gemeente Utrecht

Manager bedrijfsbureau vastgoedexploitatie

gemeente Utrecht

  • max €120 per uur

  • Utrecht

  • 36 uur per week

  • Directie
  • 01 juni 2025

  • 01 februari 2026

De opdracht­omschrijving

Utrecht heeft jou nodig! 

Vastgoedexploitatie is een onderdeel van Stadsbedrijven en houdt zich bezig met het beheer en de exploitatie van verschillende maatschappelijke accommodaties, zoals de Binnen- & Buitensportaccommodaties, de Utrechtse Zwembaden, fiets- en autoparkeergarages, Welzijn, en de vier Utrechtse Begraafplaatsen. 

Het team van Bedrijfsvoering houdt zich bezig met de diverse administratieve processen, het maken van rapportages en het functioneel beheer van diverse IT-applicaties en systemen. 
De werkzaamheden van het bedrijfsbureau betreffen bijvoorbeeld het Vastgoedloket waar de hele administratieve afhandeling plaatsvindt rondom het verhuren van locaties. Daarnaast draagt het team Vastgoedadministratie er zorg voor dat alle administratieve processen rondom het beheer en de exploitatie van alle locaties vallend onder de hierboven genoemde onderdelen, verwerkt worden in de daarvoor bestemde systemen (financieel en inkoop o.a.). Op basis van deze administratie moet er betrouwbare sturingsinformatie geleverd worden. 
In het team zijn een drietal gespecialiseerde adviseurs werkzaam en een tweetal functioneel beheerders van de IT-systemen. 

Opdrachtomschrijving
Als Manager Bedrijfsbureau Vastgoedexploitatie geef je direct hiërarchisch leiding aan de teams Vastgoedloket (4 medewerkers + 1 adviseur), Vastgoedadministratie (7 medewerkers), 1 management assistent en 2 adviseurs (projectleider en marketing). Functioneel Beheer is tijdelijk onder een andere leidinggevende geplaatst. 
Naast het dagelijks leidinggeven heb je een verander/verbeteropdracht. Het bedrijfsbureau is verantwoordelijk voor het correct verwerken van alle administratieve processen. Op basis hiervan moet betrouwbare sturingsdata en financiële data opgeleverd worden. 
Jij gaat samen met het team zorgdragen voor het correct en efficiënt inrichten van alle processen en zorgdragen dat kennis gedeeld wordt. Als jouw opdracht klaar is zijn processen helder en duidelijk ingericht en vastgelegd, is de data betrouwbaar en krijgt het management gevraagde en betrouwbare sturingsinformatie. De medewerkers in jouw team hebben rol en taak duidelijkheid. Verantwoordlijkheden zijn helder en op de juiste plek belegd Je zorgt ervoor dat er een gedegen structuur wordt neergelegd. Je draagt er zorg voor dat de processen en gevraagde sturingsdata voldoet aan de eisen die gesteld worden door alle partijen: behoeften van de managers van de teams en het afdelingshoofd, naast de gemeentelijke en wettelijke eisen.  Vanuit deze rol zul je deelnemen aan het MT-overleg van Vastgoedexploitatie. 

Je werkt autonoom, waar mogelijk met eigen middelen en richt je werkzaamheden naar eigen inzicht in. De beoordeling van de werkzaamheden vindt plaats op basis van het resultaat van de werkzaamheden.

Resultaat van de opdracht
-    Opstellen van een afdelingsplan
-    Opstellen van een verbeterplan en het implementeren/organiseren van de verbeteringen/ veranderingen, organisatievoorstel (processen/ functies/ organisatie)
-    Leidinggeven aan afdeling bedrijfsbureau

Competenties/vaardigheden: 
-    Gestructureerd, sterk in organiseren en plannen 
-    Analytisch vermogen
-    Verbindende en communicatief vaardige leidinggevende
-    Je bent resultaatgericht, proactief en doortastend

Als gemeente Utrecht geloven wij dat een diverse organisatie zorgt voor meer innovatie, creativiteit en een betere samenwerking. Om die reden streven wij ernaar om een zo’n inclusief mogelijke organisatie te zijn. Ben je benieuwd hoe wij dat doen?  Lees dat op deze pagina. 

Goed om te weten: 
Het opvragen van referenties kan in een latere fase onderdeel zijn van de procedure.

De weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag bepaalt de rangorde van de offertes op basis van prijs en kwaliteit. Hierbij hanteren we een weging van circa 25% voor het geoffreerde tarief. De kwaliteit voor circa 75%.

Door de weging van de antwoorden op de vragen in de uitvraag wordt de rangorde van de offertes in prijs/kwaliteit bepaald. Alleen van de 5 hoogst scorende offertes worden nader gewogen op de kwaliteit. Indien het aantal offertes de 10 niet overstijgt kunnen alle offertes nader op de kwaliteit beoordeeld worden. 
 
Bij gebleken geschiktheid bestaat er een kans dat er nog een kandidaat uit deze procedure wordt aangenomen. 

Wanneer de hierboven beschreven opdracht door omstandigheden niet binnen de voorziene periode kan worden afgerond behoudt Gemeente Utrecht zich in alle geval het recht voor de opdracht te verlengen tot het moment dat een zorgvuldige afronding en overdracht kan worden gerealiseerd. 
 
De gemeente Utrecht behoudt zich het recht voor om gedurende de eerste 3 maanden na gunning, bij gebleken ongeschiktheid of tussentijdse beëindiging, de opdracht te gunnen aan de nummer 2 aanbieder of opvolgend. 
 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in een leidinggevende functie.
  • Is de kandidaat de afgelopen 2 jaar in loondienst geweest bij de Gemeente Utrecht voor dezelfde/vergelijkbare werkzaamheden?
  • Ik bevestig dat ik de bovenstaande vragen naar waarheid heb ingevuld:
  • Heeft u bij vraag 2.1.3. 'ZZP Rechtstreeks' ingevuld en heeft u gedurende de afgelopen 12 maanden voor meer dan 70% van de tijd (25 uren per week of 8 maanden per jaar) gewerkt als rechtstreekse zzp’er (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau) bij de gemeente Utrecht?

De Wensen

  • Is de aangeboden kandidaat een zzp’er en wordt deze rechtstreeks voorgesteld (zonder bemiddeling en/of detachering door een bureau)? Indien 'JA' wordt ingevuld bij deze vraag, dan ga je akkoord met onderstaande 7 zzp-voorwaarden en ga je akkoord  met periodieke controles hierop, die minimaal één keer per 6 maanden door de gemeente zullen worden geïnitieerd. o    De zzp’er werkt maximaal 70% van de gewerkte uren per jaar voor dezelfde klant of opdrachtgever (maximaal 25 uren per week of maximaal 8 maanden per jaar);  o    de zzp’er heeft minimaal 3 klanten of opdrachtgevers per jaar;  o    de zzp’er is zelfstandig wat betreft uitvoering van werk;  o    de zzp’er maakt gebruik van eigen materiaal (laptop, telefoon etc.);  o    de zzp’er is vervangbaar (bijv. in geval van uitval of ziekte);  o    de zzp’er factureert (en krijgt geen loonbetaling of anderszins een vergoeding);  o    de zzp’er krijgt niet doorbetaald voor niet-gewerkte uren (bijv. in geval van vakantie).
  • Je hebt minimaal een afgeronde HBO of WO opleiding.
  • Beschrijf je meest interessante/complexe  organisatieverandering waar je sturing aan hebt gegeven en hoe je dat hebt gedaan. (500-750 woorden)
  • Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring in een leidinggevende functie.  - Minder dan 5 jaar - 5 tot 8 jaar - 8 jaar of meer
  • Je hebt recent opdrachten uitgevoerd bij een complexe uitvoeringsorganisatie.  - Geen ervaring bij een complexe uitvoeringsorganisatie of gemeente - Ervaring bij kleine gemeenten - Ervaring bij kleine, maar complexe uitvoeringsorganisatie - Ervaring bij een complexe uitvoeringsorganisatie - Ervaring bij de G4 gemeenten of 200.000+ gemeenten
  • Voeg hier je CV toe. Je CV is max 3 pagina's enkelzijdig en toont een volledig overzicht van je werkzaamheden tot dusver. Het CV dient ter verificatie van de antwoorden op voorgaande vragen en wordt inhoudelijk beoordeeld op kwaliteit. Daarnaast vermeldt het CV huidige nevenfuncties (bezoldigd en onbezoldigd) zodat de vacaturehouder mogelijke belangenverstrengeling kan uitsluiten. Je CV is in het Nederlands opgesteld en in Pdf-formaat.
  • Prijs is exclusief BTW en inclusief alle bijkomende kosten. Let op: het maximum uurtarief is: € 120,- Het met een hoger tarief offreren dan het aangeven maximum leidt tot uitsluiting van verdere deelname

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox