Gemeente Bergen op Zoom

Kwartiermaker positionering en citymarketing bergen op zoom

Gemeente Bergen op Zoom

De opdracht­omschrijving

Kwartiermaker positionering en citymarketing Bergen op Zoom



Over gemeente Bergen op Zoom
Met 68.000 inwoners en ruim 600 medewerkers zijn we een middelgrote en slagvaardige gemeente. Samen werken we aan uitdagende maatschappelijke en organisatorische vraagstukken. Je krijgt bij ons alle ruimte om te werken aan waardevolle projecten voor onze inwoners. Bergen op Zoom gaat vooruit en samen krijgen we meer voor elkaar.

Dit is werken bij
De vakgroep communicatie is onderdeel van de afdeling HRM, juridische zaken en communicatie. Het communicatieteam bestaat uit ca. 10 collega’s. We vormen met elkaar een goed geolied team waarbij we gebruik maken van onze talenten, we vullen elkaar mooi aan. We adviseren en ondersteunen college, directie, management en medewerkers op een prettige en kundige manier. Want interne en externe dienstverlening staat bij ons hoog in het vaandel. We doen dit niet alleen, maar altijd samen met andere vakdisciplines.

Context
In 2023 is een traject opgestart om de citymarketingvisie van Bergen op Zoom door te
ontwikkelen. Middels een onderzoek – bestaande uit deskresearch, interviews en werkbezoeken - is een inspiratieboek gemaakt met daarin een eerste aanzet voor een plan van aanpak. Het inspiratieboek diende als basis om in de volgende fase de positionering aan te scherpen. Waarbij de denkrichting Bergen op Zoom als Plantbased Productiestad als meest kansrijk wordt gezien. In de volgende fase is het gewenst om een brede groep stakeholders te betrekken om samen te komen tot een plan van aanpak voor strategische positionering van Bergen op Zoom.

Jij maakt echt het verschil

Om toe te werken naar de uitvoering krijgt de kwartiermaker positionering en citymarketing de volgende taken:

  • Opstellen van een gedragen positionering van Bergen op Zoom in afstemming alle relevante stakeholders én met de lopende gemeentelijke visievormende trajecten.
  • Formuleren van een meerjarige strategisch plan en uitvoeringsagenda.
  • Kwalitatieve en kwantitatieve doelstellingen (KPI’s) formuleren, inclusief 0-meting.
  • Inclusief monitoringsinstrumenten om voortgang en impact te meten.


Opzetten passende organisatievorm en governance structuur:

  • Juridisch construct / Statuten / Samenstelling en werving RvT.
  • Functieprofielen (incl. salarisindicaties).
  • Begroting (op hoofdlijnen en in detail)
  • Concrete handvatten voor gefaseerde start van organisatie.
  • Opdrachtgeversrol en relatie gemeente vormgeven, inclusief creëren van ambtelijke en bestuurlijke draagvlak.
  • College en raad meenemen in besluitvormingsproces tot definitieve uitvoering.
  • Positionering vanuit regierol naar andere organisaties.



Merk en zichtbaarheid

  • Ontwikkeling merk Bergen op Zoom: aansturing van visuele identiteit en merkidentiteit, met betrokkenheid van lokale en regionale creatieve makers.
  • Eerste opzet benodigde online en offline middelen, inclusief eerste campagne.
  • Juridische borging van de merken en visuele identiteit.
  • Opstart en coördinatie van prioritaire citymarketingprojecten. Te denken valt aan campagne, beeldverhalen, zichtbare uitstraling in de openbare ruimte.

 

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De aangeboden kandidaat heeft recente aantoonbare ervaring als citymarketeer voor minimaal 5 gemeenten.

    (Met voorbeelden duidelijk omschrijven in CV)

  • De aangeboden kandidaat is uiterlijk per 1 maart 2024 beschikbaar voor minimaal 12 uur per week

    (Duidelijk aangeven in CV)

De Wensen

  • De aangeboden kandidaat heeft recente aantoonbare ervaring in ondersteunen van;

    1. Inhoudelijke en procesdeskundigheid om te komen tot een gedragen plan
      van aanpak
    2. Inhoudelijke en procesdeskundigheid op het gebied van strategische
      positionering
    3. Ervaring met het creëren en organiseren van draagvlak voor citymarketing
      in de gemeentelijke ecosystemen
    4. Werkervaring met de overheid, in het bijzonder het voorbereiden en
      managen van bestuurlijke besluitvormingsprocessen.

    (Middels concreet voorbeeld duidelijk omschrijven in het CV.)

  • De aangeboden kandidaat heeft recente aantoonbare ervaring als citymarketeer voor gemeentelijke organisaties in provincie Noord-Brabant

    (Middels concreet voorbeeld duidelijk omschrijven in het CV.)

  • De kandidaten met de hoogste score van de gunningscriteria kunnen uitgenodigd worden voor een gesprek. Tijdens dit gesprek wordt gekeken of het CV van de kandidaat aansluit op de door ons gestelde criteria voor deze vacature.

  • Uit het gesprek blijkt (of wordt getoetst door bv casussen) of de in de vacature gevraagde competenties aantoonbaar zijn door het geven van voorbeelden.

  • De aangeboden kandidaat heeft recente aantoonbare kennis en ervaring met procesbegeleiding als regisseur voor de ontwikkeling van citymarketingorganisaties

    (Middels concreet voorbeeld duidelijk omschrijven in het CV.)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox