Gemeente Enschede

Interim afdelingshoofd strategie en beleid sociaal domein

Gemeente Enschede

De opdracht­omschrijving

Interim-afdelingshoofd Strategie & Beleid Sociaal Domein
32 tot 36 uur per week, Enschede

De top 3 van deze baan
Dit is waarom jij van je baan als interim-afdelingshoofd gaat houden:

  • Je krijgt alle vrijheid bij het opstellen én uitvoeren van de ontwikkelplannen voor de afdeling Leren en de afdeling Subsidies en Contracten.
  • Je stuurt 30 heel verschillende collega’s aan. Van senior beleidsadviseurs tot inkopers en juristen.
  • We doen het samen! Je komt terecht in een fijne bottum-up-cultuur waarin iedereen de kans krijgt om mee te denken.


Daarom is onze gemeente de plek voor jou
De woorden van onze interim-clustermanager Elma zeggen alles. “Ik heb al 30 jaar ervaring als verandermanager, maar zo’n leuke organisatie als de gemeente Enschede heb ik niet eerder meegemaakt. De sfeer is heel goed en er is veel aandacht voor elkaar. Samen kijken we vooruit én terug. We vieren behaalde resultaten bewust. Dat doet wat met de teamspirit.”

Mooi toch, om in zo’n organisatie 2 teams te stimuleren om meer taakvolwassen te worden? Dankzij jou maken ze in ongeveer een jaar tijd een belangrijke professionaliseringsslag!

Als interim-afdelingshoofd Strategie & Beleid Sociaal Domein ...

  • stuur je je 30 collega’s aan en zorg je dat de dagelijkse processen goed verlopen;
  • werk je samen met je team aan het afdelings- en ontwikkelplan, en aan het herijken van de missie en visie, het verbeteren en uniformeren van processen, en het verder digitaliseren van onze systemen;
  • ben je veel met je medewerkers in gesprek. Waar lopen zij tegenaan? Wat is ieders case- en workload? Is de huidige taak- en rolverdeling nog actueel? En focussen we op de juiste prioriteiten? De antwoorden op dit soort vragen maak je inzichtelijk en deel je in het mt;
  • pak je ook personeelstaken op, bijvoorbeeld rondom ziekteverzuim, verlof en werving en selectie;
  • stimuleer je je collega’s om zich verder te ontwikkelen.
  • stimuleer je samen met de andere mt-leden (de clustermanager en 2 afdelingshoofden) de samenwerking over de afdelings- en clustergrenzen heen.

Dit krijg je
Een baan die ertoe doet! Niet alleen maak je het verschil voor 160.000 inwoners, ook sta jij als medewerker bij ons centraal. Een maximaal tarief van € 110,- per uur. (excl. BTW. incl. reiskosten) Je kunt gebruik maken van onze laptop en telefoon.  

Hier ga je werken
Werken bij de grootste stad van Overijssel betekent werken aan ambities. Onze gemeente is een werkgever voor iedereen. We geloven in het talent van onze professionals. En in veelzijdigheid, zowel als het gaat om onze mensen en hun persoonlijkheden als om functies, projecten en werkzaamheden. Bij ons is altijd ruimte voor nieuwe initiatieven en nieuwe krachten. De ideale omgeving dus om het verschil te kunnen maken. We zijn volop in beweging, kijk alleen al naar de vele creatieve broedplaatsen die onze medewerkers opzetten. Jouw ideeën zijn van harte welkom!
  Jouw team
Je komt terecht in het cluster Strategie & Beleid Sociaal Domein dat bestaat uit 4 afdelingen. Jij stuurt de afdeling Leren en de afdeling Subsidies en Contracten aan.

Leren bestaat uit zes (vooral senior) beleidsadviseurs. Samen met hen maak je concreet hoe kansengelijkheid en voorzieningen in het onderwijs kunnen bijdragen aan onze beleidsdoelen op het gebied van Jeugd en WMO. De 28 medewerkers van team Subsidies en Contracten (onder wie inkopers, contractmanagers en juristen, van junior tot senior) werken gemeentebreed. Samen professionaliseren jullie de processen, bijvoorbeeld door uniformering en digitalisering.

2 totaal verschillende afdelingen qua werkzaamheden én mensen. Wat ze gemeen hebben? Hun enthousiasme en gedrevenheid, en de informele en fijne werksfeer. Er zijn geregeld leuke uitjes. En wedden dat je meteen wordt toegevoegd aan de (overigens geheel vrijblijvende) borrel-app?

Dit zien we graag in jou
Samenwerken en verbinden behoren tot jouw belangrijkste skills. Ook werk je planmatig en ben je in staat om ontwikkelplannen voor de korte en lange termijn uit te stippelen. Je blijft koersvast en houdt het resultaat voor ogen. Daarnaast denk je oplossingsgericht en durf je belangrijke knopen door te hakken. Verder communiceer je mondeling en schriftelijk helder en open. Ook humor komt in onze gezellige sfeer goed van pas.

Verder breng je mee:

  • wo-niveau;
  • meerdere jaren ervaring met situationeel leidinggeven.
  • meerdere jaren ervaring met organisatieontwikkeling en -verandering en het creëren van draagvlak daarvoor;
  • enige kennis van beleidsprocessen en subsidie- en inkoopprocessen is een pré.

Deze inhuuropdracht verloopt via een aanbesteding. De opdrachtgever heeft eisen en wensen opgegeven. Aan de eisen moet je voldoen om kans te maken. Op de wensen kun je punten scoren.

De Eisen

  • De kandidaat heeft meer dan 5 jaar ervaring met (situationeel) leidinggeven.
  • De kandidaat heeft aantoonbaar meer dan 3 jaar ervaring met organisatieontwikkeling- en verandertrajecten.
  • Bij eventuele gunning wordt er op verzoek van Opdrachtgever een VOG aangevraagd voor de kandidaat, (eventuele) kosten worden door Opdrachtgever vergoed.
  • Na gunning geldt voor deze opdracht een SROI verplichting van 5% van de opdrachtwaarde. De opdrachtwaarde wordt als volgt bepaald: “aantal gewerkte uren x uurtarief ex btw” Bij aanbieden van een kandidaat bent u akkoord met deze SROI verplichting. Voor verdere informatie inzake deze verplichting verwijzen wij u naar de Leveranciersvoorwaarden. Directe ZZP inhuur (geen inleen doorleen) zijn uitgesloten van de SROI verplichting.
  • De kandidaat heeft een afgeronde WO opleiding.

De Wensen

  • De kandidaat heeft meer dan 5 jaar ervaring met (situationeel) leidinggeven.
  • De kandidaat heeft ervaring met subsidie- en inkoopprocessen bij een politiek-bestuurlijke organisatie
  • De kandidaat heeft leidinggevende ervaring opgedaan bij een gemeente.
  • De kandidaat heeft ervaring met situationeel leiderschap, dit is vermeld op het cv of herkenbaar door certificaten en/of gevolgde trainingen.
  • De kandidaat heeft ervaring met het aansturen van uitvoerende maar ook beleidsmatige teams, dit is vermeld en toegelicht op het cv.
  • De gesprekken vinden plaats op 20 maart tussen 09.00 en 12.00 uur, zorg ervoor dat uw kandidaat beschikbaar is. De gesprekken zullen niet op een ander moment plaatsvinden.
  • De kandidaat heeft verschillende interim opdrachten begeleid. Hierdoor blijkt dat de kandidaat projectmatig kan werken en zelf startend is.
  • De volgende competenties worden getoetst tijdens een gesprek: - Samenwerken en verbinden - Planmatig - Koersvast - Oplossingsgericht - Sterke communicatie mondeling en schriftelijk

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox