (30 punten)
  • Maximale afstand woon- werkverkeer is 35 kilometer

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox