gemeente Elburg

Functionaris gegevensbescherming gemeente elburg en nova

gemeente Elburg

  • max €130 per uur

  • Gelderland

  • 8 uur per week

  • Juridisch
  • 25 juli 2025

  • 25 januari 2026

De opdracht­omschrijving

Organisatie
Elburg is een gemeente van bijna 24.000 inwoners met de Veluwe en randmeren binnen handbereik. De haven- en Hanzestad Elburg, Doornspijk, t ’Harde, Oostendorp en de Hoge Enk zijn aantrekkelijke kernen waar het prettig wonen, werken en verblijven is.   

Als gemeente koesteren wij ons rijke verleden, maar kijken we óók naar de toekomst. Elburg bouwt aan een gemeente waar iedereen de kans heeft om vorm te geven aan zijn of haar toekomstdroom. We willen aan de slag in en met Elburg. We hebben ruim 230 medewerkers in dienst en hanteren een platte organisatiestructuur. De gemeentesecretaris/algemeen directeur en vier domeinen: Dienstverlening, Samenleving, Leefomgeving en Bedrijfsvoering. Binnen de domeinen werken we met zelforganiserende teams.

Benieuwd hoe het is om bij de gemeente Elburg te werken? Je leest er alles over op werkenbijelburg.nl. 

Opdracht
Als FG zie je toe op de toepassing en naleving van de Algemene Verordening gegevensbescherming (AVG) en de Wet politiegegevens (Wpg) binnen de gemeente en NOVA. Dit doe je vanuit een kader stellende, adviserende en controlerende rol en onafhankelijke positie.

Resultaat van de opdracht:

Het bereiken van een hoger volwassenheidsniveau van gegevensbescherming in de organisatie, om uitvoering te geven aan het privacy beleid. Dit door periodiek advies te geven over de stand van de gegevensbescherming in de organisatie en door ondersteuning van de organisatie bij het (verder) formaliseren en realiseren van een passend niveau van gegevensbescherming en het gebruik van passende technologie en methoden (audits, data privacy impact assessment (DPIA), verwerkersovereenkomsten etc.).

Kerntaken zijn o.m.:

  • Informatie verzamelen over gegevensverwerkingen binnen de gemeente en NOVA;
  • Deze verwerkingen analyseren en beoordelen of ze aan de wet voldoen;
  • Informatie, adviezen en aanbevelingen geven;
  • Zorgen voor een actueel register van gegevensverwerkingen;
  • Het geven van voorlichting en het coördineren en uitvoeren van trainingen binnen de gemeente en NOVA over gerelateerde onderwerpen.

Kernvaardigheden:

  • Verrichten interventies gericht op de bescherming van persoonsgegevens bij proces- en projectmatig werken.
  • Afspraken maken en medewerkers aanspreken, confronteren en geven van feedback.
  • Adviseren over verandertrajecten gericht op de bescherming van persoonsgegevens en het voldoen aan de AVG en Wpg.
  • Proactief adviseren van management en bestuur vanuit een toezicht rol binnen een politiek- bestuurlijke organisatie.
  • Denken en helpen vanuit toezichthoudende rol, bewegen in krachtenveld van advies en niet zelf uitvoeren.
  • Deze werkzaamheden worden met een grote mate van zelfstandigheid uitgevoerd en een grote mate van vrijheid als het gaat om de werkwijze, werktijden en locatie van werken.

Competenties

  • Diplomatiek;
  • Betrouwbaar;
  • Samenwerkingsgericht.

Functieschaal
Deze functie is ingedeeld in functieschaal 10. Deze functieschaal is (eventueel) verbonden aan de desbetreffende CAO van de opdrachtgever inzake de inlenersbeloning.

Benodigd aantal professionals
1.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: Ma – Di – Wo – Do – Vr
Is hybride werken mogelijk: Ja


Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in de richting van juridische dienstverlening;
  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring binnen het vakgebied van privacy en kennis van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming);
  • Maximaal uurtarief van € 130,- exclusief btw, inclusief reiskosten woon-werk verkeer, werk-werkverkeer én parkeerkosten;
  • Bring your own device’ is van toepassing. Dit houdt in dat de kandidaat die de opdracht gegund krijgt zelf een mobiele telefoon inclusief abonnement en laptop c.q. ipad moet meenemen voor alle zakelijke contacten;

De Wensen

  • Minimaal 3 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 5 jaar binnen het vakgebied van privacy binnen een gemeente;
  • Aantoonbare werkervaring met de privacywetgeving en de bijbehorende verwerking van persoonsgegevens (benoem duidelijk in het cv);
  • Een aantoonbare afgeronde opleiding op wo master niveau in de richting van recht en ICT;
  • Aantoonbaar in het bezit van privacy certificaten CIPT, CIPM én CIPP/E (benoem dit duidelijk in het cv).
  • Aantoonbare werkervaring met - en kennis van IT-beveiliging, risicomanagement en eventueel relevante sectorale regelgeving (benoem duidelijk in het cv);

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Reageer direct

De opdracht sluit
25 juli 2025 om 07:00
Je reactie ontvangen we graag minimaal 1 werkdag voor sluiting van de opdracht

Eventuele motivatie volgt in een latere fase

LET OP: Het door jou opgegeven uurtarief is all in, inclusief 10% fee Freep en exclusief BTW

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox