Gemeente Rotterdam
max €90 per uur
Zuid-Holland
26 uur per week
13 december 2023
31 december 2024
Waar ben jij van?
Jij bent van goede huuromstandigheden voor alle Rotterdammers. Als inspecteur toezicht en handhaving draag jij je steentje bij aan het project Goed Huren en Verhuren in Rotterdam.
Het project
Sinds oktober 2020 kent de afdeling Bouw- en Woningtoezicht (BWT) het programma Goed Huren en Verhuren in Rotterdam. Rotterdam heeft maatregelen uitgewerkt om het functioneren van de particuliere woningverhuurmarkt in de stad te verbeteren. Het doel van de aanpak is om de voorraad van betaalbare woningen in particulier bezit én de mensen die daarop zijn aangewezen, te beschermen.
De afgelopen jaren heeft Rotterdam succesvol lobby gevoerd voor nieuwe regelgeving in het kader van goed verhuurderschap. Sindsdien volgen de ontwikkelingen zich razendsnel op. Met de komst van nieuwe wetgeving zoals de Opkoopbescherming, de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur en met het structureel beschikbaar krijgen van middelen voor Goed Huren en Verhuren, wordt de gemeente wettelijk verplicht om te werken aan goed verhuurderschap. Om de continuïteit van de bestaande aanpak en de nieuwe wettelijke taken te kunnen borgen wordt het programma Goed Huren en Verhuren binnen BWT geïntegreerd, met instandhouding van de samenwerkingsverbanden, waarbij uitvoerende taken bij andere clusters/teams en ketenpartners kunnen worden belegd.
Jouw taken en verantwoordelijkheden
Het jouw uitdagende taak om illegale situaties en malafide praktijken op de particuliere woningverhuurmarkt in kaart te brengen en te handhaven. Deze bevinden zich voornamelijk in de meest kwetsbare wijken van Rotterdam. Jij kijkt naar de fysieke staat van een woning en naar de leefsituatie van huurders. Je constateert overtredingen die huiseigenaren begaan, zoals achterstallig onderhoud, niet toegestane verbouwingen en illegaal gebruik van de woning. Je constateert ook of er sprake is van te hoge huren, intimidatie, discriminatie, foute huurcontracten en andere misstanden die het woongenot van huurders aantast. Dit alles doe je in afstemming met verschillende partners die ook in de wijken aanwezig zijn en zich inzetten voor goed verhuurderschap.
Jouw Profiel
Als inspecteur ben jij gedreven en resultaatgericht. Jij weet de boodschap goed over te brengen op de verschillende belanghebbenden. Je blinkt uit in je communicatieve vaardigheden, zowel mondeling en schriftelijk. Je bent integer, flexibel en gericht op samenwerken. Kortom, ben jij een persoonlijkheid die van aanpakken weet? Dan zijn wij op zoek naar jou!
Eisen
Je hebt de opleiding hbo Bouwkunde succesvol afgerond.
Je hebt minimaal 10 jaar ervaring in het toezicht-en handhavingswerkveld, opgedaan in de afgelopen 15 jaar
Je hebt kennis van het Bouwbesluit, bouw- en brandveiligheid en handhaving.
Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring opgedaan bij een gemeentelijke overheid.
Wensen
Je hebt kennis van relevante wetgeving, zoals Opkoopbescherming, de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur. Dit blijkt uit een referentieproject in het cv.
Je bent in het bezit van ABW 1.
Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring opgedaan bij een gemeente met meer dan 175.000 inwoners, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.
De afdeling
De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunning (WABO) voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld.
Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.
Onze organisatie
Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.
Zo werkt onze dienstverlening
Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox