Gemeente Rotterdam

Inspecteur toezicht & handhaving - cluster so

Gemeente Rotterdam

De opdracht­omschrijving

Waar ben jij van?
Jij bent van goede huuromstandigheden voor alle Rotterdammers. Als inspecteur toezicht en handhaving draag jij je steentje bij aan het project Goed Huren en Verhuren in Rotterdam.

Het project

Sinds oktober 2020 kent de afdeling Bouw- en Woningtoezicht (BWT) het programma Goed Huren en Verhuren in Rotterdam. Rotterdam heeft maatregelen uitgewerkt om het functioneren van de particuliere woningverhuurmarkt in de stad te verbeteren. Het doel van de aanpak is om de voorraad van betaalbare woningen in particulier bezit én de mensen die daarop zijn aangewezen, te beschermen.

De afgelopen jaren heeft Rotterdam succesvol lobby gevoerd voor nieuwe regelgeving in het kader van goed verhuurderschap. Sindsdien volgen de ontwikkelingen zich razendsnel op. Met de komst van nieuwe wetgeving zoals de Opkoopbescherming, de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur en met het structureel beschikbaar krijgen van middelen voor Goed Huren en Verhuren, wordt de gemeente wettelijk verplicht om te werken aan goed verhuurderschap. Om de continuïteit van de bestaande aanpak en de nieuwe wettelijke taken te kunnen borgen wordt het programma Goed Huren en Verhuren binnen BWT geïntegreerd, met instandhouding van de samenwerkingsverbanden, waarbij uitvoerende taken bij andere clusters/teams en ketenpartners kunnen worden belegd.

 

 

Jouw taken en verantwoordelijkheden

Het jouw uitdagende taak om illegale situaties en malafide praktijken op de particuliere woningverhuurmarkt in kaart te brengen en te handhaven. Deze bevinden zich voornamelijk in de meest kwetsbare wijken van Rotterdam. Jij kijkt naar de fysieke staat van een woning en naar de leefsituatie van huurders. Je constateert overtredingen die huiseigenaren begaan, zoals achterstallig onderhoud, niet toegestane verbouwingen en illegaal gebruik van de woning. Je constateert ook of er sprake is van te hoge huren, intimidatie, discriminatie, foute huurcontracten en andere misstanden die het woongenot van huurders aantast. Dit alles doe je in afstemming met verschillende partners die ook in de wijken aanwezig zijn en zich inzetten voor goed verhuurderschap.

 

Jouw Profiel

Als inspecteur ben jij gedreven en resultaatgericht. Jij weet de boodschap goed over te brengen op de verschillende belanghebbenden. Je blinkt uit in je communicatieve vaardigheden, zowel mondeling en schriftelijk. Je bent integer, flexibel en gericht op samenwerken. Kortom, ben jij een persoonlijkheid die van aanpakken weet? Dan zijn wij op zoek naar jou!

 

Eisen

Je hebt de opleiding hbo Bouwkunde succesvol afgerond.

Je hebt minimaal 10 jaar ervaring in het toezicht-en handhavingswerkveld, opgedaan in de afgelopen 15 jaar

Je hebt kennis van het Bouwbesluit, bouw- en brandveiligheid en handhaving.

Je hebt minimaal 5 jaar werkervaring opgedaan bij een gemeentelijke overheid.

Wensen

Je hebt kennis van relevante wetgeving, zoals Opkoopbescherming, de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur. Dit blijkt uit een referentieproject in het cv.

Je bent in het bezit van ABW 1.

Je hebt minimaal 3 jaar werkervaring opgedaan bij een gemeente met meer dan 175.000 inwoners, opgedaan in de afgelopen 5 jaar.

 

De afdeling

De afdeling Bouw- en Woningtoezicht is verantwoordelijk voor het verlenen van en toezicht houden op diverse vergunningen. Het belangrijkste werkproces betreft de vergunningen op basis van de Wet Algemene Bepalingen Omgevingsvergunning (WABO) voor de onderdelen bouwen, slopen en asbest. De afdeling is ook procesmatig verantwoordelijk (niet inhoudelijk) voor de besluiten over de overige aangevraagde omgevingsvergunningen. Dit betreft vooral de vergunningen en meldingen voor milieu, gebruik, kap en inrit. Daarnaast worden overige vergunningen verleend zoals splitsing, onttrekking, standplaats, promotie en vergunningen op basis van de Leegstandswet. In alle werkprocessen wordt de klant centraal gesteld. 
Het motto van de afdeling is “Vergunning in 1 dag”. Hierdoor is het accent in werkzaamheden verlegd van het toetsen en controleren na ontvangst van de aanvraag naar het leveren van advies op de inhoud en het proces voordat een aanvraag is ingediend. Daarmee is de afdeling veel meer onderdeel geworden van de andere werkprocessen binnen Stadsontwikkeling. Om deze taken te verrichten wordt gebruik gemaakt van de expertise die bij de verschillende specialisten op de afdeling aanwezig is. De afdeling werkt volledig digitaal.

 

Onze organisatie

Stadsontwikkeling bouwt aan een sterke economie en een aantrekkelijke woonstad, met hart voor Rotterdam en de mensen die er komen, wonen en werken. Wij initiëren en begeleiden ruimtelijke en economische investeringen in Rotterdam. Daarbij zijn wij zowel publiek ontwikkelaar als kwaliteitsbewaker. Met gericht verkeersbeleid en een duurzame infrastructuur houden we Rotterdam bereikbaar. Door regels te handhaven zorgen we dat Rotterdammers veilig en aangenaam kunnen wonen. En met ons vastgoed huisvesten wij belangrijke publieke diensten en voorzieningen. Stadsontwikkeling geeft - samen met private en publieke partners - vorm aan de stad en houdt de stad in vorm.

De Eisen

  • Schrijft u als Inschrijver zelfstandig in? (zijnde; niet in combinatie)
  • Geschiktheid Kandidaat Inschrijver verklaart dat de kandidaat geschikt is voor inzet op de opdracht. Hiertoe heeft Inschrijver ten minste: De inhoud van deze uitvraag gelezen en begrepen. Onder de inhoud van deze uitvraag verstaan wij het volgende: het functieprofiel of opdrachtomschrijving behorend bij deze uitvraag; de van toepassing zijnde voorwaarden; Middels passende en realistische selectie- en screeningsinstrumenten de volgende zaken vastgesteld: dat de kandidaat volledig voldoet aan alle in deze uitvraag gestelde eisen; dat inzet van de kandidaat tot een redelijk te verwachten professionele uitvoering van de opdracht en/of vervulling van de functie leidt; dat uit het (arbeids)verleden van de kandidaat geen bezwaren ten aanzien van inzet op de opdracht blijken: Kandidaat is afgelopen 2 jaar niet in dienst geweest van de gemeente Rotterdam. Knock-out Het bovenstaand gestelde betreft een eis (knock-out). Indien de inschrijving niet aantoonbaar voldoet aan deze eis komt de inschrijving niet voor gunning in aanmerking.
  • Curriculum Vitae U dient hier het CV van de kandidaat te uploaden. Het CV dient ter verificatie van het gestelde in de Inschrijving. Vermeld in de Bestandsnaam van het CV de naam van de kandidaat en de naam van u als Inschrijver. Vormvereisten CV: Volledige naam + voorletters kandidaat; Beschikbaar voor x aantal uren vanaf startdatum; Opleiding; Werkervaring; Specifieke kennis; Systeem kennis; Relevante nevenactiviteiten; Gevraagde certificaten + naam instituut + datum behaald; De CV dient opgesteld te zijn in het Nederlands; maximaal 5 A4 enkelzijdig groot. U bevestigt het Curriculum Vitae van de kandidaat te hebben geüpload. Knock-out Het bovenstaand gestelde betreft een eis (knock-out). Indien de inschrijving niet aantoonbaar voldoet aan deze eis komt de Inschrijving niet voor gunning in aanmerking.
  • Vanaf heden is het niet meer nodig om deze documenten te uploaden in Mercell. In plaats daarvan vragen wij u deze documenten wel op te vragen bij de kandidaat en in eigen beheer te houden tot tenminste 12 maanden na afloop van de opdracht inclusief eventuele verlengingen en daarbij vragen wij u akkoord te gaan met onderstaande. Opdrachtnemer gaat akkoord met onderstaande voorwaarden: 1. Opdrachtnemer garandeert dat hij voorafgaand aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund beschikt over:  een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring informatiegebruik en geheimhouding; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Integriteits- en geheimhoudingsverklaring; een volledig en correct door de kandidaat ingevulde en ondertekende Verklaring arbeidsverleden; een Verklaring omtrent het gedrag op punten 11, 12 en 13 van de kandidaat, tenzij dit anders is aangegeven in het functieprofiel,  die niet ouder is dan 5 jaar ten opzichte van de datum waarop de opdracht definitief wordt gegund en waaruit geen bezwaren blijken ten aanzien van het inzetten van de kandidaat op de opdracht (VOG). Opdrachtnemer garandeert dat hij ook tijdens de gehele looptijd van de opdracht beschikt over een geldige VOG van de kandidaat; 2. Opdrachtnemer is van rechtswege in verzuim op het moment dat hij de verplichting in het eerste lid niet uiterlijk voorafgaande aan de datum waarop de opdracht tot plaatsing van een kandidaat definitief wordt gegund is nagekomen.  3. De gemeente Rotterdam is gerechtigd om van Opdrachtnemer te verlangen dat hij op eerste verzoek met (de hierboven genoemde) relevante stukken aantoont dat hij de verplichting uit lid 1 (tijdig) is nagekomen. 4. Indien bij Opdrachtnemer het vermoeden bestaat of redelijkerwijs zou moeten bestaan dat hij de verplichting uit het eerste lid niet (tijdig) zal kunnen nakomen, dient hij de gemeente Rotterdam hiervan onverwijld schriftelijk op de hoogte te brengen via de algemene mailbox [servicepuntexterneinhuur@rotterdam.nl] met vermelding van de naam van de kandidaat en het specifieke tendernummer. 5. Opdrachtnemer kan zich jegens de gemeente Rotterdam niet op overmacht beroepen terzake de niet nakoming van de verplichtingen uit deze bepaling. 6. Indien Opdrachtnemer één of meerdere van zijn verplichtingen uit deze bepaling niet of niet tijdig nakomt, is hij aansprakelijk voor alle schade die de gemeente Rotterdam daardoor lijdt of nog zal lijden. Onverminderd de rechten die de gemeente Rotterdam heeft op grond van de wet, is hij in dat geval gerechtigd om:   zijn verplichtingen uit de opdracht tot plaatsing van de kandidaat op te schorten en/of de geleden of nog te lijden schade als gevolg van de tekortkoming te verrekenen met (toekomstige) vorderingen die de Opdrachtnemer heeft op de gemeente Rotterdam en/of de kandidaat per direct op non-actief te stellen en/of de Opdracht tot plaatsing van de kandidaat (definitief) te beëindigen.   7. Voorafgaande aan een eventuele plaatsing informeert Opdrachtnemer de kandidaat over de noodzaak om de documenten genoemd in het eerste lid op tijd bij Opdrachtnemer aan te leveren en over de gevolgen (non-actiefstelling en/of beëindiging opdracht tot plaatsing) die de gemeente Rotterdam kan verbinden aan de niet nakoming van deze verplichting.
  • WAADI Indien u tegen vergoeding arbeidskrachten ter beschikking stelt aan de gemeente Rotterdam om onder onze leiding en toezicht arbeid te verrichten, dient uit het Handelsregister van de Kamer van Koophandel te blijken dat u dit wettelijk mag doen conform de Wet Allocatie Arbeidskrachten Door Intermediairs (Waadi).  De gemeente checkt dit bij opdrachten onder leiding en toezicht via deze Link naar de KvK Waadi check website. U verklaart dat u bij het Handelsregister van de Kamer van Koophandel WAADI geregistreerd bent.

De Wensen

  • Bent u als u de Opdracht gegund krijgt ook de facturerende partij?
  • Kennis van wetgeving: Beschikt de kandidaat over kennis van relevante wetgeving, zoals Opkoopbescherming, de Wet goed verhuurderschap en de Wet betaalbare huur? Dit blijkt ook uit een referentieproject in het cv.
  • Afgeronde opleiding: Beschikt de kandidaat over ABW 1?
  • Werkervaring: Beschikt de kandidaat over minimaal 3 jaar werkervaring die is opgedaan bij een gemeente met meer dan 175.000 inwoners? Deze ervaring is opgedaan in de afgelopen 5 jaar?

Interesse in deze opdracht?

Zo werkt onze dienstverlening

Deze opdracht is gesloten, reageren is helaas niet meer mogelijk

Gesloten

Mis geen kans, word gratis lid

Ontvang direct alle opdrachten en marktontwikkelingen in je mailbox