Gemeente Amsterdam

Manager integrale veiligheid

Gemeente Amsterdam

De opdracht­omschrijving

Functieomschrijving
Zuidasdok is een van de grootste infrastructurele projecten van Nederland. Het project zorgt voor een betere bereikbaarheid van de Amsterdamse wijk Zuidas en van het noordelijk deel van de Randstad, zowel over de weg als met het openbaar vervoer. In de komende jaren transformeren we station Amsterdam Zuid naar een top 5 station van Nederland; naast Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal, Rotterdam Centraal en Schiphol Airport. Daarnaast pakken we alleen al in knooppunt De Nieuwe Meer 14 viaducten aan om de snelweg te kunnen verbreden én bouwen we in het hart van Zuidas twee snelwegtunnels op enkele meters van de kantoorgevels.
 
De Manager Integrale Veiligheid is verantwoordelijk voor alle project overstijgende aspecten van integrale veiligheid bij het programma Zuidasdok. Hierbij slaat het begrip integraal zowel op de integraliteit van het programma Zuidasdok als de aandacht voor alle relevante veiligheidsthema's en -domeinen. Dit betreft o.a. het formuleren van programma brede ambities en kaders met betrekking veiligheid, het coördineren en bewaken van de aanpak van de projecten, het programma breed voldoen aan wet- en regelgeving en aan de eisen van betrokken moederorganisaties (o.a. Rijkswaterstaat, ProRail, gemeente Amsterdam). Daarnaast dienen raakvlakrisico's tussen de projecten onderling te worden beheersten is er behoefte aan een centraal aanspreekpunt voor integrale veiligheid.


Werkzaamheden
 

  1. Het op programmaniveau coördineren en bewaken van de nadere invulling door de projecten van taken en verantwoordelijkheden met betrekking tot veiligheid.
  2. Het formuleren en uitdragen van een heldere ambitie met betrekking tot veiligheid, uitgaande van een proactieve veiligheidscultuur.
  3. Het opstellen en onderhouden van een programma breed kader voor de beheersing van V&G-risico's, rekening houdend met de eisen en verplichtingen van de betrokken moederorganisaties zoals Rijkswaterstaat, ProRail en gemeente Amsterdam.
  4. Het opstellen en implementeren van een programma breed incidentenplan (ook wel calamiteitenplan genoemd) met afspraken en procedures bij grotere incidenten op of nabij de projectlocaties.
  5. Het namens het programma onderhouden van de contacten met stakeholders zoals Rijkswaterstaat, ProRail, gemeente Amsterdam, de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) en de Brandweer.
  6. Het programma breed afstemmen van praktische zaken met betrekking tot V&G zoals de keuze en verstrekking van PBM's en het vaststellen van bezoekersregelingen.
  7. Het op programmaniveau verzamelen en analyseren van veiligheidsincidenten met het oog op risicobeheersing en kennisdeling.


De opdrachtgever(s)
Zuidas
Zuidas is voor Amsterdam een internationale toplocatie. Het gebied ligt op een strategische plek tussen de binnenstad en Schiphol, tussen Buitenveldert en Oud-Zuid. Zuidas transformeert van een kantorenlocatie in een stadswijk waar volop ruimte is voor wonen, werken, studeren en ontspannen, voor alle Amsterdammers. Er wordt veel gebouwd: kantoren, woningen, voorzieningen én aanpassingen aan de openbare ruimte.
 
Zuidasdok
Tegelijkertijd wordt in Zuidas een van de belangrijkste infrastructurele projecten van Nederland gerealiseerd: Zuidasdok. Dit project moet Zuidas en het noordelijk deel van de Randstad nu en in de toekomst bereikbaar houden. Het programma Zuidasdok omvat de uitbreiding van station Amsterdam Zuid, de verbreding van de A10 Zuid tussen de knooppunten Amstel en De Nieuwe Meer, het ondergronds brengen van de A10 ter hoogte van het centrumgebied van Zuidas en de herinrichting van de openbare ruimte.
 
Wij zoeken mensen die passen bij de cultuur in ons team: je houdt van een dynamische en levendige werkplek, waarin geen dag hetzelfde is. Je bent een persoonlijkheid met lef die flexibel is, collegiaal en bijdraagt aan het plezier in het werk.
 
 


De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft gedegen kennis van relevante wet- en regelgeving op het gebied van arbeidsveiligheid en omgevings­veiligheid. Dit dient duidelijk, geel gearceerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft minimaal 10 jaar aantoonbare werkervaring met integrale veiligheid in de bouw, waaronder in ieder geval 5 jaar bij grote (infra)projecten met geïn­tegreerde contractvormen. Dit dient duidelijk, geel gearceerd te blijken uit het cv.
  • 2 relevante referenties, die de volgende gegevens bevatten: naam referent, functie, organisatie, e-mailadres en/of telefoonnummer.
  • De aangeboden kandidaat is in het bezit van een erkende afgeronde opleiding hogere veiligheidskunde. Dit dient duidelijk, geel gearceerd te blijken uit het cv. Let op! De kandidaat moet het document meenemen naar het interview zodat de opdrachtgever kan controleren of deze voldoet. Indien het document niet aanwezig is of niet voldoet wordt het gesprek beëindigd en de offerte ter zijde gelegd.

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met omgevingsveiligheid is een stedelijke omgeving, in het bijzonder in een stationsgebied. Dit dient duidelijk, geel gearceerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met het eisenkader van de Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied (ODNZKG) en het eisenkader van Rijkswaterstaat (KIViP). Dit dient duidelijk, geel gearceerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat heeft bij voorkeur ervaring met voor Zuidasdok relevante veiligheidsthema's (ook domeinen genoemd), zoals onder andere verkeersveiligheid, tunnelveiligheid, constructieve veiligheid, brandveiligheid en spoorwegveiligheid. Dit dient duidelijk, geel gearceerd te blijken uit het cv.
  • De aangeboden kandidaat beschrijft in een korte motivatie (max 1 A4) hoe integrale veiligheid bij Zuidasdok programma breed geregeld zou moeten worden met realistische ambities en een hele praktische aanpak. Uw motivatie zal worden besproken tijdens het interview, indien de kandidaat hiervoor wordt uitgenodigd.

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox