Gemeente Amsterdam
max €125 per uur
Noord-Holland
36 uur per week
24 maart 2023
29 december 2023
Functieomschrijving
De afdelingsmanager HR Advies en Vitaliteit maakt onderdeel uit van het Management Team van de Directie Personeel en Organisatie (Directie P&O) en is verantwoordelijk voor de resultaten en de dagelijkse aansturing van de afdeling. De huidige afdeling heeft een formatie van ruim 160 adviseurs en 7 teammanagers.
Als afdelingsmanager HR Advies en Vitaliteit heb je een duidelijke visie op HR advisering, structureel dichtbij de business en met adviseurs als eerste aanspreekpunt op het brede spectrum van P&O. Hiervoor is nodig dat de dat de lijnorganisatie nabijheid, directe ondersteuning en klantgerichtheid ervaart. Je creëert draagvlak voor de strategie en doorontwikkeling van de afdeling en organiseert de randvoorwaarden voor de teammanagers, HR Business Partners, adviseurs en HR medewerkers om de veranderingen succesvol door te kunnen voeren.
Binnen de afdeling is ook het team Vitaliteit ondergebracht. Op dit moment wordt een nieuwe aanpak van verzuimmanagement doorgevoerd, waarbij snelheid, nabijheid en directe ondersteuning belangrijke uitgangspunten zijn. Als afdelingsmanager zorg je er samen met de betrokken teamleider voor dat deze transitie succesvol doorgevoerd wordt, met oog voor de specifieke situaties en de behoefte aan maatwerk binnen de verschillende onderdelen van de gemeentelijke organisatie.
Werkzaamheden
Binnen het MT P&O vertegenwoordig je de afdeling HR Advies en Vitaliteit neem je verantwoordelijkheid voor de totale opgave en doorontwikkeling van de P&O organisatie. Je bent een belangrijke speler in het verbetertraject van de directie als totaal en meer specifiek verantwoordelijk voor de acties die raken aan de positie en inzet van de HR Business Partners, adviseurs en HR medewerkers van de afdeling HR Advies en Vitaliteit.
Samen met de andere afdelingsmanagers in het MT en onze directeur bepaal je de prioriteiten binnen de directie P&O en zorg je ervoor dat P&O één geheel vormt. Je speelt een actieve rol bij de doorvertaling voor de directie P&O van het verbetertraject binnen het cluster Bedrijfsvoering.
De verbeteraanpak van Directie P&O heeft het doel om:
- Beleid en kaders van de directie P&O te herijken om zo beter aan te sluiten bij de lijn.
- De afstand tussen P&O en de organisatie te verkleinen.
- Het gebruik van ketenprocessen te versimpelen en te verbeteren.
- Meer integratie dienstverlening, processen en stuurinformatie in te richten.
- De capaciteit en dienstverlening doelmatiger en flexibeler te organiseren.
Dit alles met als uiteindelijk doel alle medewerkers van de gemeentelijke organisatie 'klaar' te maken voor de uitdagingen waar de stad nu en in de toekomst voor staat. Jij ziet het als een uitdaging om deze veranderingen, samen met jouw collega MT-leden, mede vorm te geven en te bouwen.
Recent is een verbeterplan voor de directie P&O opgesteld, waarin een aantal belangrijke interventies raken aan de versterking en positionering van de 1e lijn adviseurs die werkzaam zijn binnen de afdeling HR advies en Vitaliteit. Om die verbeteringen met snelheid en resultaat door te voeren wordt gezocht naar een interim manager die naast de dagelijkse aansturing van de afdeling, de verbeteropgave vormt geeft in samenwerking met collega MT leden en de teamleiders van de eigen afdeling en daarbij de opgave van de business scherp voor ogen houdt.
Gemeentelijke organisatie
Met ruim 18.000 collega's zorgen we ervoor dat Amsterdam een aantrekkelijke hoofdstad is en blijft. Waar het fijn is om te wonen, te werken en naar school te gaan. Met ruimte voor ondernemers en bezoekers.
Werken voor Amsterdam betekent bijdragen aan iets groots. Aan groei, veiligheid, ontwikkeling, gezondheid. Van de stad, van Amsterdammers. Daarmee geven wij Amsterdam door; aan de toekomst, aan volgende generaties.
We willen een goede werkgever zijn die ervoor zorgt dat alle collega's zich gezien en gewaardeerd voelen. We koesteren verschillen tussen collega's, al die verschillen zorgen voor betere resultaten voor onze organisatie én onze stad.
Lees meer over de organisatiestructuur van de gemeente Amsterdam.
De opdrachtgever(s)
De directie Personeel en Organisatie is de businesspartner van directies en management in de lijnafdelingen van de gemeente Amsterdam. Zij ondersteunt en adviseert de directies en het management bij hun opgaven voor de stad. Onze collega's zetten zich in op thema's als: Werving en selectie, leren, ontwikkelen en inzet van talent, werkgeverschap en arbeidsvoorwaarden. De centrale opgaven van de gemeente staan daarbij centraal: wendbaarheid, inclusie, samenwerking, vertrouwen en opgavegericht werken.
De directie P&O maakt onderdeel uit van het cluster Bedrijfsvoering. De directie bestaat uit ruim 650 medewerkers, verdeeld over 6 afdelingen. Maatschappelijke ontwikkelingen en de behoeften vanuit de organisatie vragen om een ander type inzet van P&O. Aan P&O de taak om daar op in te spelen en steeds op het juiste moment in nauwe samenwerking met andere afdelingen en directies in de stad te zorgen voor de beste medewerkers op de juiste plek. Daarvoor is het belangrijk dat we als één P&O met heldere doelen en één werkwijze samenwerken met de andere afdelingen en directies aan de opgaven van de stad. Als afdelingsmanager speel je een belangrijke schakel in de verbeteraanpak voor de Directie P&O om deze doelen te behalen.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox