Gemeente Olst-Wijhe

Juridisch beleidsmedewerker apv / bijzondere wetten

Gemeente Olst-Wijhe

  • geen max tarief

  • Overijssel

  • 24 uur per week

  • Juridisch
  • 06 november 2024

  • 06 februari 2026

De opdracht­omschrijving

 

Organisatie
Olst-Wijhe is een prachtige gemeente aan de IJssel tussen de Hanzesteden Zwolle en Deventer. Onze gemeente telt ruim 18.000 inwoners en bestaat uit 12 kernen en buurtschappen. Olst-Wijhe ligt in Salland: een uniek (natuur)gebied tussen de rivier de IJssel en het Nationaal Park de Sallandse Heuvelrug.

Olst-Wijhe kent een actieve samenleving. Inwoners denken graag met ons mee én bedenken zelf allerlei ideeën om Olst-Wijhe nog een stukje mooier te maken. Daar geven zij zelf of samen met ons handen en voeten aan. Er is een bloeiend verenigingsleven en met elkaar zetten we onze schouders onder elke uitdaging. Wil jij hier je steentje aan bijdragen?

Opdracht
Als juridisch beleidsmedewerker APV en Bijzondere wetten lever je een bijdrage aan een veilige en leefbare gemeente. Samen met de collega’s van het team APV / Bijzondere wetten zorg je er voor dat je de leefbaarheid in de samenleving van Olst-Wijhe bevordert. Dit doe je door invulling te geven aan de volgende taken:

  • Je ontwikkelt en actualiseert beleid op het gebied van APV (Algemene Plaatselijke Verordening), evenementen, horeca en overige bijzondere wetten. Meer concreet ga je aan de slag met het opstellen van nadere regels voor uitstallingen van de detailhandel in de openbare ruimte en het doen van onderzoek naar beleid voor paracommerciële horeca, zoals sportkantines en verenigingsgebouwen binnen de gemeente. Daarnaast adviseer je het bestuur over de mogelijkheden en beperkingen van de artikel 35 Alcoholwet ontheffing, werk je mee aan het onderzoek naar de ontwikkeling van een (digitaal) evenementenloket, en geef je advies / maak je beleid voor meerjarige vergunningen voor terugkerende evenementen.
  • Je behandelt handhavingszaken en bezwaar- en beroepszaken.
  • Je draagt zorg voor de verdediging van de actualisatie van de APV in 2024 en maakt een start met de inventarisatie van organisatiebehoeften voor de actualisatie van 2025.
  • Je adviseert het college en in specifieke gevallen de burgemeester.
  • Je bent de vraagbaak voor collega's binnen de organisatie voor vragen op het gebied van de wetgeving APV en Algemene wet bestuursrecht.
  • Je bewaakt de juridische kwaliteit binnen de afdeling en levert een bijdrage om deze waar nodig te verbeteren.

Wat breng je mee?
Je bent een ondernemende collega met passie voor het vak, die van aanpakken weet en bij knelpunten snel kan schakelen richting een passende oplossing. Je bent communicatief vaardig, hebt oog voor detail en staat stevig in je schoenen. Je bent van nature proactief en integer en voelt je thuis in een organisatie die zich opstelt als partner in de samenleving.

Competenties
- Oplossingsgericht;
- Zelfstandig;
- Organiserend vermogen;
- Communicatief vaardig;
- Omgevingsbewust;
- Oog voor detail;
- Onder druk kunnen presteren;
- Teamplayer.

CV-eisen
Maximaal 5 pagina’s, opgesteld in het Nederlands, minimaal 2 referenties.

Werkdagen
Is hybride werken mogelijk: Ja
De opdracht wordt vervuld op de volgende werkdagen: N.t.b.

Planning
De gesprekken bij de opdrachtgever zijn gepland op donderdag 14 november 2024 van 12:30 uur tot 15.00 uur. De kandidaten die hiervoor uitgenodigd zijn, ontvangen uiterlijk op maandag 11 november 2024  bericht. Overige kandidaten ontvangen na de gesprekken bericht over de voortgang van deze inhuuropdracht.

 

De Eisen

  • Bij uitvoering van de opdracht worden geen IT-middelen ter beschikking gesteld, Onder IT-middelen wordt verstaan: laptop en mobiel;
  • Uiterlijk beschikbaar per 15 november 2024 voor minimaal 24 uur per week beschikbaar;
  • Minimaal 2 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch beleidsmedewerker bij een gemeentelijke instelling;
  • Een aantoonbare afgeronde op minimaal hbo bachelor niveau;
  • Aantoonbare werkervaring met / kennis van APV en Bijzondere wetten.

De Wensen

  • Minimaal 5 jaar aantoonbare werkervaring in de afgelopen 8 jaar als juridisch beleidsmedewerker bij een gemeentelijke instelling;
  • Een afgeronde opleiding op minimaal hbo bachelor niveau in een juridische richting;
  • Aantoonbare kennis van en werkervaring met de geldende wet- en regelgeving APV, Omgevingswet én Wet Bibob. Aantoonbare kennis van en werkervaring met 1 wet; (10 pt) Aantoonbare kennis van en werkervaring met 2 wetten; (20 pt) Aantoonbare kennis van en werkervaring met alle wetten; (30 pt) Geen aantoonbare werkervaring. (0 pt)

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox